Hosszú ideje megszokott látvány útjainkon a Renault Master, hiszen a már több típusfrissítésen is átesett áruszállító külseje alig változott az elmúlt 13 évben során. Noha a tervezők folyamatosan igyekeztek naprakész műszaki színvonalon tartani a típust, mostanra elengedhetetlenné vált az alapos megújítás.
Teljesen új műszerfalat kapott a Master, amely a praktikus helykihasználás mintapéldája. Számtalan különböző tárolórekesz és polc várja az úti holmikat, valamint külön, elektromos csatlakozóval ellátott helyet alakítottak ki a médialejátszók és a mobiltelefonok számára
Céltudatos vonalak
Alapjaiban átgondolták a Master elejét a Renault szakemberei, az új generáció hatalmas, függőlegesen álló fényszórókat és szintén nagyméretű, mélyre húzott hűtőrácsot kapott. A masszív kinézetű, fényezetlen lökhárító túlnyúlik a fényszórókon, a ködfényszórókat pedig alaposan besüllyesztették, így kisebb koccanások esetén nem sérülnek a költségesen cserélhető lámpatestek.
Hátulról a szélesebb, de a korábbi típuscsaládot idéző lámpatestek, illetve a jellegzetes, aszimmetrikus hátsó ablakok határozzák meg az új Master karakterét. Az új külső dizájn azonban egyáltalán nem öncélú, hiszen egyebek mellett a nagyobb méretű ajtókilincsek könnyebben kezelhetők, a vezetőfülke szintén megnőtt oldalsó ablakai jobb kilátást biztosítanak, az új első lökhárítóban pedig fellépőket alakítottak ki a szélvédőtisztítás megkönnyítésére. A külső visszapillantó tükrök háza immár irányjelzőt is magában foglal, ami hozzájárul a közlekedésbiztonság fokozásához.
Egyedülálló megoldás az ajtókárpit fedeles rekesze
Munkára tervezve
Külső megjelenésével összhangban a Master vezetőfülkéje is megújult. A Renault személyautóit idéző, korszerű hatású műszerfal és a vezetői környezet számos praktikus tárolóhelyet foglal magában. A szélvédő felett teljes szélességében három részre tagolt tetőpolc húzódik, a kesztyűtartó felett két nyitott rekesz várja a holmikat, de a műszerfal legkülönfélébb részein és az ajtókárpiton is több kisebb-nagyobb mélyedést alakítottak ki. A különlegességek közé tartozik az ajtókárpit fedeles rekesze, amelyben biztonságosan tárolhatók a gyakran használt tárgyak, például a vezető kulcsai vagy akár tárcája. Az átgondolt tervezésről tanúskodik, hogy a 7,6 literes, hűthető kesztyűtartóban két másfél literes palack is elfér, de ekkora palackok az ajtózsebekben is kényelmesen elhelyezhetők. A műszerfal tetején, jól látható és könnyen elérhető helyen külön mobiltelefon-tartót alakítottak ki, a töltést segítő 12 voltos csatlakozóval. Szintén külön elektromos, illetve audiocsatlakozót helyeztek el a középkonzol egyik mélyedésében, amely így a hordozható MP3-lejátszó ideális fészkévé vált. A menetokmányok, illetve egyéb dokumentumok rendezett tárolását a középkonzol összecsukható, csíptetőt is tartalmazó íróalátétje könnyíti meg, míg a középső ülés háttámláján kifejezetten laptopok számára kialakított, forgatható asztalka, illetve két további italtartó található.
Praktikus, A4 méretű iratok tárolására alkalmas, csíptetővel ellátott íróalátét hajtható ki a középkonzol felső részéből
A vezetői környezet változásai azonban messze túlmutatnak az új műszerfalon és a praktikus tárolóhelyeken. A tervezők mindent megtettek azért, hogy a személyautókéhoz fogható kényelmet biztosítsanak a Master vezetőjének. A vezetőfülke hossza 5,7 centiméterrel nőtt, amelynek nagy része a lábteret gyarapítja, így immár az átlagosnál magasabb termetű sofőrök is kényelmesen elhelyezkedhetnek az egyébként állítható magasságú és a korábbinál kisebb átmérőjű kormánykerék mögött. Az új ülések hosszabb és szélesebb ülőlappal készülnek, jobban támasztják a combot. Felárért hidraulikus lengéscsillapítású vezetőülés is rendelhető. Továbbfejlesztették a légkondicionáló berendezést, illetve a teljes szellőzőrendszert is, amely így a korábbinál hatékonyabban és csendesebben biztosít optimális hőmérsékletet a fülkében.
