Hirdetés:

Folytatásos beszámolónk előző részeiben a nagyobb európai márkák újdonságait mutattuk be Busworld Europe 2019 buszkiállításról. Következzenek most a jelentősebb török, kínai és egyéb gyártók portékái!

BYD

Tovább erősítette vezető pozícióját a tisztán elektromos hajtású autóbuszok európai piacán a kínai BYD, amelynek egyik hídfőállása Komáromban található. A gyártó a jövő buszaként mutatta be Brüsszelben a 12 méteres városi buszának továbbfejlesztett, némileg a külső megjelenésében is frissített változatát. Ennek keretében új hőmenedzsment-rendszert kapott a jármű, amely optimalizálja az akkumulátorok működési hőmérsékletét, így a hatótávolsága már a 350 kilométert is elérheti. További újdonsága a 360 fokos látószögű kamerarendszer, a külső visszapillantó tükröket helyettesítő kamerák, a sávelhagyásra figyelmeztetés, az éberségfigyelő, a ráfutásos ütközésre figyelmeztetés, az automatikus vészfékrendszer, sőt, ennek a gyalogosérzékelő optikai rendszerrel kiegészített változata is. Ezenkívül az alváz kialakításánál már moduláris megoldásokat is alkalmaznak, és módosították az elülső felfüggesztést. A 12,2 méter hosszú, 5,9 méter tengelytávolságú és 19,5 tonna össztömegű buszt két 150 kilowattos villanymotor hajtja.

BYD eBus 12m

A standon a BYD 8,75 méter hosszú, 4,55 méter tengelytávolságú, 14,44 tonna össztömegű, 165 kilowattos motorral hajtott elektromos midibuszát is megtekinthették az érdeklődők. A BYD Europe ügyvezető igazgatója arról is beszámolt a sajtótájékoztatón, hogy a gyártó igencsak bíztató rendelésállománnyal kezdi meg a 2020-as évet. Hazánk vonatkozásában említést érdemel, hogy már 2019-ben elkezdődött a tíz pécsi és a két tatabányai busz gyártása, amelyeket az idei év első felében adnak át.

BYD eBus 8.7m

CaetanoBus

Egy igazi különlegességet mutatott be a portugál CaetanoBus a Busworld kiállításon. A H2.City Gold nevű városi busz a Toyota hidrogénnel működő üzemanyagcellás hajtását alkalmazza, így a kevesebb mint kilenc perc alatt feltölthető jármű hatótávolsága eléri a négyszáz kilométert. Ugyanez a hajtáslánc dolgozik a Toyota Sora buszokban, sőt, a Toyota Mirai személygépkocsikban is. A hidrogént öt, együttesen 37,5 kilogramm kapacitású kompozittartály 350 bar nyomáson tárolja a busz tetején. Természetesen a jármű csak tiszta vízgőzt bocsát ki működése során. A H2.City Gold 10,7, illetve 12 méter hosszú változatban készül majd, kettő vagy három ajtóval, legfeljebb 64, illetve 87 férőhellyel. Hajtásáról 180 kilowattos Siemens villanymotor gondoskodik. A különböző európai városokban végzett teszteket követően a H2.City Gold várhatóan 2020 közepén kerülhet kereskedelmi forgalomba.

CaetanoBus H2.City Gold

CRRC

A világ legnagyobb vasúti beszállítójaként számontartott kínai CRRC cégcsoport elektromos hajtású haszonjárművek gyártásával foglalkozó leányvállalata, a CRRC.EV szintén több újdonsággal érkezett a kiállításra. A cég 6-18 méter hosszú tisztán elektromos, hálózatról tölthető hibrid, üzemanyagcellás és dízelmotoros városi, városközi, illetve távolsági buszokat, valamint járóképes alvázakat készít, amelyekből 2018-ban 36 ezret értékesített. A vállalat többek között Magyarországon, Székesfehérváron is működtet gyártóbázist az Ikarus Járműtechnika Kft.-vel együttműködésben. Ennek a kooperációnak a gyümölcse, a C12 is ott díszelgett a standon. Ez egy 12 méter hosszú, 5,9 méter tengelytávolságú, 12,7 tonna saját tömegű és 19 tonna össztömegű városi busz húsz utasüléssel. Hajtásáról 240 kilowatt csúcsteljesítményű CRRC villanymotor gondoskodik, amely 350 vagy 314 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomagból nyeri az áramot, előbbivel, 350, utóbbival 310 kilométer is lehet a hatótávolsága.

CRRC C12

Emellett egy C08 állt, amely 8,44 méter hosszúságával és 5,55 méter tengelytávolságával 9,33 tonna saját tömeg, illetve 12,7 tonna össztömeg mellett 14 ülőhelyet kínál. A 150 kilowatt legnagyobb teljesítményű CRRC villanymotorját 282 vagy 245 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomag szolgálhatja ki, 370 vagy 330 kilométer hatótávolságot biztosítva. Mindezek mellett egy járóképes alvázat is közszemlére tett a kínai gyártó. A 11,745 méter hosszú, 5,9 méter tengelytávolságú alvázba 240 kilowattos villanymotort és 191 kilowattórás akkumulátort építenek.

CRRC C08

Deltabus

Új márkaként tűnt fel a Deltabus a környezetkímélő közlekedési megoldások világában. Az alsó-ausztriai központú vállalat elektromos, később pedig hidrogénnel működő üzemanyagcellás buszok gyártását tervezi. A járművek karosszériája az orosz Volgabus közreműködésével készülne, amelybe neves európai beszállítók gépészeti fődarabjai kerülnének. A standon a Mark E típust állította ki a Deltabus. Az alacsonypadlós városi busz 33 ülő- és 87 állóhelyet biztosít az utasoknak, villanymotorjának legnagyobb teljesítménye pedig kétszáz kilowatt. A legkorszerűbb lítium-fém-polimer akkumulátora 378 kilowattóra kapacitást és ezáltal akár háromszáz kilométer hatótávolságot nyújt, miközben három óra alatt is feltölthető. Az akkumulátor élettartama pedig elérheti a tíz évet is. A tervek szerint már idén elkezdik az európai tesztelést.

Deltabus Mark E

e.GO MOOVE

Az elektromos közlekedés térnyerésének hullámát meglovagolva a német e.GO MOOVE GmbH kifejlesztette az e.GO Mover alacsonypadlós városi minibuszt. A sokoldalú kis járműhöz a ZF szállítja az elektromos hajtásrendszert és a futóműveket, míg a Bosch a nagymértékben automatizált vezetés rendszerelemeit. Az e.GO Mover korszerű kialakítása igen tágas belsőteret eredményez és az ülő-, illetve állóhelyeknek az adott igényekhez igazodó elrendezését teszi lehetővé. Az okos kis busz négyes szintű önvezetésre is képes, ami azt jelenti, hogy betanított útvonalakon önállóan is tud közlekedni a forgalomban. A 4,94 méter hosszú, 2,55 méter széles és 2,02 méter magas, csupán 2,1 tonna saját tömegű busz tíz ülő- és öt állóhelyet kínál. Hajtásáról 150 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotor gondoskodik, amelyet hatvan kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor lát el energiával. A teljes feltöltés 22 kilowattóra töltési teljesítmény esetén 4,5 óra. A hatótáv megnövelésére pedig üzemanyagcella is beépíthető.

e.GO Mover