Anna nyugodt reggelét keresztülhúzza a céges postafiókba érkező sürgős e-mail. Így felborul a terv, a kávézás utánra tervezett, testet-lelket frissítő jógát le kell mondani. Az építész hölgynek muszáj kimennie az építési területre, hogy megválaszolja a felmerült kérdést. Ezért öltözés közben gyorsan rendel egy Bosch önvezető ingajárati modult okostelefonján. Kiválaszthatja a felvételi pontot, az indulás időpontját, és még a jármű típusát is. Úgy dönt, hogy másokkal együtt buszozik, hiszen ez a legolcsóbb alternatíva. A jármű virtuális megállójához mindössze pár percet kell sétálnia. A pontosan érkező egység Anna telefonját érzékelve kinyílik, majd belépéskor személyesen köszönti őt. A kényelmes bőrfotelben helyet foglalva egy táblagépen folytathatja munkáját. Ha megszomjazna, a fedélzeti tárolóból vehet magának egy palack vizet.
A képernyő például látványosságokat ajánlhat az út mentén, ám a cseréje nyilván nem olcsó. Az esetleges javítás fedezeteként persze reklámfelületként is értékesíthető lenne
Ám amikor egy fogós statikai kérdésnél megakad, még a teljes oldalüveget lefedő képernyő sem segít. Hiába nagyítja ki a tervrajzot falnyi nagyságúra, csak azt látja jobban, hogy szakértői segítséget kell kérnie. Egyik kollégája éppen a repülőtérre készül, ám az út minimális módosításával felvehetik őt, és menet közben megtárgyalhatják a kérdést. Ekkor az utazás megosztott módból priváttá vált, és ezzel a Bosch IoT Shuttle átalakul egy guruló tárgyalóvá. A szakértő gyorsan megválaszolja Anna kérdését, aki így felkészülten és hatékonyan érkezik meg a munkaterületre. Az ingajárat távozáskor még arra is felhívja a figyelmét, hogy ne felejtse ott a szomszéd ülésen a napszemüvegét.
Videohívások, prezentációk vagy kiterjesztett valóság látható az oldalablakon
Jelen, nem jövő
Bár futurisztikusnak hangzik mindez, az imént leírt funkcionalitás mind olyan, ami már most elérhető a Bosch kínálatában – hiszen a gyártó termékpalettája messze túlmutat a járműiparon. És az új mobilitási koncepció sem olyan távoli elképzelés: Európában, az Amerikai Egyesült Államokban és Kínában várhatóan egymillió igény szerint használható ingajárat közlekedik majd 2020-ra, ezek száma a következő évtized közepére 2,5 millióra nő. Azt követően pedig ezek egy része teljesen automatizáltan közlekedik majd. Az önvezető járművek pozitív hatásairól már részletesen értekeztünk korábban, éppen az autóipari beszállító kapcsán. Az automatizált vezetéshez szükséges érzékelők (például radar-, video- és ultrahangszenzorok) és szabályozóegységek (fékvezérlés, elektromos kormányrásegítés) is szerepelnek a Bosch katalógusában. Sőt, a fent leírt jövőképet már ma bemutató IoT Shuttle tanulmányjárművet „mozgató” elektromos hajtótengely is egy olyan megoldás, amely valószínűleg sok ilyen eszközben visszaköszön majd a következő évtizedben. Az oldalüvegek teljes felületét kitöltő képernyő hasonlít a szélvédőre vetített kiterjesztett valósághoz, amelyet Hannoverben láthattunk pár éve. A fedélzeten utazók számára a felhőtlen szórakoztatást a Bosch infotainment rendszere biztosítja, ezzel a belső wifihálózaton zenét hallgathatnak vagy filmet nézhetnek. Az utasteret a cég épülettechnikai üzletágának kamerái figyelik, amelyek észlelik, ha egy felhasználó véletlenül hátrahagyja valami ingóságát. Ugyanezek észlelik a takarítás szükségességét is, és egyből a tisztítóba küldik az egységet.
