A számos vállalat együttműködését összefogó, és termékeit globálisan, több mint harminc országban értékesítő VDL egyik erőssége a moduláris építési mód, amelynek jóvoltából ügyesen tudja variálni a különböző szerkezeti elemeket, és viszonylag jutányosan kínálhat sokféle típust. A Busworld 2013 alkalmával mindjárt három újdonságot varázsolt elő a cilinderből. A Futura családot a többcélú Futura FMD2 12,9 méteres tagja képviselte, a Citea SLFA csuklós városi és városközi buszt az itt először látható 18 méteres változata, és ott volt a standon a közösségi közlekedést szolgáló Citea MLE (Midi Low Entry) is, 8,8 méter hosszúsággal. Természetesen valamennyi Euro 6 minősítésű. A legnagyobb kíváncsiságot mégis a többféle hajtásrendszerrel megrendelhető Citea Electric villamos autóbusz váltotta ki.
Futura FMD2
Mintha a viharos menetszél fújta volna ilyenre a Futura FMD2 lendületes formájú fényszóróit
Az új Futura FMD2 egy modulszerkezetű, könnyű építésű, áramvonalas, kis tüzelőanyag-fogyasztásra optimalizált hajtásláncú, többcélú autóbusz. Tervezésének fő szempontja a nyereséges üzemeltetés volt. Bevethető turista- és városközi vagy iskolabuszként. Kétféle, 12,2 és 12,9 méter hosszúsággal kapható. Önhordó karosszériája egyben utasvédő ketrecet képez. Az alvázat, az oldalfalakat és az első-hátsó részt hosszú élettartamú rozsdamentes acélból készítik. A szerkezet merevsége kedvezően hat a menettulajdonságokra, de hozzájárul a szilárdításhoz a szendvicsszerkezetű tető két masszív bukócsöve is. A könnyen takarítható, végig sík padló 1250 milliméter magassága megkönnyíti a fel- és leszállást, míg a széles középső ajtót emelővel lehet ellátni, mozgásukban korlátozottak számára. A jól szervezett, ergonomikus vezetőhelyet egyszerűen átemelték a család többi tagjából. Talán említeni sem kellene, hogy a nyilazott formájú fényszóróban fénydiódák adják a nappali menetvilágítást.
A Futura FMD2 számára a DAF Euro 6-os motorjai közül az MX-11 240 (240 kW – 326 LE) és az MX-11 271 (271 kW – 369 LE) áll rendelkezésre, hatfokozatú manuális ZF EcoShift 6 sebességváltóval, 12 fokozatú ZF AS Tronic robotváltóval, illetve hatfokozatú EcoLife automatával kombinálva.
Citea MLE
Látványterv a szokottnál tíz centiméterrel keskenyebb, „belvárosi” Citea MLE 108 modellről
A Citea MLE (Midi Low Entry) midibusz új jövevényként teszi teljessé a városi és regionális autóbuszokból álló Citea-családot. Szélessége tíz centiméterrel kisebb a megszokottnál, mindössze 2,45 méter, így ügyesen mozog a történelmi belvárosok szűk utcáiban. 30-32 utasa egy, illetve két ajtón szállhat fel és le. A vezető viszont „nagy” buszban érezheti magát, mert az ő helyével nem spóroltak, miként a felszereléssel sem. A kis tömegű, csekély tüzelőanyag-fogyasztású és hosszú élettartamra tervezett Citea MLE gyártását a Wrightbus észak-írországi üzeme vállalta magára.
Általánosságban elmondható, hogy a Citea MLE variációi nagyon sokféle igényt elégíthetnek ki. Négyféle hosszúság lesz elérhető: elsőként az MLE-88 és az MLE-95 mutatkozik be, 8,8 illetve 9,5 méterrel, a kerék elé helyezett első ajtóval. Később jön ki a 10,2 méteres MLE-102 és a 10,8 méteres MLE-108, amelyek első ajtaja a tengely mögé kerül. Alapként az új generációs, Euro 6-os Cummins ISB4.5 E6 motor szolgál (134 kW – 180 LE), hatfokozatú Voith DIWA.6 automatával, opcióként pedig 157 kW (210 LE) teljesítményű Cummins dízel rendelhető, de lehet választani zéró emissziójú elektromotort is.
Citea Electric
Kívülről csupán a feliratok árulkodnak róla, hogy villamosság hajtja a Citea Electric városi busz
2013 májusában, a hatvanadik UITP Mobilitási és Városi Közlekedési Kiállításon, Genfben hullott le a lepel a teljesen elektromos, 12 méteres Citea Electric városi buszról. Több ez egyszerű villanybusznál: többféle hajtás és akkumulátor választható hozzá, anélkül, hogy ez kihatna a belső elrendezésre, az ajtók elhelyezésére vagy a komfortra. Ennek köszönhetően a saját viszonyaiknak legjobban megfelelőt rendelhetik meg a közlekedési vállalatok. Bármelyiket válasszák is, kívül-belül egyaránt nagyon csendes járművet kapnak.
Az európai piacokra szánt Citea Electric tervezésében is nagy szerepet játszott a márka modulrendszere, amely lehetőséget nyújtott az elektromos berendezések nem zavaró elhelyezésére. Ha rendszeres töltögetés nélkül kell megtenni nagyobb távolságot, akkor konnektorról tölthető, nagy méretű akkumulátortelep a megoldás. Ez esetben viszont korlátozott az utasok száma. Ilyen megkötés nélkül nyújt flexibilis megoldást az út közben, indukciós, felsővezetékes vagy konnektoros gyorstöltővel táplálható kisebb akkumulátor. Maximális, két feltöltés között 200 kilométeres utat hatótávnövelővel lehet elérni, amely a fedélzeten fejleszti az elektromos energiát, tüzelőanyag-cellával vagy dízelgenerátorral. További előnye, hogy fölöslegessé teszi a drága infrastruktúrát. Genfben a hátsó kerekekbe épített agymotorokkal és a nagyobb akkumulátorteleppel szerepelt a jármű.
Könnyen lehet, hogy meg vannak számlálva a dízelmotoros városi autóbusz napjai. Ez a szám azonban egyelőre sajnos elég nagynak tűnik…
Nem is látszik, hogy a Citea SLFA modulszerkezetű acélvázának elemei megegyeznek más típusokéval. Városi és városközi utasszállításra is szolgálhat a 18 méteres Citea