Erős. Minden terepen. Ezzel a mottóval jelenik meg a Daimler AG április 11. és 17. között a 2016-os Bauma szakkiállításon, ahol A-tól Z-ig, vagyis az Arocstól a Zetrosig a teljes építőipari járműkínálatát felvonultatja. A mintegy 1700 négyzetméteres fedett és 400 négyzetméteres szabadtéri kiállítói területén összesen 22 járművet állít ki a gyártó, köztük jó néhány újdonsággal.
Az Econicot újabban építőipari feladatokra is bevetik. Persze nem kőbányában vagy tengelyig érő sárban, hanem városi építkezéseken, ahol felépítésének sajátosságait jól kamatoztathatja
Szélesebb választék
A Mercedes-Benz kifejezetten építőipari, terepes alkalmazásra kifejlesztett típusa, az Arocs új változatokkal gyarapodott 2016-ra. Először is a négytengelyes modellek immár lejjebb süllyesztett fülkével is készülnek, amelyekben így 170 helyett 320 milliméter magas a motorsátor. Ez egyszerre két előnyt is eredményez: egyrészt 150 milliméterrel csökken a jármű teljes magassága, ami bizonyos alkalmazásoknál fontos lehet, másrészt az alacsonyabb padlószint és a fellépők közötti kisebb távolságok révén könnyebb felmászni a fülkébe, illetve lemászni onnan.
A négytengelyes Arocs modellek mostantól 150 milliméterrel lejjebb süllyesztett fülkével is rendelhetők, így ennyivel csökken a jármű teljes magassága, valamint könnyebb felmászni a fülkébe, illetve lejutni onnan
Szintén újdonság, hogy a 2,5 méter széles fülkével szerelt modellek mostantól bézs színű, azaz barátságosabb, világosabb, ám kétségkívül a koszra érzékenyebb belsőteret kapnak. Továbbá ezekhez a fülkékhez fautánzatú beltéri betéteket magában foglaló Home és krómozott külső-belső díszítőelemeket felvonultató Style felszereltségi szint is választható. Sőt, egy 12,7 colos kijelzővel is szaporodott a kínálat.
A legtöbb Arocs-ügyfél számára azonban minden bizonnyal fontosabb, hogy a hajtott tengelyek választékát szintén kibővítették. A háromtengelyes, két hajtott hátsó tengellyel ellátott modellek immár egyenként 10, illetve 13 tonna teherbírású hajtott tengelyekkel is rendelhetők, 26, illetve 33 tonna megengedett legnagyobb össztömeget eredményezve. Mindkettő hipoid fogazású tengely (RT 440), amely az agyáttételes kivitelhez képest 175 kilogrammal kisebb saját tömeget és akár öt százalékkal mérsékeltebb tüzelőanyag-fogyasztást biztosít. Azonban különösen nagy igénybevételt jelentő alkalmazásokra a robusztus agyáttételes tengelyek is a kínálatban maradnak.
Az Arocs 6×4-es modellek mostantól egyenként 10, illetve 13 tonna teherbírású hajtott tengelyekkel is rendelhetők, 26, illetve 33 tonna megengedett legnagyobb össztömeggel
Még ügyesebb ezermester
A speciálisabb, ugyanakkor sokoldalúbb Unimog típus is fontos újdonságokkal érkezik majd a Baumára. Az U 423, illetve U 530 eszközhordozó modellekhez immár összkerékkormányzás is rendelhető, amely még tovább javítja a jármű manőverezőképességét. A rendszer használható hagyományos, csak az első kerekeket kormányzó módban, minden kereket megegyező szögben, de elöl és hátul ellenkező irányban elfordító összkerékkormányzó módban, a hátsó kerekeket az elsőkkel azonos irányban elfordító, azaz kutyázó módban, valamint csupán a hátsó kerekeket kormányzó módban. Az Unimog további újítása a terhelésérzékelő hidraulikus rendszer, amely az eszközök hajtásakor csak annyi energiát fogyaszt, amennyire az adott pillanatban ténylegesen szükség van. Mivel az Unimogokat sokszor igen nagy teljesítményű hidraulikus munkaeszközökkel is felszerelik, számottevő tüzelőanyag-megtakarítás érhető el az új rendszer révén.
Az Unimog újdonságai az összkerékkormányzás és a terhelésérzékelő hidraulikus rendszer
Erőnövelés
A csillagos márka nehézsúlyú terepes specialistája, az Unimog kínálatát felfelé kibővítő, csőrös Zetros pedig a motorkínálat terén nyújt újat. Ugyanis most már a soros, hathengeres, 7,2 literes OM 926 LA dízelmotor 326 lóerős változata mellett a soros, hathengeres, 12 literes OM 457 LA is rendelhető, 428 lóerős kivitelben, 16 fokozatú kézi sebességváltóval társítva. Ez utóbbi esetében a fülke 300 milliméterrel hátrébb és 120 milliméterrel magasabbra kerül, valamint a tengelytávot is 300 milliméterrel megtoldják.
A csőrös Zetros immár a soros, hathengeres, 12 literes OM 457 LA motor 428 lóerős változatával is rendelhető
Városépítő
Mindemellett a Mercedes-Benz már jól ismert építőipari típusainak sorában egy új szereplő is megjelenik a Baumán, mégpedig az eddig kimondottan kommunális járműként elkönyvelt Econic. Hogyan lehetséges ez? Londonban meglehetősen sok olyan baleset történik, amikor a városi építkezésekre igyekvő építőipari tehergépkocsik a holttérbe kerülő gyalogosokat, illetve kerékpárosokat gázolnak el. A helyzet enyhítésére létrehozott vizsgálóbizottság felismerte, hogy az Econic kiváló kilátást nyújtó „csupa üveg” fülkéjével, tetőtől talpig üvegezett utasoldali bolygóajtajával, alacsonyan elhelyezkedő vezetőállásával és egyéb biztonsági megoldásaival jól megfelelne erre a célra, miközben a városi építőipari alkalmazás követelményeinek is eleget tud tenni.
További előny a városi környezetben, hogy a 7,7 literes, 299, illetve 354 lóerős dízelmotor mellett jóval csendesebben és tisztábban működő, sűrített földgázzal (CNG) üzemelő erőforrás is választható. Ugyanakkor az építőipari alkalmazásban fontos jó vonóerő-átadásról sem kell lemondani, ugyanis 6×4-es és 8×4-es modellek is rendelkezésre állnak. Ezek pedig betonkeverő, három irányba billenő vagy kétkaros konténeremelő felépítménnyel is felszerelhetők, így az Econic mostantól nemcsak a hulladékgyűjtésben és a hasonló kommunális feladatokban jeleskedhet.
A Mercedes-Benz tehát mottójához híven valóban minden terepre, illetve területre erős kínálatot vonultat majd fel a Bauma kiállításon, hiszen a fentiekben csak az újdonságokat foglaltuk össze dióhéjban. Egyébként a Vitótól az Actros SLT nehézvontatóig a teljes spektrum jelen lesz.
Az Econic fülkéjéből sokkal könnyebben észre lehet venni a gyalogosokat és a kerékpárosokat a városi forgalomban, mint például egy Arocséból. Az oldalsó holtteret figyelő kamera képe a középkonzol tetejére szerelt képernyőn követhető nyomon