Kifejezetten laptopok számára tervezték a középső ülés háttámláján található forgatható asztalkát
Az opciós felszerelések listája is bővült, így immár kulcsnélküli ajtónyitási rendszer, statikus kanyarvilágítás, Bluetooth telefon-kihangosító, négy különböző audiorendszer és TomTom navigáció is rendelhető, amelynek színes kijelzője a belső visszapillantó tükör fölül hajtható le.
Méretes tároló kapott helyet a két teljesértékű ülőhelyet kínáló jobb oldali üléspad ülőlapja alatt
Variációk egy témára
Teljesen átalakult a motorkínálat is, a palettán csupán az új, négyhengeres, 2,3 literes, közös nyomócsöves dCi dízelmotor szerepel, 100, 125 és 150 lóerős teljesítményszinttel. Az Euro 5 minősítésű erőforrás kiviteltől függően az első és a hátsó kerekeket is hajthatja, előbbi esetben keresztben, utóbbiban hosszában építik be a motortérbe. Az új motort kifejezetten a haszonjárművek sajátosságainak megfelelően alakították ki, amellyel a gyári adatok szerint átlagosan egy literrel kevesebb üzemanyagot éget el az új Master az előző generáció hasonló motorteljesítményű változataihoz képest, az alapváltozat átlagfogyasztási értéke mindössze 7,1 liter száz kilométerenként.
A legerősebb, 150 lóerős motorverzió változó geometriájú turbófeltöltővel készül, legnagyobb nyomatéka pedig 350 newtonméter, szemben a gyengébb erőforrások 285, illetve 310 newtonméter csúcsnyomatékával. Alapáron valamennyi motorhoz hatfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó társul, de a két erősebb motorverzióhoz automatizált váltó is rendelhető. A kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást elősegítő Freeshift fokozatkijelző valamennyi kivitel alapfelszereltségének része.
Teljesen új, kifejezetten a Renault haszonjárművei számára kifejlesztett 2,3 literes, négyhengeres, közös nyomócsöves dCi dízelmotor kerül az új Masterek motorterébe, 100, 125 vagy 150 lóerő teljesítménnyel. Fontos újdonság, hogy immár első- és hátsókerékhajtású változatok is rendelhetők
A gyár szerint összességében 40 százalékkal csökkentek a Master üzemeltetési költségei, ami 150 ezer kilométerre vagy négy év futásra vetítve megközelítőleg 130 ezer forintos megtakarítást jelent. Ez a kedvezőbb üzemanyag-felhasználás mellett a 30-ról 40 ezer kilométerre nyúlt olajcsere-intervallumnak, a gondozásmentes láncos vezérműnek, a 20 százalékkal hosszabb élettartamú féktárcsáknak és fékbetéteknek, illetve a 120 ezer helyett immár 160 ezer kilométerig használható hűtőfolyadéknak köszönhető.
Külön említést érdemel az új részecskeszűrő, amely a megszokottól eltérő módon működik. Sok típusnál gondot okoz ugyanis, hogy a többségében városban használt autók esetén a szűrő öntisztulásához nem teremtődnek meg az ideális feltételek, így az nem üzemelhet optimálisan. A Master új szűrője egy különálló, ötödik befecskendező-fúvókát alkalmaz, amely kizárólag a szűrő tisztítását segíti. Szükség esetén kismennyiségű üzemanyagot fecskendez a kipufogógázhoz, amelynek hőmérséklete így 570 Celsius fok fölé emelkedik, elégetve a felhalmozódott kormot. A megoldásnak köszönhetően a regenerációs folyamat nem függ a jármű sebességétől vagy a fordulatszámtól, a tisztulás általában álló helyzetben, például egy dugóban várakozva megy végbe.
