Hirdetés:

Tökéletesen rávilágított a Toyota magyarországi importőrének évindító sajtótájékoztatója arra, milyen helyzetben vagyunk. Ha a világ legnagyobb autógyártója is az értékesítések visszafogásában látja a megoldást, akkor tényleg jó irányba haladunk?

Mielőtt bárki megkérdőjelezné, környezetvédelmi szempontból valóban szükséges a személy- és haszongépjárművek károsanyag-kibocsátásának visszaszorítására – ez nem is kérdés. Abban viszont már egyáltalán nem vagyok biztos, hogy az öreg kontinensen jól járunk el akkor, amikor gazdaságunkat és iparunkat oly módon áldozzuk föl, hogy közben csak végletekben vagyunk hajlandók gondolkodni.

Szerencse, hogy a Toyota minden méretosztályban rendelkezik elektromos kishaszonjárművekkel, így meg lehet célozni a 11 százalékos részesedést

Mire gondolok?

Fölöslegesen sokat autózunk, ez nem kérdés. Igaz ez a hétköznapi emberre – elég, ha megnézzük a nagyvárosainkba vezető agglomerációs útvonalakat reggel és este. Rengeteg az olyan autó, ami csupán egy emberrel közlekedik, de ugyanígy képesek vagyunk a sétatávolságra lévő óvodába, iskolába vagy üzletbe is autóval menni. Úgy vagyunk vele, hogy ez a kényelem nekünk jár, azután meg csodálkozunk rajta, ha drágulnak az üzemanyagok, drágábbak lesznek az autók, nem is beszélve az üzemeltetés egyéb feltételeiről. Sajnos ugyanez igaz, ha a szélesebb kört nézzük. Olcsó repülőjeggyel utazzuk be a világot, és tömött áruszállító gépek hozzák távoli tájakról a portékát. A vevők ugyanis kifizetik a gyorsabb szállítási költség felárát, cserébe nagyobb terheléssel nyomasztjuk a környezetet. Ez ellen tenni kell, nem is kérdés.

Az viszont már egyáltalán nem biztos, hogy a megoldást az jelenti, amit Európában és csak ott kitaláltak a vezetők: álljunk át a helyileg károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedésre. Ráadásul úgy, hogy nem deklaráljuk ezt, csak épp olyan szabályokat hozunk, amiknek a hagyományos belső égésű hajtásláncokkal nem lehet megfelelni. Ezzel hatalmas kihívás elé állítjuk a járműgyártókat. Azokat a gyártókat, akiknek egyébként az európai piac nem annyira fontos – még az európaiaknak sem.

László Richárd országigazgató büszkén mutatta be az eredményeket, azonban hiába a Toyota a világ legzöldebb gyártója, az európai szabályozásnak megfelelni számukra is kihívás

Eközben a világ többi részén egy vészfékezés után mindenki a gázpedálra lép, vagyis az ipari és gazdasági mutatókat látva újra lazítanak. Azt persze nem tudom, miért gondoljuk, hogy ha a teljes Föld szmogban úszik majd, akkor Európa fölött lesz egy kis tiszta levegő…

Tennünk kell valamit. Viszont lehetne ez az iparág teljes ellehetetlenítése helyett talán az öregedő járműflották megújítása is. Magyarországon például óriási előrelépés lenne, ha nem átlagosan 16 éves járműflottánk lenne, hanem mondjuk 2-5. Ez bizony már a sűrű csereperiodikával jellemzett a nehéz-tehergépkocsinál is segítene, hát még a kishaszonjárműveknél!

Ráadásul az ember őszintén aggódni kezd, amikor azt látja, hogy az egyébként huszonéve élenjáró Toyota is csak a fejét vakarja a károsanyag-kibocsátási flottaátlag kapcsán.

Az élről sem jók a látási viszonyok

Bőven lenne még gondolatom, de térjünk rá a Toyota tavalyi eredményeire, illetve idei terveire. Haszongépjárműves szaklapként a személygépkocsis részt gyorsan le is tudnám. A Toyota tavaly is Magyarország egyik legnépszerűbb márkája lett. Az ilyen eseményeken persze mindenki tud úgy számokat, kategóriákat igazítani, hogy tudjon valami előre mutatót kommunikálni. A Toyota esetében azonban könnyű volt a magyarországi cégvezetés helyzete, hiszen a reimporttól (magyarországi forgalomba helyezés, majd külföldre értékesítés) megtisztított számok őket igazolták, így a tiszta eladások tekintetében mindenkit maguk mögé utasítottak. Csúcsra járt a Lexus is és köszönhetően a hibrid technológiának a 115 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási flottaátlag betartása sem jelentett gondot.

Idén is komoly marketingtevékenységgel számol a márka, erről beszélt Csikós Gábor marketingvezető

A haszonjárműpiacon is nagyot nőttek, a tavaly megújult és kibővült flottának köszönhetően, amit mi is részletesen bemutattunk. Ugyan a hazai piacvezető pozícióból nem sikerült elmozdítani a Fordot, részsikerek itt is akadtak. A Hilux a forgalomba helyezések tekintetében is megőrizte piacvezető szerepét, a reimporttól mentes listán pedig nagyjából 1000 jármű volt csak a márka hátránya.

