Újra jogelődje arculatát veszi fel a Waberer’s cégcsoport? Esetleg egy új fuvarozóvállalat indul el a legendás név alatt? Milyen okból jelent meg hazánk útjain ez a különleges szerelvény a Hungarocamion színeiben?
Hirdetés:

Magyarországon az 1960-as évek gazdasági fejlődésével együtt az exporttevékenység is erősödött. Így felvetődött a kérdés, hogyan lehetne gazdaságos és hatékony fuvarozással támogatni ezt a folyamatot. Válaszként Mezei Gábor vezetésével 1966. január 1-jén létrejött a Hungarocamion Rt., amely eredményorientált vállalatként egyfajta kísérleti szerepet is betöltött a magyar gazdasági modellben. Kezdetben 375 járművel, főként 12 tonna teherbírású Csepel és Škoda teherautókkal dolgozott a cég, ám a nemzetközi fuvarozásban hamar felmerült az igény 24 tonna terhelhetőségű szerelvények iránt.

 

Félévszázados tendergyőzelem

Kiírtak tehát egy tendert 1969-ben, azaz ötven évvel ezelőtt, amelyet a Volvo nyert meg, és ennek eredményeként leszállított 120 új F88-ast. Ezek egy része mélyágyas félpótkocsival közlekedett, amely a mai mega pótkocsik elődjének tekinthető. Míg a nyereg feletti részen 2,4, addig a mélyített platónál 2,75 méter belmagasságot biztosítottak ezek a félpótkocsik. Szintén 1969-ben kezdték el építeni Budapesten, a Cinkotai úton Közép-Európa legnagyobb tehergépkocsi-üzemeltető telephelyét és szervizét. Az épület ötven éve változatlanul ezt a funkciót tölti be, azaz jellemzően Volvo teherautókat szervizelnek itt. Majd 1976-ban a Hungarocamion üzembe állította ezredik tehergépkocsiját, történetesen egy Volvo F88-ast.

 -

A Hungarocamion Rt. 1969-ben 120 darab Volvo F88-ast (balra) rendelt meg, később a nagyobb motoros F89 is bekerült a flottába

 -

A Volvo F89 új, 12 literes, turbófeltöltéses dízelmotorja 260–312 lóerő teljesítményt kínált

Két évvel később megjelent az elődjénél jóval kényelmesebb, tágasabb fülkét kínáló és még megbízhatóbb F10-es, amelynek már a motor járatása nélkül is jól be lehetett fűteni a belsőterét. Ezzel a típussal vezette be a svéd gyártó a Globetrotter nevet is a 25 centiméterrel magasabb tetejű fülkék megkülönböztetésére. Viccelődtek is a versenytársak, hogy a Volvo levegőt akar eladni pénzért, aztán a piac igazolta, hogy nagyon is értékes ez a plusz légtér. Ráadásul a Hungarocamion színeiben egy F10-es is versenyzett a nyolcvanas években a kamion-Európa-bajnokság futamain, többek között a Hungaroringen is. Később a 12 literes, még erősebb motorral ellátott F12-esek is megjelentek a Hungarocamion flottájában.

 -

A Hungarocamion svéd vontatói akár 21,5 terhet is szállíthattak

 -

A Volvo F12-esek is igen kedvelt járműnek számítottak a Hungarocamionnál

 

Járművekért telephelyet

Nevezetes évszám a Volvo életében 1993., ugyanis ekkor kezdődött az FH negyedszázados sikertörténete. A Hungarocamion azonnal beszerzett húsz ilyen járművet, amelyek nagyon sikeresnek bizonyultak az évek során. Ezek a kiváló tapasztalatok is szerepet játszottak abban, hogy az 1998-ban ötszáz tehergépkocsi beszerzésére kiírt pályázatot ismét a Volvo nyerte el az FH-val. Ennek a jelentős ügyletnek a kapcsán került Illés Dávid, a Volvo Hungária Kft. jelenlegi ügyvezető igazgatója a Volvo Trucks csapatába, méghozzá Budapestre. Illés Dávid így már az első példányok átadásakor is jelen volt. Mivel a járműveket Arany javítási és karbantartási szerződéssel együtt értékesítették, szükség volt egy méreteiben is megfelelő szervizbázisra. Így a Volvo Hungária Kft. összekötötte a tendert azzal, hogy megvásárolta a Hungarocamion Rt. Cinkotai úti telephelyét. Ez a mai napig a Volvo Trucks egyik legnagyobb márkaszervize világviszonylatban is.

 -

Nemcsak a motorok tisztasága, nyomatékossága és tüzelőanyag-hatékonysága fejlődött számottevően az 1998-as FH óta, hanem a vezetőállás ergonómiája és stílusa is

Az FH típus pedig gyorsan népszerűvé vált a gépkocsivezetők körében. Például gyárilag hűtőrekesszel is felszerelték ezeket a járműveket, ami akkoriban még nem volt általános. Megbízhatóságuknak köszönhetően még a Távol-Keletre is gond nélkül eljutottak ezekkel a Volvókkal. Ekkoriban hűtős és tandemtengelyes pótkocsis szerelvények is színesítették a Hungarocamion flottáját. A tandemesek 38 raklapot vihettek a nyergesek 33 raklapos kapacitásával szemben.

