Miközben, eléggé vontatottan, nyögvenyelősen, de terjed a villanyautózás, a nagy tehergépkocsik továbbra is túlnyomórészt gázolajjal járnak. Holott nagy szükség lenne gyors és nagy előrelépésre, hiszen az ENSZ előrejelzése szerint 2050-ben az akkori kilencmilliárdos emberiség 70 százaléka városlakó lesz, kitéve lokális légszennyezésnek, zajnak. Itt azért mutassunk rá a lokális szó jelentőségére, hiszen a villanyautózás sem teljesen „tiszta”, áramszükségletének megtermelése átlagosan a belső égésű motorokhoz viszonyítva 37 százaléknyi károsanyagot bocsát ki, csak nem a helyszínen, hanem az erőműveknél. Várhatóan az első fecske, a Mercedes-Benz Urban eTruck sem hozza el a nyarat, és hogy miért vagyunk szkeptikusak, arra éppen ez a jelenlegi csúcstechnikát képviselő gépkocsi világít rá: diadalmasan beharangozott adatai még mindig nagyon elmaradnak a dízelekéitől.
Kisebb előfutár
Lássuk tehát a fejleményeket, mellékesen megemlítve, hogy a Magyar Királyi Postánál már 1913-ban futott Mercedes-Mars-Daimler elektromos csomagszállító, tehát van mire visszatekintenie a német márkának! A 2016-os IAA kiállításon már az akkumulátoros-villanymotoros Fuso Canter E-Cell kisteherautó harmadik generációját mutatta be a Daimler, Fuso eCanter néven. Műszakilag jelentősen különbözik elődeitől, gazdaságilag is alternatívája lehet a dízelnek – három éven belül behozhatja az árát –, ezáltal tett egy lépést a kis szériától a sorozatgyártás felé. Össztömege 7,5 tonna, ebből 4,63 jut a felépítményre és a rakományra, teljesítménye 185 kilowatt, hatótávja 100 kilométer körüli, egy óra alatt tölthető fel 80 százalékig.
A 2016-os hannoveri IAA Daimler-sztárja mégsem ez, hanem a világ első nehéz áruterítője, teljesen elektromos hajtással, jövőbe mutató vezérléstechnikával és újszerű áramellátási koncepcióval, a Mercedes-Benz Urban eTruck.
Nehéz ügy
Elsőként az Urban eTruck 26 tonnás össztömege tűnik fel. Igen, ez esetben is a törvényhozó siet az elektromos jármű segítségére, amennyiben az EU egy tonnával megemelte az alternatív hajtású háromtengelyes járművek limitjét, tekintettel tömeghátrányukra, amely a jelen esetben 1700 kilogramm. Ez bizony sok, különösképp annak fényében, hogy a Mercedes-Benz is szívesen hangsúlyozza, miképp faragott le korszerű tervezéssel és anyagokkal néhány dekát a járműveiről, hogy nagyobb lehessen a hasznos teherbírás. Hát igen, egy kilogramm gázolaj energiatartalma 12 kilowattóra, míg a Mercedes-Benz legmodernebb technikájú akkumulátoráé 200 wattóra/kilogramm – hatvanad annyi! A teljes feltöltés pedig három óra. Ráadásul a tartály egyre könnyebb, ahogy ürül, az akkutelep viszont teljesen lemerülve is ugyanolyan nehéz marad. Tehát a szó valódi és átvitt értelmében is nehéz terhet hordoz a villamosított teherautó.
Kerékagymotorok
Az Urban eTruck felépítése szakít a hagyományokkal: villanymotorjait a hátsó hídban helyezik el, közvetlenül a kerékagyak mellett – ez a megoldás autóbuszokon már bizonyított. A maximális teljesítmény 2 x 125 kilowatt, a nyomaték 2 x 500 newtonméter. Az akkumulátortelep modulrendszerű, lítiumion-celláinak összesített kapacitása 212 kilowattóra, ami nagyjából mindössze 25 liter gázolaj energiatartalmának felel meg. Ennek ellenére a napi fuvarfeladat teljesítéséhez elegendő 200 kilométert elérőnek mondják a hatótávot, könnyű észrevenni tehát, hogy a motorteljesítmény eléggé mérsékelt kihasználásával számoltak. Ha feltételezzük, hogy 30 kilométer/órás átlagsebességet sikerül tartani, akkor 6,5 óra menetidő adódik, átlagosan 32 kilowatt teljesítménykifejtéssel, és már le is merült az akku. (Mint ahogy akkor sem lehetne nagyon fickándozni, ha egy kannányi gázolajjal kéne árut teríteni 200 kilométeres távon.) Erősen kíváncsiak leszünk a gyakorlati üzemeltetés hatótávadataira.