Amire viszont utaltam, kétségbeejtő, hogy a Toyotánál is komoly fejtörést okoz a kilométerenként 93 grammra csökkenő flottaátlag elérése. Ehhez már a hibrid technológia is kevés, illetve elég lenne, csak akkor nem adnának el például kishaszonjárműveket vagy Lexus modelleket. Persze ez így egy torz kép, de láthatóan a legjobb esetben is stagnálást várnak egy olyan piacon, ahol a legjobb pozícióból várják az évet – és ez bizony elgondolkodtató.

Áldozatok és célok

A személyautók viszonylatában lépett is a gyártó, jó nagyot vágott a hálózatról tölthető hibrid modellek árán. Egy-, illetve kétmillió forinttal csökkent a CH-R, a Prius és a RAV-4 plugin ára is. Erre persze azért is szükség volt, mert ezek az állami szabályozás miatt elvesztették legfőbb vonzerejüket, a zöld rendszámot. Ugyanakkor nagyon kellenének a flottaátlag leszorításához, csakúgy, mint a felső középkategóriás bZ4x villanyautó, amely a vállalkozások számára nyújtott állami támogatással már szinte annyiba kerül, mint egy két kategóriával kisebb Yaris Cross. Ez azonban önmagában kevés lesz, a következő lépés az átlagot felfelé rángató modellek háttérbe szorítása.

PR-szempontból is kihívás lesz az év, hiszen termék minden kategóriában van a Toyotánál, de a darabszámokat immár a flottakibocsátási átlag határozza meg, ezt Varga Zsombor is megerősített kérdésünkre

Elektromos változatból viszont a haszonjárművek terén is sokat kell értékesíteni a Toyota Professional kereskedőinek. Szerencséjük, hogy minden változatból van mit, hiszen a Proace City, a Proace és a Proace Max is rendelkezik villanymotoros változattal, ráadásul ezek elég korrekt műszaki paramétereket mondhatnak magukénak. Ám az komoly kihívásnak tűnik, hogy az értékesített kishaszonjárművek körében is a lehető legnagyobb részesedést érjék el az elektromos változatok. A tavalyi év adatai által generált öröm mellett ez az aggodalom is látható volt a beszélgetések során a Toyota évnyitó rendezvényén László Richárd országigazgató, Csikós Gábor marketingvezető, sőt az egyébként mindig mosolygós Varga Zsombor PR-vezető arcán is. A valóban impozáns eredmények prezentálása után ugyanis ezeket a célokat is meg kellett fogalmazniuk. Látszott, hogy itt már nemcsak a kiváló termék, a színvonalas marketing- vagy PR-tevékenység kell, hanem jóval több – a piac formálása is. Nem kis kihívás ez, még a legjobb alapokról indulva sem.

KiMAXolt újdonság
Teszt

KiMAXolt újdonság

Rég volt már, amikor a Toyota ekkora méretű kishaszonjárművet kínált Magyarországon. Az új Proace Max nem finomkodik, rárúgja az ajtót a konkurenciára – teheti, mert mindene megvan ahhoz, hogy testvéreihez hasonló sikereket érjen el a nagyfiúk között.

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni
Teszt

Toyota Hilux teszt: Csak azért is megpróbáljuk legyőzni

Legendás nemcsak a pickupok között, hanem a járműgyártás egészét tekintve is a Toyota Hilux. Nagy teljesítményű dízelmotorral, automatikus váltóval és kényelmes belsővel kecsegtet, így jogosan merül fel a kérdés, hogy még mindig legyőzhetetlen?

Toyota Proace Van és Verso teszt: Így kell klónozni
Teszt

Toyota Proace Van és Verso teszt: Így kell klónozni

Messze lekörözték ikertestvéreiket a hazai értékesítésekben a Toyota Proace Van és a Toyota Proace Verso modellek! A márka sikerének titkait elemző sorozatunkban ezúttal a közepes haszonjármű megújulásának részleteit vizsgáljuk meg közelebbről.

IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy
Bemutató

IAA Transportation 2024, 1. rész.: Sok kicsi sokra megy

Katasztrófaturisták itt láthatnak finoman fogalmazva is érdekes kezdeményezést Kínából, de legalább ugyanannyi lenyűgözően megdöbbentő újdonságot is ugyanonnan. Világpremierből, izgalmas koncepciókból is jutott az IAA Transportation 2024 kiállításra.

Toyota Proace City Van és Verso teszt: Trónkövetelő kis herceg
Teszt

Toyota Proace City Van és Verso teszt: Trónkövetelő kis herceg

A Toyota Professional típusait bemutató sorozatunk második epizódjában a Proace City Van és Verso testvérekkel ismerkedhetsz meg. A magyar népmesék visszatérő motívuma a legkisebb gyermek ügyessége, bölcsessége, valamint sikeressége. Itt is igaz ez!

A Toyota Professional titkai
Háttér

A Toyota Professional titkai

Közelebbről is megismerkedünk a következő hetekben a világ legnagyobb autógyártójának haszonjárműveivel, a Toyota Professional márkával.

Itt elmondhatod a véleményedet!