Talán eddigi legjelentősebb átalakulása küszöbén áll a szállítmányozási iparág. A ZF célja ennek kapcsán nem kevesebb, mint az intelligens, tiszta és biztonságos haszonjármű – még több elektromos hajtással és fejlett elektronikus asszisztensrendszerrel.
Egyedülálló szaktudás birtokában tekinthet a haszonjármű-iparág elé tornyosuló feladatokra – a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, az elektromos hajtásrendszerek, a biztonság növelése, az automatizált vezetés, a digitálisan hálózatba kapcsolt flották – a WABCO május végi felvásárlásával a ZF. Az integrációval immár teljes körű termékportfoliót kínálhatnak a teherautók, az autóbuszok és a pótkocsik számára a Boden-tó partjáról, ahol aligha tétlenkednek: az automatizált pótkocsi-felkapcsolási asszisztens, illetve a különösen gazdaságos járműszerelvény formájában mindjárt két világpremierre is sor került az elmúlt négy hónap során. Hasonlóképpen gőzerővel folyik a fejlesztés Friedrichshafenben a vezetői segédrendszerek, az elektromos hajtások és a jövő önállóan közlekedő teherautói szakterületein is.
Automatizált pótkocsi-felkapcsolási asszisztens
Innovatív vezetői segédrendszerei koncepciójának előfutáraként tartja világpremierjét az automatizált pótkocsi-felkapcsolási asszisztens (Automated Coupling Assist), amellyel a vonójármű teljesen automatizáltan megtalálja, felismeri a kijelölt pótkocsit, illetve csatlakozhat rá. A félpótkocsikhoz kifejlesztett, első tisztán automatikus rendszer nemcsak a kormányzás, a fékezés és gázadás feladatát veszi át, hanem a légrugózást is önállóan szabályozza a művelet során. A rendszer egyetlen digitális kamerát alkalmaz, képfeldolgozó algoritmusa fejlett 3D-modellezést tesz lehetővé az akadályok és a cél felismeréséhez.
Előnyei:
- Biztonság, gazdaságosság és kényelem a járművezető és a telephely munkatársai számára
- Kevesebb, mint felére csökkenő felkapcsolási idő
- Segít megelőzni a járművek sérüléseit, illetve költséges javításukat és állásidejüket
- Hatékony segítség a kevésbé tapasztalt járművezetőknek
Különösen gazdaságos járműszerelvény
Szintén világpremier a csökkentett beépítési helyigényű, könnyűszerkezetes futóművel szerelt vonójármű és a fejlett aerodinamikai tulajdonságok jellemezte pótkocsi együttese. A járműszerelvény különösen kedvező légellenállása akár hét százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást. A teherautó akár 150 kilogrammal könnyebb futóműve egyszerre növeli a hasznos teherbírást, illetve javítja a jármű menettulajdonságait. Az új komponensek emellett jelentős beépítési teret is felszabadítanak, ami például az akkumulátorral vagy üzemanyagcellával kialakított elektromos járműplatformok szempontjából fontos.
Tolatás-asszisztens
A fejlett tolatás-asszisztens (Advanced Reversing Assist) egyedülálló becsuklás-érzékelővel és a pótkocsira szerelt, a mögötte húzódó holttérre rálátást biztosító tolatókamerával működik. A nagy felbontású érzékelő intelligens képfeldolgozó algoritmusai további szenzorok nélkül is lehetővé teszik a jármű környezetének felügyeletét, ami szintén újdonságnak számít a szakmában. A rendszer meghatározott tolatási útvonalakat kínál fel a vezetőnek, a tiszta kameraképről pedig újszerű érzékelőtisztítási megoldása gondoskodik.
Előnyei:
- Fokozott biztonság, gazdaságosság és kényelem: segít megelőzni a gázolásokat és ütközéseket
- A járművek sérüléseinek, javításának és állásidejének megelőzése
- Egyaránt növeli a különböző gyakorlattal rendelkező járművezetők hatékonyságát
Fejlett futóműszabályzás önállóan közlekedő haszonjárművek számára
A kimondottan a valós körülmények közötti automatikus vezetés igényeire kifejlesztett stabilitásszabályzás a ZF ADOPT (Autonomous Driving Open Technology) szoftverplatform alkalmazásaként működik. Utóbbi az automatizált járművek virtuális vezetője és menetdinamikai rendszerei közötti intelligens szabályzóinterfész, hálózatba kapcsolva és összehangolva a jármű hossz- és oldalirányú vezetésének alrendszereit, mint például a hajtáslánc, valamint a fékezés, a stabilitás és a kormányzás berendezéseit. Ezzel egyszerre növeli a biztonságot és a teljesítőképességet, a jármű ugyanis jobban alkalmazkodhat a külső körülményekhez, például síkos útfelülethez, stabilabb kanyarvételt és sávváltást téve lehetővé. Az ADOPT emellett nagyban leegyszerűsíti és felgyorsítja az ilyen jellegű automatizált vezetési funkciók fejlesztését.
Elektromos haszonjármű-hajtásrendszerek
A ZF elektromos hajtásrendszereinek gyorsan bővülő választéka nagyban lerövidítheti a helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő haszonjárművek felé vezető utat. A vállalat 2023-tól – a jelenlegi megoldásait tovább bővítve – 44 tonna össztömegig kínál teherautók és autóbuszok számára tengely- és központi hajtáskonstrukciókat tartalmazó, modulrendszerű elektromos koncepciót. Ezek között szerepel például a CeTrax központi hajtásrendszer, amely a könnyű terítőfuvarozástól egészen a nagyméretű városi autóbuszokig alkalmazható. A belső égésű erőforrás helyére beépíthető rendszer akár 300 kilowatt teljesítményig, illetve 4500 newtonméter forgatónyomatékig jelent megoldást. A CeTrax hálózatról tölthető hibridként is telepíthető a járműplatformokra, megkönnyítve a belső égésű és az elektromos motor közötti váltást. Immár évek óta segíti a ZF alacsonypadlós városi autóbuszok számára készülő AxTrax AVE elektromos portáltengelye szerte a világon a tisztább üzemű közösségi közlekedést, a nulla károsanyag-kibocsátású zónákat is megnyitva e járművek előtt. További előnyük különösen csendes üzemük.
A ZF elektromos hajtásmegoldásai nyitottak a különböző technikákra, így akkumulátorral vagy üzemanyagcellával éppúgy kombinálhatók, mint felsővezetékkel. Kínálatuk azonban túlmutat a gépjárművek hajtásán. Jó példa erre az eTrailer félpótkocsi, amely integrált elektromos motorjával bármilyen hagyományos teherautót hibriddé alakíthat – akár 16 százalékkal kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás mellett. Mindezt e járműszerelvények hatékonyabb vonóerőátadási képessége és intenzívebb gyorsulása egészítheti ki, mégpedig mérsékelt zajszint és fékkopás mentén.