A hátsó tengelyen egy-egy elektromos kerékagymotor hajtja a kerekeket
Intelligens energiagazdálkodás
Itt jön be a képbe a villanyautózás két segédeszköze, a rekuperáció révén az okos energiagazdálkodás és a sofőrt takarékosságra szoktató szoftver. A Mercedes-Benz Urban eTruck folytonosan hálózatba kapcsolt rendszere felügyeli a terhelést, a járműadatokat, a környezeti viszonyokat és a hatótávot. A töltést az előrelátó Predictive Charge Management vezérli, a hasonló képességű Predictive Powertrain Control pedig a hajtásláncot, miközben a városi áruterítésre programozott FleetBoard telematikai rendszer összekapcsolja a járművet a központtal. Megtervezi az útvonalat, a korábbi merev fuvarszervezést rugalmassal váltja fel, biztosítja, hogy valamennyi fuvarfeladatot teljesíteni lehessen a flotta túlterhelése vagy kihasználatlansága nélkül. Változó tényezőként figyelembe veszi a tehergépkocsik raktérfogatát, a terheltséget, a hatótávokat és a menetidőket. Virtuális monitorozással avatkozik közbe, ha előre nem látható esemény kényszerítené a járművet hatótávjának elérésére.
Két kék fényű képernyő helyettesíti a szokásos műszereket és kijelzőket. Mindent a hatótáv növelésére és figyelésére hegyeztek ki
Háromféle mód
A standard műszereket két képernyő helyettesíti. A központi monitor sokféle információt közvetít, könnyen felfogható formában. Főképp az útvonal adataira összpontosít, hogy előre lássa a sofőr, milyen kanyar következik, mikor kell fékezni vagy gyorsítani.
Az Urban eTruck háromféle üzemmódja az „auto”, az „agile” és az „eco”, de ezek közül nem a pilóta választ kedve szerint, hanem a rendszer, egy bizonyos célcsoporton belül. A másodikban nagyobb teljesítmény áll rendelkezésre, a harmadikban maximális a hatótáv. Van egy táblagép is, ez folyamatosan frissített, precíz információkkal szolgál a hatótávról és az akkuról. Az előbbit a város térképén jeleníti meg, „elérhetőségi krumplival” ábrázolva a szóba jöhető területet. A kalkuláció figyelembe veszi a vezetési stratégiát, a háromdimenziós térképet és az útvonaltervezést.
Akár egy táblagépről is ellenőrizhető például a raktér hőmérséklete vagy a napi kiszállítási terv
A kisördög közben azt súgja, hogy ennyi segédeszközzel és elszánt takarékoskodással jócskán csökkenthető lenne egy dízelmotoros jármű tüzelőanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása, illetve az elektromos teherautó e téren érvényesülő versenyelőnye.
Számos fontos információt az okosóráján is megtekinthet a gépkocsivezető, például az akkumulátorok töltöttségi szintjét
Okos energiaellátás
Az áramellátás, az elektromos energia ára, illetve a töltés mikéntje és stratégiája alapvetően befolyásolja az elektromos teherfuvarozás gazdaságosságát, ezért erre is kiterjedt a Daimler figyelme. Szolgáltatásként határozza meg minden egyes alkalmazásra a legcélszerűbb megoldást. Egyes esetekben a Mercedes-Benz Energy GmbH telepített lítiumion-pufferakkumulátorai adhatnak lehetőséget gyors töltésre, a hálózat leterhelése nélkül. Az ilyen telep kapacitását a flotta igényeihez szabják.
A legjobb módszer sajnos egyben a legdrágább is: a szabályozott töltés és a pufferakkumulátorok kombinálása. Az igény szerinti szabályozás a napszakonként változó áramtarifát és a járműhasználatot veszi figyelembe. A Mercedes-Benz számítása szerint egy ekképp üzemeltetett flotta gazdaságosabb lehet a dízelesnél, még a nagyobb (vajon mekkora lesz ténylegesen?) beszerzési árat és a járulékos beruházásokat is hozzászámolva.
A „töltőpisztoly” árammal tankolja fel a járművet, az akkumulátorcsomag egy óra alatt tölthető fel 80 százalékig
Áramvonalas dizájn
Noha egy városi áruterítőn eltörpül az aerodinamika jelentősége, az Urban eTruck a formájával is hangsúlyozza korszerűségét. A Mercedes-Benz érzéki letisztultságról áradozik, csak hogy tudjuk, mit kell belelátnunk a fotókba. Sima felületek, egymásba átfolyó vonalak jellemzik, háromdimenziós tetőlégterelővel, amely egyben eltakarja a hűtőaggregátot. A külső tükröket kamerák helyettesítik, hűtőnyílás persze egyáltalán nincs, ehelyett egy fekete maszk hivatott kifejezni a jármű kapcsolatát környezetével. LED-es háttérvilágítása különböző látványokat kelthet: mutathatja a márka „gyémánt” hűtőmaszkját, a jármű üzemállapotát vagy az akkuk töltöttségi szintjét. Összességében, tudjuk meg a sajtóinformációból, az Urban eTruck a márkára jellemző „hot & cool” polaritást képviseli, azaz a „tüzes” vonalak kontrasztot képeznek az olyan „cool” műszaki megoldásokkal, mint a beágyazott világítás, a tükörkamera és a Black Panel maszk.
A visszapillantó tükröket apró kamerák helyettesítik, ez is csökkenti a légellenállást a minél nagyobb hatótávolság érdekében
A Mercedes-Benz tervei szerint a következő dekád elejétől kerülhet sor a nagyüzemi gyártásra, addig flottakipróbálásokkal gyűjtenek tapasztalatokat, válogatott üzemeltetőknél. Majd ők megmondják, hogy nekik beütött-e az Urban eTruck, vagy inkább villámhárítós a hozzáállásuk.
Az akkumulátorokat a tömegelosztás és a felépítményezés szempontjából is kedvezően helyezték el az alváz hossztartói között