Hol intenzíven, hol fékezett habzással, de Afrika motorizációja évtizedek óta terítéken van. Újabbnál újabb konstrukciók jellenek meg. Ezek a gyártóik ígérete szerint nem csupán megállnák a helyüket a fekete kontinensen, hiszen erre a Toyota Hilux már évtizedek óta képes, hanem a mostoha körülmények és szerény technikai felkészültség ellenére helyben is gyárthatók lennének. Elsősorban nem humanitárius célok vezérlik az Afrika meghódítására vágyakozó autógyártókat, hanem a hatalmas, kiaknázatlan gazdasági potenciál – a 2017-es adatok alapján száz főre csupán öt gépjármű jut.
Újabb versenyző a legszegényebb kontinens meghódítására
Minden bizonnyal sokan emlékeztek még a lapra szerelt OX teherautóra, esetleg a Toyota technikára támaszkodó, kenyai Mobius II népautóról is dereng, hogy eszik vagy isszák? Nem hagyhatjuk ki felsorolásunkból a legismertebb, legnagyobb érdeklődést kiváltó projektet, a nyolcvanas évek legendás, Citroën motorral és mechanikával felvértezett Africar tanulmányautóit sem. Amiből a nagy tervek ellenére csupán három verzió egy-egy példánya látott napvilágot, egy kombi, egy hatkerekű jármű, valamint egy pickup. Sajnos annak ellenére sem sikerült kinőniük a prototípus-stádiumból, hogy a három járműből álló konvoj egy expedíció keretén belül a norvégiai sarkkörtől egészen az Egyenlítőig bizonyította a járművek képességeit, valamint rátermettségét.
A Müncheni Műszaki Egyetem diákjai is aktívan részt vettek a projektben
A Müncheni Műszaki Egyetem – TUM – munkatársai teljesen más oldalról közelítettek a feladathoz, mint az eddigi „versenyzők”. Szerintük (is) az elektronoké a jövő, elképzelésüket annyira komolyan gondolják, hogy az aCar elektromos teherautó várhatóan már idén sorozatban készül majd, gyártására pedig létrehozták az Evum Motors GmbH céget, eddig összesen öt év munkát fektettek a projektbe. Eddig húsz doktorandusz és több mint száz diák vett részt az aCar fejlesztésén. A gyakorlati próbákra Kenya és Ghána biztosította a terepet – szó szerint –, ahol az aCar nemcsak teljesítette, hanem felül is múlta az elvárásokat.
Egyenes vonalak által határolt forma, amit nemcsak javítani, hanem gyártani is egyszerű
„Az elektromos mindenes”
Ezzel a szlogennel hirdetik a bajorok az új jövevényt, így a Mercedes-Benz Unimog mintájára akár Elektromognak is nevezhetnénk – ha nem lenne ég és föld a két jármű habitusa, valamint képességei között. Amennyiben feltétlen hasonlítgatni szeretnénk valamihez, akkor talán a Multicar állna legközelebb a csupán 800 kilogramm saját tömeggel, de egytonnás terhelhetőséggel, valamint kompakt külső méretekkel – szélesség 1,50, hosszúság 3,70, magasság 2,10 méter – rendelkező összkerékhajtású kisteherautóhoz.
Kompakt méretével, valamint előnyös adottságaival Európában is számtalan felhasználási területre lenne alkalmas
Ezt a kiemelkedő terhelhetőséget a teherautó-iparban alkalmazott alvázas konstrukciónak köszönheti. Remélhetőleg a tervezők gondoltak azok rossz szokásaira is, akik az előírté értéket bőven túllépik. Fontos szempontot jelentett az aCar sokrétű felhasználásának lehetősége. A jármű elsődleges feladata a személy-, valamint áruszállítás, de akkumulátorainak köszönhetően akár olyan nagy energiaigényű eszközök meghajtására is lehetőséget biztosít, mint például egy elektromos csörlő vagy a vízkezelés berendezései. Egy Európában gyártott és az európai piacra szánt kivitelen is dolgoznak, ekkor azonban számításaik szerint a tervezett tízezer euró alatti afrikai vételár bő kétszeresébe, 22 ezer európai uniós valutába kerülne az aCar.