Nem mozog és nem is a formája a lényeg: a Bosch IoT Shuttle megérthetővé teszi az ingajárati mobilititást, annak lehetőségeit
A jövő a szolgáltatásoké
Az már most látszik, hogy a megosztó vagy megosztott szolgáltatásokra igen nagy igény mutatkozik majd, valamint a busz és a taxi jelenlegi „utódja”, az alkalmazásalapú személyszállítás is átalakul majd. Ma ezek a szállítási hálózatot üzemeltető cégek (Uber, Lyft stb.) humán járművezetőket alkalmaznak, ezeknél az önvezető rendszer lényegesen nagyobb automatizálási, és ezáltal hatékonysági és biztonsági mutatókat kínál. A Bosch a széles hardveres kompetenciája mellett ugyanis szoftveres téren is elég erős, így az ingajáratokhoz kapcsolódó komplett hátteret egy kézből kívánják kínálni. Olyan platformokat fejleszt a Bosch, amellyel a felhasználó bárhonnan elvégezheti a foglalást, a szerveroldal pedig kiszámolja, hogy melyik a legideálisabb jármű az igényei és az úti célja alapján. A Bosch elképzelése szerint a felhasználóknak különböző szintű szolgáltatásokat nyújtanának. A belépőszint a megosztott, közös járműhasználat, amellyel többen utazhatnak közel azonos útvonalon. Ez lehet a legolcsóbb megoldás, hiszen ilyenkor a hasonló irányba utazókat felfűzik egy közös útvonalra. Ez a mai busz megfelelője, annyi különbséggel, hogy a járatokat mindig az éppen utazók igényeihez igazítva alakítják ki. Magasabb szintű szolgáltatásként ugyanezeket a járműveket egyedül is igénybe veheti a felhasználó, ez a mai taxik utódja. A concierge-szolgáltatás egy digitális asszisztens, amely az utasoknak információkkal és ajánlásokkal szolgál. Természetesen mindehhez saját fizetési rendszert is kínál a Bosch, így a viteldíjat és a fedélzeten fogyasztott materiális vagy digitális termékeket is ezzel egyenlítheti ki a felhasználó.
Lehetőségek tárháza: milyen vajon az önvezető sportkocsi?
Az üzemeltetőnek a foglalások kezelése mellett is bőven kínálnak szolgáltatásokat. Az első és legfontosabb, hogy az algoritmus önállóan elvégzi a járművek és az utazások összepárosítását. Az útvonaltervezés során figyelembe veszi az időjárást, az útviszonyokat és a hatótávolságot is. Az útazonosítás szolgáltatás jóvoltából a járművek a térképadatbázis alapján centiméteres pontossággal meghatározhatják a saját pozíciójukat a forgalmi sávban. Ezenkívül az előrelátó karbantartás már a meghibásodás előtt elküldi a járművet a műhelybe, hogy kicseréljék a ludas alkatrészt. A távoli szoftverfrissítés jóvoltából a jármű szoftvere is mindig naprakész maradhat – ráadásul mindezt biztonságosan, védetten végzi. Bár ezúttal egy személyszállító változattal szemléltették képességeiket, e funkciók és szolgáltatások akár a csomagszállításban is szerepet kaphatnának. A feladó (pék, kereskedő stb.) a portékájának a kiszállításához hív egy ilyen egységet egy csomagszállító felépítménnyel, és az szépen kiviszi a címzetteknek a megrendelt árut.
A karbantartásra vezényelt egység még elintéz egy fuvart a szerviz felé
Vagyis a Bosch mind a felhasználónak, mind az üzemeltetőnek kínál előnyöket. Remek példa erre a hozzáférési rendszer: a kulcs nélküli ajtónyitás továbbfejlesztéseként a felhasználó okostelefonjának egyedi ujjlenyomatát alkotják meg, és csak azzal nyitható a jármű ajtaja. Nincsen másolható kulcs, nincsen elkapható jel, csak az adott telefonnal működik a rendszer. Ez mindkét fél számára maximális biztonságot, egyúttal rendkívül egyszerű kezelhetőséget jelent. Amint azt az elmúlt egy évben láttuk, sokan látnak fantáziát az ingajáratokban: a Mercedes-Benz cserefelépítményes tanulmánya, a Renault közúti tehervonatja és a Rinspeed időgépe is ilyen járművekre épülő jövőt vázol fel. Ezek mind potenciális célpiacot jelentenek a Bosch megoldásai számára. Ha felhasználóként nézzük ezeket, akkor nem sok különbséget látunk a különböző eszközök között, hiszen mindegyik azt a célt szolgálja, hogy embereket vagy árukat eljuttassanak A-ból B-be. Ami az ár mellett döntő különbséget tesz majd közöttük, az éppen a kapcsolódó szolgáltatások.
Egy barátnője elhagyta a sálját, ám Anna az otthoni robotporszívót szobáról-szobára irányítva