Nem véletlenül tartotta Hamburgban az e-Crafter nemzetközi menetpróbáját a Volkswagen Haszonjárművek, itt ugyanis már életbe lépett a dízelüzemű gépkocsik forgalmi korlátozása, akárcsak sok más európai városban is. Az e-Crafter tisztán elektromos hajtású, vagyis helyileg nulla a károsanyag-kibocsátása és lényegesen csendesebb, mint a belső égésű motorral közlekedő gépkocsik. Így immunis a közeljövőben a városokban várhatóan Európa-szerte, sőt, világszerte elszaporodó behajtási korlátozásokra.
Az e-Crafter az automatikus váltós dízelek váltókarját kapta meg, a felszereltség parádés
Alapos üzemeltetési profilelemzés
Az e-Crafter megalkotásakor a Volkswagen Haszonjárművek arra törekedett, hogy mindenféle városi alkalmazási területre optimális megoldást kínáljon tisztán elektromos hajtású furgonjával. Csomagkiszállítóknak éppúgy ideális legyen, mint például kisiparosoknak, kereskedőknek, közműfenntartóknak és személyfuvarozóknak. Ezért körülbelül 1500 ügyfélnél mintegy 210 ezer üzemeltetési profilt elemeztek ki. A tanulmány szerint a legtöbb kishaszonjárművel naponta hetven és száz kilométer közötti távolságot tesznek meg, és a menetprofiloknak csak kevesebb mint a harmada hosszabb napi 175 kilométernél.
A műszereket az elektromos hajtáshoz igazították. Tesztünk során már közel sem volt tele az akkumulátorcsomag, de még így is 123 kilométer hatótávot mutatott a kijelző
A legjelentősebb fókuszcsoportnak számító városi csomagkézbesítők, azaz futárok járművei hetente hat napot, napi kilenc órát üzemelnek, jellemzően nappal közlekednek, naponta 50-100 alkalommal állnak meg, hetven kilométert futnak, 85 százalékban városi forgalomban, legfeljebb kilencven kilométer/óra sebességgel haladnak, átlagosan 875 kilogramm rakományt visznek, rakterük térfogatának kihasználtsága 70-100 százalékos és elenyésző esetben vontatnak utánfutót. Ezenkívül több mint kilencven százalékban telephelyen parkolnak éjszaka, több mint 75 százalékban előre megtervezett útvonalat járnak be, és gyakori a légkondicionáló, a kiegészítő fűtés, az ülésfűtés, illetve az egyéb elektromos kényelmi berendezések használata. Így ezekre a paraméterekre optimalizálták az e-Crafter méretét, villanymotorját és leginkább az akkumulátorcsomagját, hogy beszerzési árban és hasznos teherbírásban is versenyképes lehessen, ugyanakkor az üzemeltetőknek ne kelljen kompromisszumot kötniük például a hatótáv tekintetében.
Jól nyomon követhetők az energiafolyamatok a kijelzőn
Eleve elektromosnak tervezve
Továbbá az is egy nagy előny, hogy az e-Crafter nem egy már létező dízelüzemű típus utólagos áttervezésével és átépítésével született meg, hanem a második generációs Craftert már eleve annak figyelembe vételével fejlesztették ki, hogy elektromos változata is készül majd. Ennek köszönhetően az elektromos hajtás részegységeit optimálisan helyezhették el a járműben, például a lítiumion-akkumulátorok úgy elférnek a padló alatt, hogy nem csökken a raktér mérete.
Az e-Golfból származó EEM85 szinkronmotorból, egyfokozatú fordulatszám-csökkentő hajtóműből és differenciálműből álló kompakt hajtáslánc pedig bőven elfér a jármű orrában. Ez a Volkswagen cégcsoport kasseli részegységgyárából származik, tehát nem külső beszállítótól. Egyébként a modell karosszériája éppúgy a Volkswagen Haszonjárművek új lengyelországi gyárában készül, mint ahol a dízelüzemű társai, ám az elektromos hajtás elemeit a hannoveri központi üzemben építik be. Ezenkívül egy teljesítményelektronika is a hajtásrendszer fontos része, amely az akkumulátorban tárolt egyenáramot váltakozó árammá alakítja át a villanymotor számára. Miközben a 12 voltos hálózat számára egy konverter biztosítja az egyenáramot.
A menüben e-manager segít megtervezni, hogy mikor és hol legyenek a töltések
Az elektromos járművek esetében mindig kulcsfontosságú kérdés a töltés és a hatótávolság. Nos, a 230 voltos háztartási hálózatról nem éppen gyors a teljes feltöltés, 17 órát vesz igénybe. Váltakozó áramú fali töltőről viszont bő öt óra is elég a feltöltéshez, ami a telephelyen éjszaka két műszak között könnyen kivitelezhető. CCS gyorstöltővel pedig 45 perc alatt nyolcvan százalékig feltölthető az akkumulátorcsomag, vagyis az ebédszünet vagy a rakodás során is jelentős hatótávot nyerhet a vezető. Ez a CCS-rendszer is alapfelszerelése az e-Crafter furgonoknak. Akárcsak olyan biztonsági és kényelmi berendezések, mint a városi vészfékrendszer, az aktív sávtartó, az oldalsó holttérfigyelő, amely manőverezéskor segíti megelőzni a kisebb sérüléseket, a LED-es fényszórók, a tolatássegítő kamera, az oldalszélsegéd, a másodlagos ütközésvédelem, az éberségfigyelő, az automatikus légkondicionáló, a fűthető szélvédő, a kiegészítő fűtés, a navigációs rendszer, a sebességtartó automatika és az ülésfűtés, hogy csak a fontosabbakat említsük.