 

Új korszak, új arculat

Újabb mérföldkő a 2002-es év. Bemutatkozott a felfrissített, „állólámpás” FH az I-Shift automatizált sebességváltóval, a Hungarocamion pedig beszerzett ebből 120 darabot már fehér színben. Még ugyanebben az évben a Volán Tefu felvásárolta az akkor már gyengélkedő Hungarocamion Rt. vállalatot, megalapozva a Waberer’s cégcsoportot. A következő évtől már csak a Waberer’s mai napig ismert sárga-kék, napocskás arculatával kerültek járművek a flottába, azonban a teljes csere sok időt vett igénybe, így még 2008-ban is lehetett találkozni az utakon hungarocamionos dekorációval ellátott szerelvényekkel.

 -

 -

Ez a létesítmény ötven éve alapvetően ugyanazt a funkciót látja el a Cinkotai úton

A következő nagy tendert 2006-ban írta ki a Waberer’s International Zrt. ezer tehergépkocsi három év alatti leszállítására, persze ezt is a Volvo nyerte el. Majd ez később is megismétlődött, amikor 2013 és 2016 között a Volvo Hungária Kft. több mint 1200 új generációs, Euro VI-os FH vontatót adott át a Waberer’s cégcsoportnak. Így 2018 szeptemberében már az ötezredik FH járművet vette át a fuvarozóvállalat, amellyel a mai napig rendkívül büszkén közlekedik a vezetője.

 

Közös projektek

A Volvo és a Waberer’s cégcsoport partneri kapcsolata nem merül ki pusztán a járművek értékesítésben és vásárlásában. Közös aktivitásaik sorából említést érdemel, hogy 2017-ben a két vállalat együtt tesztelte a konvojozást az M1-es autópályán közúti forgalomban. Ennek során a második és a harmadik szerelvény önvezető módon közlekedett, a gépkocsivezetők csak felügyeleti szerepet láttak el.

 -

Ugyanebben az évben egy kamionos valóságshow-t is készített együtt a két cég, amelynek keretében egy héten keresztül mutatták be a nemzetközi fuvarozásban dolgozó tehergépkocsi-vezetők mindennapjait egy valós fuvarfeladat teljesítése közben. A sorozat százezres nézettséget ért el.

 

Tisztelgés egy legenda előtt

Szintén egy közös projekt során merült fel az ötlet Barna Zsolt, a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. ügyvezető igazgatója és Fáczán Gergely, a Volvo Hungária Kft. értékesítési igazgatója részéről, hogy méltó emléket kéne állítani a Volvo és a Hungarocamion Rt., illetve jogutódja, a Waberer’s cégcsoport ötvenéves együttműködésének. Így született meg ez a szerelvény, amelyhez a Waberer’s-Szemerey Logisztika Kft. biztosítja a Schmitz félpótkocsit, a Volvo Hungária Kft. pedig az FH 460 Turbo Compound típusú demóvontatót a Hungarocamion ikonikus színeivel és dekorációjával felöltöztetve.

Ezt az FH modellt három hónapig teszteli a logisztikai vállalat belföldi fuvarfeladatok során, majd visszakerül az importőrhöz, hogy más ügyfelek is kipróbálhassák. Egyéves korában értékesítik majd, mint általában minden demójárművet, azonban a Volvo Hungária Kft. kikötése lesz, hogy a dekorációt meg kell tartania az új üzemeltetőnek is.

 -

Aki egy kicsit is érintett a magyar fuvarozási ágazatban, annak minden bizonnyal szívet dobogtató ez a látvány

A turbocompound egyébként 2019 tavaszán jelent meg ismét az új generációs, Euro VId minősítésű, 13 literes motorhoz választható opcióként. Lényege, hogy a turbófeltöltő után elhelyezett kiegészítő turbina egy mechanikus áttételen keresztül ráhajt a főtengelyre. Az eredmény háromszáz newtonméterrel nagyobb nyomaték százzal kisebb percenkénti fordulatszámtól, így a 460 lóerős motor legnagyobb nyomatéka 2600 newtonméter! Ezáltal hosszabb hídáttétel alkalmazható, ami az I-Save csomag többi újításával együtt a gyári mérések szerint akár hét százalékkal is csökkentheti az átlagos tüzelőanyag-fogyasztást. Minderről részletesen írtunk a svédországi menetpróba kapcsán.

 -

Érdekes összevetni ezt a korszerű erőforrást a húsz évvel ezelőtti, Euro II-es, 12 literes, 420 lóerős motorral, amely legfeljebb 1950 newtonméter kifejtésére volt képes. Éppen egy ilyen egység dolgozik a Szaki Trans Kft. 21 éves FH 420-asában is, amely szintén tiszteletét tette az új demójármű ünnepélyes átadásán a Cinkotai úti telephelyen. Ez a vontató 1,6 millió kilométerrel a számlálójában a mai napig megbízhatóan dolgozik belföldi viszonylatokon, gépkocsivezetője pedig szó szerint imádja régi hű társát. Az övéhez hasonlóan bizonyára sokak szívét megdobogtatja majd az utakon az egykori hungarocamionos dizájnba öltöztetett új, csúcstechnikát képviselő Volvo FH 460 Turbo Compound szerelvény.