Hasznos növekedés
A hátsókerékhajtás bevezetése a Master eddig is széles modellkínálatának további bővítését tette lehetővé. Újdonság az L4 hosszúság, amelyre akár 22 köbméteres, 4,38 méter hosszú felépítmény is építhető. A nagy teherbírást igénylő feladatokhoz hátsó ikerabroncsozású, 3,5, illetve 4,5 tonna össztömegű változatok is rendelhetők, amelyek szerelvényössztömege a legfeljebb háromtonnás vontathatóság jóvoltából elérheti a 7,5 tonnát is. A hátsókerékhajtású modellek alapáron tartalmaznak menetstabilizáló elektronikát és kipörgésgátlót, a differenciálzár feláras extra.
Jelentősen kibővült a Master modellkínálata, így a korábbinál hosszabb, illetve akár duplafülkével és hátsó ikerabroncsozással is rendelhető verziók a Mascott alkalmazási területeinek jelentős részét is lefedik
A dobozos változatoknál a pótkerék a padlólemez alá költözött, így már nem foglal értékes helyet a raktérben. Az új Master gyári dobozos karosszériával 8-17 köbméteres rakteret, illetve legfeljebb 2254 kilogramm hasznos teherbírást kínál.
A napi használatot jelentősen megkönnyíti, hogy az oldalajtók szélessége 170 milliméterrel, 1270 milliméterre nőtt, és bal oldali ajtó is rendelhető. A rakodómagasság az elsőkerékhajtású kiviteleknél 548 milliméterre csökkent, ami a kategória legjobbjai közé tartozik. Hátsókerékhajtás esetén ez az érték 674, ikerabroncsozással 700 milliméter, a raktér megközelítését mindkét esetben alapáras fellépő segíti.
A felépítményhez kapcsolódó számos gyári extrafelszerelést is kínál a Renault, mint például a napellenzőbe épített kijelzőt tartalmazó tolatást segítő kamerát, a létrával kiegészíthető, 200 kilogramm teherbírású tetőtartót vagy a raktérben elhelyezett mozgásérzékelőt is magába foglaló riasztóberendezést. A raktér fa belső borítással is rendelhető, a padló 10, illetve nehéz igénybevételre 15 milliméter vastag borítást is kaphat.
Zárt dobozos karosszériával 17 köbméteres befogadóképességet kínál a legnagyobb Master, de a fülke-alvázas kivitelre akár 22 köbméteres dobozos felépítmény is szerelhető
Vigyáz ránk
Sokkal fontosabb azonban a rakomány biztonságánál a járművezető, illetve az utasok biztonsága, amit a Renault mérnökei is jól tudnak. Az új formájú szélvédőnek, az új oldalablakoknak és a 49 milliméterrel magasabb üléspozíciónak köszönhetően a kilátás minden irányban javult. A Mastert elöl 302 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű féktárcsák, hátul 305 milliméteres, tömör féktárcsák lassítják, a blokkolásgátló, a motornyomaték-szabályzás és a vészfékrásegítő az alapfelszereltség része. Az új fékrendszer jóvoltából az alapkivitelű, elsőkerékhajtású Master féktávolsága a gyári adatok szerint száz kilométer/órás sebességről 44,7 méter, ami a kategória legjobbjai közé tartozik. A hátsókerékhajtású modellnek 46,6 méter szükséges mindehhez.
A mindennapi munkában számottevő könnyebbséget jelent, hogy az oldalsó tolóajtók mérete megnőtt, és a nagyobb kilincsnek köszönhetően könnyebben is kezelhetők. Felárért ellenálló belső burkolatokkal öltöztethető fel a raktér
Ha mégis bekövetkezne a baj, vezetőoldali, utasoldali dupla, illetve oldallégzsákok csökkentik a baleset hatásait. Valamennyi biztonsági öv överő-határolóval és előfeszítővel készül.
A generációváltással tehát nagyot ugrott előre a kissé már a tömegbe szürkült Master. A választható hajtási mód, a kibővült méretválaszték és az új motorok révén számos területen háttérbe szorítja a Mascottot is. Ráadásul az időzítést is jól eltalálta a Renault, hiszen a gazdasági nehézségek ellenére az üzemeltetők vásárlási kedve ismét fellendülni látszik, egy friss típus pedig jelentős versenyelőnnyel szállhat harcba a vásárlók kegyeiért.
Szinte minden porcikájában megújult a hosszú ideje szinte változatlan formában kínált Master. Az új generáció mindenben megfelel korunk elvárásainak, így ismét minden szempontból a kategória élmezőnyébe emeli a Renault áruszállítóját