Akár mobil orvosi praxist kiszolgáló felépítménnyel is felszerelhető, ennek előnyeit nem kell ecsetelnünk
AfrikaCar
De térjünk vissza az emberiség bölcsőjébe, Afrikába, ahol az aCar elsősorban a vidékiek életét tehetné jelentősen könnyebbé, hiszen amíg a városlakók eddig is megoldották valahogy a közlekedésüket, addig az urbánus területeket hátrahagyva nagyon kevesen rendelkeznek valós mobilitással. Éppen itt lehet előnyős az első látásra ellentmondásosan modern elektromos hajtáslánc, hiszen míg infrastruktúra hiányában a tüzelőanyag utánpótlása akadozhat, addig az elektromos áram előállítása viszonylag kis befektetéssel, helyileg is kivitelezhető. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a jármű koncepciójából és a villanymotorok viszonylagosan egyszerű karbantartásából adódóan az aCar szervizelése egyszerű eszközökkel is megoldható.
Kompakt egységet alkot a hátsó hajtás villanymotorja, valamint az egyfokozatú lassítóáttétel
Villanyterepes
A 10 vagy 20 kilowattóra kapacitású, 48 voltos, lítiumion-akkumulátorokkal nyolcvan és kétszáz kilométer közötti hatótávolságot vázolt fel a gyártó. A TUM felmérése alapján azonban a helyi lakosoknak a nehéz terepviszonyok és körülmények között általában nincs szükségük napi hetven kilométernél nagyobb hatótávolságra. Ugyancsak az előbb említett utaknak tulajdonítható, hogy a hatvan kilométer/óra csúcssebességet sem fogja vélhetően senki kevésnek érzi. Hátul a legklasszikusabb haszonjármű-hagyományokat követő, merevtengelyből és laprugóból álló egység található, elöl pedig független MacPherson-felfüggesztés csavarrugókkal.
Igény esetén 0,6 négyzetméteres napelem helyezhető a fülke tetejére
A 230 voltos hálózatról hét, gyorstöltéssel pedig két óra alatt lehet teljesen feltölteni az akkumulátorokat. Igény esetén a fülke tetejére 0,6, a felépítményre 2,3, az oldalfalak felhajtásával pedig akár 9,6 négyzetméter napelem elhelyezésére is lehetőség adódik, ezek az akkumulátorok töltésével növelik a hatótávolságot. Azokra is gondoltak a müncheniek, akik nagyobb távolságokat szeretnének legyűrni, számukra egy belső égésű, földgázüzemű hatótávnövelő egység ki-, valamint beszerelésére is lehetőségük adódik. Örömteli, hogy ez önmagában is képes ellátni a két, egyenként nyolc kilowattos villanymotor energiaigényét.
Spártai kialakítású, mégsem barátságtalan az aCar utastere
Banálisan egyszerű a 230 milliméter szabad hasmagassággal rendelkező kisteherautó összkerékhajtása is. Nincs szüksége osztóműre, hiszen az egyik motor a hátsó tengelyt hajtja, a másik pedig az első keréktárcsákat forgatja, az utóbbi ECO üzemmódban ki is kapcsolható. Egy terepre tervezett járműnél kiemelkedően fontos tulajdonság, hogy a villanymotorok már elinduláskor maximális forgatónyomatékot fejtenek ki.
Karakteresen szögletes formájával sokáig dacolhat a divat változásai ellen, habár a fejlesztésénél ez nem volt szempont
A müncheniek nagyratörő célokat tűztek maguk elé, 2025-ig szeretnének világszerte 11 üzemben 110 500 darab aCar teherautót előállítani. Magunk részéről örömmel látnánk ennek a józan terveken nyugvó, szimpatikus, valamint környezetkímélő teherautónak a sikerét.
Ghánában nagy érdeklődés övezte az elektromos kisteherautót, nem csak a gyermekek részéről