Az önvezető arany sárkány és a villanyos törökök, avagy a Busworld Europe 2019 buszkiállítás egzotikusabb gyártói.
Golden Dragon
Négy busszal vett részt az 1992-ben alapított kínai Golden Dragon a Busworld kiállításon. A gyártó 2005 óta foglalkozik sűrített földgázzal (CNG) üzemelő, illetve hibrid és tisztán elektromos hajtású buszok fejlesztésével, a vázszerkezeteket pedig kataforézises merítőfürdős eljárással felületkezeli a tartós korrózióvédelem érdekében. Széles palettáján 4,8-18 méter hosszúságig mindenféle felhasználási célú autóbuszok szerepelnek. A standon az önvezetésre képes Astar minibusz állt a középpontban, amelynek műszerfalán néhány kapcsoló mellett csak három nagy képernyő található és még a hagyományos kormánykerék is hiányzik belőle. Külső visszapillantó tükreit kamerák helyettesítik. A 6,05 méter hosszú, 2,02 méter széles és 2,56 méter magas, 5,44 tonna össztömegű, 23+1 férőhelyes járművet 90 kilowattos villanymotor hajtja, amely 45 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagból táplálkozik.
Emellett a Pivot városi buszok tisztán elektromos hajtású, 12,11 méteres szóló és 18,11 méteres csuklós változatát is megtekinthették az érdeklődők. A 13,55 tonna saját tömegé és 19 tonna össztömegű szóló modell 35 ülő- és 43 állóhelyet kínál, villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 258 kilowatt, akkumulátorának kapacitása pedig 345 kilowattóra. A 19,8 tonna saját tömegű és 28 tonna össztömegű csuklós kivitel 40 ülő- és 79 állóhelyet biztosít, hajtásáról 350 kilowattos villanymotor gondoskodik, míg akkumulátora 518 kilowattórányi energiát tud tárolni.
A távolsági kategóriát egy 12,98 méter hosszú, 3,68 méter magas, 6,8 méter tengelytávolságú, 14,15 tonna saját tömegű, 19 tonna össztömegű, 59+1+1 fős Triumph képviselte a standon. Műszerfalán fahatású és műbőr burkolatok, illetve alumíniumhatású betétek igyekeznek prémiumszínvonalat teremteni, a műszeregysége pedig teljesen LCD-s. Ebbe a buszba 400 lóerős, Euro VId minősítésű FTP dízelmotor és hatfokozatú ZF váltó került.
Isuzu
Természetesen a török Anadolu Isuzu standjáról sem hiányzott elektromos hajtású busz. A 7,86 méter hosszú, 11,11 tonna össztömegű, 47 férőhelyes Novociti Volt 240 kilowatt legnagyobb teljesítményű villanymotorját kétszáz kilowattóra kapacitású akkucsomag szolgálja ki, akár 270 kilométer hatótávolságot biztosítva.
Szintén elektromos hajtású a 11,99 méteres, 90 férőhelyes, 19,5 tonna össztömegű Citivolt, amely 230 kilowattos Siemens villanymotort és 351 kilowattóra kapacitású akkumulátort kapott, így hatótávolsága elérheti a háromszáz kilométert.
A Busworld kiállításon tartotta premierjét az Interliner 13 CNG városközi busz. A 12,99 méter hosszú, 19,5 tonna össztömegű, 63+1 üléses járműbe 325 lóerős Cummins gázmotor került. Ezenkívül egy 12 méteres, 107 férőhelyes, 18,7 tonna össztömegű, 336 lóerős Cummins Euro VId motorral hajtott Citiport 12 Hyper városi busz, egy 7,72 méteres, 26 férőhelyes, 10,4 tonna össztömegű, 188 lóerős Isuzu motorral ellátott Turquoise távolsági midibusz és egy 9,66 méteres, 13,5 tonna össztömegű, 27 üléses, 312 lóerős Cummins Euro VId erőforrással felszerelt távolsági midibusz is tiszteletét tette a standon.
Karsan
A több mint ötvenéves járműipari múlttal büszkélkedő török Karsan is már a tisztán elektromos hajtású buszok fejlesztésére összpontosít, így a standján két kis elektromos busz képviselte a török gyártót. A 2018-ban bemutatott, alacsonypadlós Jest Electric csupán 5,85 méter hosszú és 2,06 méter széles, tengelytávolsága 3,75 méter, utaskapacitása 25 fő. Hajtáslánca a BMW-től származik, így a villanymotorjának legnagyobb teljesítménye 125 kilowatt, maximális nyomatéka pedig 290 newtonméter. Lítiumion-akkumulátorának kapacitása 44 kilowattóra, amely 105 kilométer hatótávot eredményez, ötven kilowatt töltőteljesítmény esetén 55 perc alatt tölthető fel nyolcvan százalékig, míg a szokványos, 7,4 kilowattos töltőkkel nyolc óra a teljes feltöltés. A minibusz két ilyen akkumulátorral is rendelhető, ekkor értelemszerűen kétszer nagyobb a hatótávolság, de a töltési idő is.
Tavaly azonban a nagyobb Atak Electric alacsonypadlós midibusz is megjelent a Karsan kínálatában. A 8,32 méter hosszú, 2,43 méter széles, 4,58 méter tengelytávolságú buszba akár 21 ülő és 30 álló vagy 18 ülő és 34 álló utas is beszállhat. A 230 kilowatt legnagyobb és 115 kilowatt folyamatos teljesítményű, 2400 newtonméter maximális nyomatékú villanymotorját szintén a BMW-től származó, összesen 220 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag táplálja. Így a hatótávolsága elérheti a háromszáz kilométert, míg a teljes feltöltése 44 kilowatt teljesítménynél öt órát, nyolcvanszázalékos gyorstöltése nyolcvan kilowatt teljesítménynél három órát vesz igénybe.