A hagyományos gázolajbetöltő-nyílás helyén találhatók a különböző töltőcsatlakozók
Hamburgi tapasztalatok
Mindezek ismeretében igen kíváncsian vágtunk neki a Hamburg kikötőjét és belvárosát egyaránt érintő tesztútnak. Még úgy is, hogy nyáron már vezettük oroszlános ikertestvérét, az MAN eTGE modellt, ám azt csak egy párperces kis körön.
Először is az e-Crafter kezelőelemei, műszerpanelje és menürendszere egyértelműen azt jelzi, hogy ez egy kiforrott, igényes, sorozatgyártású jármű, amely nem esetleges, hanem alaposan átgondolt és kidolgozott funkciókat nyújt. A műszerpanelen az egyik kis műszer a töltöttségi szintet, a másik az elérhető teljesítményszintet mutatja. A fordulatszámmérőt helyettesítő műszerről hajtáskor a pillanatnyi teljesítményleadást, lassításkor az energia-visszatáplálás mértékét olvashatjuk le. A középkonzol nagy, színes, grafikus kijelzője pedig egy új menüponttal bővült. Ez kék és zöld nyilakkal az energiafolyamatokat jelzi, míg oszlopdiagrammal az utóbbi harminc perc rekuperációját percenkénti bontásban. Egy további almenüje a hatótávot és a potenciált mutatja, vagyis azt, hogy bizonyos elektromos fogyasztók kikapcsolásával hány kilométerrel növelhető a hatótávolság. Az e-manager pedig egy naptár, ahol beprogramozható, hogy melyik nap mikor és hol csatlakozik majd töltőre, illetve mikor indul útnak a jármű.
Egyelőre csak egyféle méretben készül az e-Crafter, 10,7 köbméteres raktérrel, zárt furgonként
Ezenkívül az e-Crafter menet közbeni viselkedése, vezethetősége is alátámasztotta, hogy ez egy mindennapos használatra alkalmas, a mai kor elvárásainak mindenben megfelelő, igényes furgon.
A raktérben közel fél tonna terheléssel, a fülkében pedig két személlyel is nagyon dinamikusan és folyamatosan, megszakítások nélkül gyorsult, így könnyedén, hamar elértük akár az elektronikusan korlátozott kilencven kilométer/óra sebességet is. A gázpedált felengedve azonnal motorfékezésbe, vagyis energia-visszatermelésbe kezdett, de nem túl erősen. A fékpedállal nagyon érzékletesen szabályozhattuk a fékerőt, a jármű finoman kombinálta az elektromos fékezést a szükség szerinti mechanikus fékezéssel. Mindeközben a zaj- és a rezgésszint valóban elenyésző volt egy dízelmotorral hajtott furgonhoz képest. A Volkswagen nagy villanyfurgonjának vezetése tehát nagyon könnyű és kellemes, városi forgalomban nagyszerű munkatárs.
Az e-Crafter egyúttal annak az elektromos közlekedési kampánynak is az előfutára, amelynek keretében a Volkswagen Haszonjárművek hamarosan további tisztán, illetve részben elektromos hajtású modellekkel bővíti majd kínálatát.
A Volkswagen e-Crafter főbb műszaki adatai | |
---|---|
Méretek/tömegek | |
Hosszúság (mm): | 5986 |
Szélesség (mm): | 2040 |
Magasság (mm): | 2590 |
Tengelytávolság (mm): | 3640 |
Raktér térfogata (m3): | 10,7 |
Raktér belső hosszúsága/magassága (mm): | 3450/1861 |
Kerékdobok között távolság (mm): | 1380 |
Tolóajtó szélessége/magassága (mm): | 1311/1822 |
Saját tömeg (kg): | 2455 |
Hasznos teherbírás (kg): | 970+75, 1720+75 |
Megengedett legnagyobb össztömeg (kg): | 3500, 4250 |
Hajtásrendszer | |
Villanymotor: | EEM85, szinkronmotor |
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 100 |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): | 290 |
Erőátvitel: | egyfokozatú áttétel, elsőkerék-hajtás |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 90 |
Energiafogyasztás 970 kg terheléssel (kWh/100 km): | 21,5 |
Hatótávolság NEDC szerint (km): | 173 |
Töltési idő | |
2,3 kW váltakozó áramú otthoni hálózatról: | 17 óra |
7,2 kW váltakozó áramú fali töltőről: | 5 óra 20 perc |
40 kW egyenáramú CCS gyorstöltőről (80% töltöttség): | 45 perc |