Csak rá kell nézni az Amarokra és a Tarokra, hogy lássuk: az egyik munkára való, a másik villantásra. Az egyikből sárga sisakos melósok szállnak ki az építkezésen, a másikból aranyláncos fiatalok a tengerparton, legalábbis eredeti rendeltetésük szerint. Mindkettőre van igény, és a Volkswagen nem akar lemaradni a stílusfronton sem, ezért összehozta a hozzá illő autót. A Tarok egyelőre tanulmányjármű, de várhatóan csak minimális mértékben változik meg, míg futószalagra kerül. Wolfsburg szerint a modern brazil társadalom életmódját tükrözi, bemutatóját ezért São Paulovárosában tartották, ott is készül majd, eleinte a belső piacra, de potenciállal más országok későbbi meghódítására.
Egy autóról szavak nélkül is sokat elmond, hogy minek mekkora terjedelmet szenteltek a sajtóinformációban. A Tarok leírásának közel fele a front-, oldal-, far- és belső dizájnról áradozik, részletesen szánkba rágva, hogy min kell elámulnunk. Lévén a Rolling Tons haszonjárműszaklap, és dacból is a tematizálással szemben, ezen a témakörön átsiklunk, beszéljenek a képek, mi meg foglalkozzunk a technikával.
MQB platform
A Tarok alapja, akárcsak a 2018 márciusában bemutatott VW Tanoak tanulmányé, a márka Modularer Querbaukasten (MQB), azaz moduláris keresztmotoros padlóváza, amely a jármű végeibe tolja a hajtáslánc elemeit, közöttük nagy hasznos teret teremtve. A platform megfelel mind első-, mind összkerékhajtáshoz. Kíváncsi lennék, mennyi ezzel a korszerű gerinccel a saját tömeg, de azt nem kötik az orrunkra. A jelen esetben 1,4 literes, etanol és benzin tetszőleges arányával működő, 150 lóerős, 250 newtonméter legnagyobb nyomatékú TSI motor hajt, de a sorozatgyártmányhoz lesz ugyanilyen teljesítményű, kétliteres TDI dízel is. A benzinessel nulláról száz kilométer/órára 9,7 másodperc alatt is felgyorsulhat a Tarok, legnagyobb sebessége pedig 187 kilométer/óra. A hatfokozatú automatikus váltómű 4MOTION állandó összkerékhajtással működik együtt, amelynek menetmódjai Comfort, Normal, Sport, Eco és Individual. Természetesen mind a négy kerék független felfüggesztésű.
Hosszú tengelytáv, rövid túlnyúlások, ez a tágas utastér és érdemleges plató titka. A hátsó futómű korszerű, többlengőkaros. Mindezeknek az alapja a Volkswagen MQB-platformja
Variálható utastér és plató
Ami igazán nagyot szól a Tarok koncepciójában, az egy pofonegyszerű újítás, amelyre régóta lenne nagy szükség, mégis csak most jutott eszébe valakinek sorozatgyártásban megvalósítani – az érdem a Volkswagené. Arról van szó, hogy egy jó hosszú pickup (a Tarok 4914 milliméter hosszú) rövidke platóját könnyedén nevetségessé teszi bármelyik középkategóriájú kombi közel kétméteres rakodópadlója. Most pedig megjelent a kombi-pickup! Nem kellett hozzá más, mint nyitható fülkehátfal, és előrehajtható hátsó ülés. Természetesen ennek előfeltétele, hogy ne alvázas legyen a jármű, egymáshoz képest elmozdulni képes fülkével és platóval, hanem önhordó karosszériájú – bizonyára ennek tudható be, hogy eddig nem láttunk hasonlót.
Gyerek is kitalálhatta volna, mégis mostanáig kellett várnunk az összenyitható utasterű-platójú, sorozatgyártású pickupra. Örömmel üdvözöljük!
Alaphelyzetben 1206 milliméter a plató belső hossza, hát ez bizony nem sok. A lenyitott hátfal ugyan hozzáad 914-et, de nem mindig alkalmazható ez a kényszermegoldás. A vetélytársak itt megállnak, a Tarok viszont büszkén előrelép: tessék összenyitni a platómat az utastérrel! Máris 2775 milliméterre nőtt a hasznos rakodóhossz! Beférnek a szörfdeszkák, kerékpárok, sílécek.
A hátsó ülés gyorsan és könnyen összehajtogatható, a poggyászajtó elektromos zárját gombnyomással lehet kioldani, és kiemelik, hogy jó szigetelés véd meg víz behatolása ellen.
Hagyományos műszernek nyoma sincs, teljesen digitális az információs-szórakoztató rendszer kezelőfelülete és az Active Info Display
Hoppá, sílécet mondtam imént? Ahhoz tél és zimankó kell, a mi utasterünk viszont hátrafelé nyitott, bekúszik a hideg, elillan a meleg, megfagyunk mind… Persze nem Brazíliában, hanem erre, mifelénk. Szép, hogy csukottan nem ázik be a fülkehátfal, de mi van, ha hosszú poggyász miatt éppen nyitva kell lennie, és elkap egy felhőszakadás? Ráadásul, aki szállított már hosszabb dolgokat, például léceket, létrát, nyitott csomagtérajtóval, észrevehette, hogy a légörvények behozzák a kipufogógázt. Szóval, így ahogy van, nem tűnik kereknek a megoldás. Rögtön felötlik a gondolat, hogy óriási ötlet ugyan a Tarok utas-poggyásztere, de kihagyták a csúcspoént: egy felrakható keménytetőt, amellyel egyszer pickup, máskor óriási rakodókapacitású, terepes használatra alkalmas kombi lehetne a jármű. Volkswagen-fejlesztők előre, Európába már így gyertek az autóval!
Állandóan kapcsolódva
A vezetőhely egy komplett informatikai agyközpont, nagy, sík, kikapcsolt állapotban fekete, de üzem közben annál látványosabb monitorfelülettel a volán mögött és középen. Tökéletesen együttműködik az Active Info Display és az információs-szórakoztató rendszer, online-szolgáltatások és alkalmazások tömkelege használható velük, akárcsak a telefon és a médiatár. Tartozik az egészhez egy kivehető hangszóró is a középkonzolban, amely Bluetooth-kapcsolatban van az autóval, illetve az okostelefonnal, így például akkor is lehet bulizni vele odalenn a vízparton, ha feljebb kellett hagyni a kocsit.
Egyébként sincs hiány elektronikus eszközökben: a motor gombnyomásra indul és áll le, a kézifék elektromos működtetésű, a beparkolás automatikus, mint ahogy a teljesen digitális működésű és kezelésű légkondicionáló berendezés is. Valamennyi világítóberendezés LED-es: a fényszóró, a hátsó lámpa és az utastéri hangulatvilágítás.
A tanulmányautó legfőbb értékének a platóval összenyitható utasteret tartom, különösen, ha lesz hozzá keménytető. A Volkswagen Tarok példát mutat abban, hogy nemcsak flancolásra alkalmas, hanem felmutat egy igazán praktikus ötletet is, és ez nagyban hozzájárulhat majd a sikeréhez.
A teljesen önhordó felépítés révén az utastér és a plató szerves egységet alkot, ezt pedig a jármű formatervezése is hangsúlyozza