Hálózatról tölthető hibrid, illetve tisztán elektromos teherautóival a svéd gyártó tisztábbá tenné a városi kiszállításokat. Újdonságaival eltolódhatna a forgalom egy része a szó szerint csendesebb időszakokra.
Már évekkel ezelőtt célul tűzte ki a Scania, hogy élenjáró szerepet töltsön be a fenntartható közlekedésre való áttérésben. Ebben pedig a megújuló tüzelőanyagokkal működő belső égésű motorok használata mellett a villamosítást tekinti első számú és valóban hosszú távon a jövőbe mutató eszköznek. Ennek jegyében idén ősszel bemutatta az új fejlesztésű és kereskedelmi forgalomban elérhető villamosított tehergépjárműveit, mégpedig az L- és a P-széria hálózatról tölthető hibrid, illetve tisztán elektromos hajtású változatait.
Hidat ver két világ között
Mivel a hagyományos, dízelmotoros és a tisztán elektromos hajtást ötvözi, a kettő közötti átmenet ideális képviselőjének is tekinthető a Scania hálózatról tölthető hibrid tehergépkocsija. Ennek fülkéje alatt egy soros, öthengeres, kilencliteres, 206–265 kilowatt (280-360 lóerő) teljesítményű dízelmotor és egy szokványos sebességváltó dolgozik. A kettő között pedig egy 115 kilowatt teljesítményű villanymotor foglal helyet, amely önmagában is alkalmas a jármű hajtására. A villanymotort három új generációs, az eddigieknél nagyobb energiasűrűségű akkumulátor látja el energiával, amelyek egyenként harminc, összesen tehát kilencven kilowattóra kapacitásúak. Így többek között a terheléstől, a domborzati és az időjárási viszonyoktól, valamint a forgalomtól függően akár hatvan kilométert is megtehet a gépkocsi tisztán elektromos üzemmódban. Az akkucsomag a CCS kombinált töltőrendszer csatlakozóján keresztül 130 kilowatt töltőteljesítmény mellett egyenárammal 35 perc alatt feltölthető nyolcvanszázalékosra. Ezáltal a rakodások vagy a járművezető kötelező pihenőideje alatt jelentős mértékben „feltankolhatók” az energiatárolók, hogy a tehergépkocsi a lehető legtöbbet közlekedhessen csendesen és helyileg nulla károsanyag-kibocsátással.
Ennek köszönhetően a városok védett övezeteibe is behajthat vagy éjszaka is elvégezheti a kiszállításokat, amikor sokkal könnyebben talál parkolóhelyet a rakodáshoz, illetve nem kell a torlódásokban vesztegelnie. Így jelentősen növelhető a városi logisztikai folyamatok hatékonysága. A földrajzi kerítésen alapuló Scania Zone szolgáltatás pedig a vezető munkáját támogatja, ugyanis a jármű így automatikusan vált a hajtási módok között. Ezzel külön odafigyelés, beavatkozás nélkül is megfelel a helyileg érvényes közlekedési és környezetvédelmi szabályoknak például a sebesség, a zajszint vagy a károsanyag-kibocsátás terén. Ugyanakkor a dízelmotornak köszönhetően hosszabb távú fuvarfeladatok is nyugodtan, a hatótáv és a töltési idő miatti aggodalmak nélkül teljesíthetők a hálózatról tölthető hibridekkel. Ezek tehát igen sokoldalúan alkalmazhatók, az áruelosztáson kívül például hulladékgyűjtéshez, építőipari feladatokhoz vagy akár tűzoltóautónak is, egyúttal kiváló lehetőséget nyújtanak az üzemeltetőknek az elektromos hajtással kapcsolatos tapasztalatszerzésre.
Gázolajtól függetlenül
A tisztán elektromos hajtású modellek esetében a dízelmotor és a hagyományos sebességváltó helyére is akkumulátorok kerülnek, így az összesen öt egység 165 kilowattóra kapacitást, és ezzel akár 130 kilométer hatótávolságot kínál. Sőt, az alvázra további négy akkumulátor is specifikálható, vagyis 300 kilowattórára növelhető a teljes kapacitás, ami már 250 kilométer hatótávot is jelenthet. Így a griffes villany-teherautó városi alkalmazásban egy egész napot is végigdolgozhat, persze a pihenőidőkben vagy a rakodások során gyorstöltéssel még tovább bővíthető a megtehető távolság. A CCS-csatlakozón keresztül 130 kilowatt töltőteljesítmény esetén a kisebb akkumulátorcsomag negyven, míg a nagyobb hatvanöt perc alatt tölthető fel nyolcvanszázalékosra. Szintén a hatékony munkavégzést segíti, hogy az új fejlesztésű villanymotor folyamatos teljesítménye 230 kilowatt. Ehhez pedig egy kétfokozatú erőátviteli egység kapcsolódik, hogy szélesebb sebességtartományban üzemelhessen optimális fordulatszámon, ami a vezetési kényelmet is javítja. Szintén a gépjárművezetők kedvére tesz majd, hogy a 2200 newtonméter legnagyobb nyomatékú villanymotor gyorsabb reakciót, illetve dinamikusabb gyorsulást biztosít, mint a hasonló teljesítményű, gázolajjal működő társai.
Dízelmotor híján persze a segédberendezések is elektromos hajtásúak, a kormánymű rásegítője pedig elektrohidraulikus. Az akkumulátorok vezérlőegységei, az inverter és az akkucsomag hűtőrendszerének a részegységei az alvázkereten helyezkednek el. Míg az elektromos mellékhajtást a szintén az alvázra szerelt egyenáramú kapcsolódobozhoz csatlakoztatják. Ennek kimenő teljesítménye akár hatvan kilowatt is lehet, így például hűtőaggregátok vagy egykaros, horgos konténeremelő felépítmények működtetéséhez is megfelel.
A most leleplezett villamosított járműcsalád tehát kétségkívül fontos lépés a Scania történelmében, és ez még csak a kezdet. A griffes gyártó úgy tervezi, hogy a közeljövőben évente mutat be majd villamosított járműveket a teljes termékpalettáján minden alkalmazási terület számára, beleértve a hosszú távú és az építőipari fuvarozást is. Ennek megfelelően pedig már megkezdte a termelési rendszerének átszervezését is. Kíváncsian várjuk ennek az izgalmas útnak a következő állomásait.