Navara Dark Sky Concept néven mutatta be a Nissan az idei hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra készített újdonságát. Nevéhez méltón a tanulmányjármű – pontosabban járműszerelvény – a Navara alapjaira épül. Persze nem éppen sorozatgyártású maga a pickup sem, hiszen többek között a Nissan ProPilot vezetősegéd-rendszereivel is ellátták. Az adaptív sebességtartó automatika és az aktív sávtartó rendszer jóvoltából például autópályán a Navara nyomja a gázt, fékez és kormányoz a vezető helyett, vagyis beavatkozás nélkül képes a kijelölt sávban haladni. Ezt egészíti ki a holttérfigyelő, a 360 fokos szögben látó kamerarendszer, amely a parkolást és az utánfutóra tolatást egyaránt megkönnyíti – habár ez utóbbit szintén automatikusan végezheti az autó.
Összesen 9,68 méter hosszú az 5,4 méteres Navara és az utánfutó alkotta járműszerelvény hossza
A tanulmányautóként kialakított Navara már megjelenésében is félreérthetetlenül jelzi különlegességét. A karosszériakiegészítők azonban nem csak látványelemek, hiszen például a plató utasfülke mögötti bukókeretébe építették a kommunikációs rendszer adóegységeit. A sarkokra telepített vörös világítótestek sem csupán a dizájn részei, hanem az éjszakai munkát segítik. Hiszen az ember éjszakai látását a vörös fény zavarja a legkevésbé. Ugyanakkor a sötét helyek megközelítése könnyebb a tetőcsomagtartó elejébe épített kiegészítő fényszórók jóvoltából. Ennek hátulján a vörös fény pedig a platót is megvilágítja. Az összhatáshoz pedig éppúgy nélkülözhetetlenek a különleges Navara kifejezetten ehhez a tanulmányhoz kifejlesztett húszcolos könnyűfém keréktárcsái, mint a rájuk húzott terepgumik a terepezéshez.
Földünkön kevés a fényszennyezéstől igazán mentes terület, ahonnan zavartalanul megfigyelhetők a csillagok. A Nissan tanulmányával viszont bárhova eljuthatnak a csillagvizsgálók
A Nissan tanulmányának utastere szintén az autó funkciójához illeszkedik. A feketébe hajló sötétkék kárpitozást vöröses narancsszínű mintázat díszíti, így igazán otthon érezhetik magukat a kutatók, akik ezzel az autóval dolgoznak éjszakánként. Az ülések közötti széles, lapos kartámasz sem csak a kényelmet szolgálja, hanem a munkához használt laptop munkaasztalaként is funkcionálhat. Valamint a külső vörös fényekhez hasonlóan a foszforeszkáló szőnyegek is az éjszakai tájékozódást segítik.
A fülke mögött a plató ad helyet a műszerek energiaellátásáért felelős akkumulátoroknak. Ezek menet közben folyamatosan töltődnek, hogy bármikor használatra készek legyenek. A strapabíró padlóba alumíniumgörgőket építettek a nehéz szállítmányok könnyebb mozgatására. A kisebb holmik a plató oldalaiban kialakított rekeszekben is elhelyezhetők.
Terepabroncsokkal ellátott 16 colos kerekeken gördül a tereputánfutó
Módosításai ellenére az igazi érdekesség nem is maga a pickup, hanem különleges vontatmánya. Ez ugyanis valójában az Európai Űrügynökséggel közösen kifejlesztett mozgó laboratórium. A világon elsőként telepítettek az obszervatóriumokban használt teleszkópot egy terepezésre alkalmas utánfutóra. A zárt, szigetelt szállítóegység hűtött, így a teleszkóp szállítás közben is megfelelő körülmények között utazik, vagyis nem szükséges minden használat előtt újrakalibrálni. Ugyanezért kapott világos színt az utánfutó teteje, így kevésbé melegedik fel belül. Az utánfutó stabilitását biztosító lábak egyébként éppúgy motorosan nyílnak, mint a tető – ráadásul utóbbi ugyanúgy, ahogy a nagy csillagvizsgálók tetőzete. Így a lehető legnagyobb területen belátható az égbolt. A funkciók távirányítással is működtethetők a pickup platóján utazó akkumulátorokról.
Habár a nyárnak már vége, nekünk mégis kedvünk támadt a csillagok fürkészéséhez ezzel a járművel.
Görgők segítik a plató ki- és bepakolását a Nissan tanulmányán
Tanulmányautója mellett egy másik pickup-újdonságot is bemutatott Hannoverben a Nissan. A Navara N-Guard ugyancsak egy különleges Navara, még ha nem is annyira, mint a Dark Sky tanulmány. Viszont szintén elsősorban a pickupjukat terepezésre használók számára készítették fel az N-Guardot is. Születésében ennek is szerepet játszott egy tanulmány, hiszen alkotóit a 2016-os EnGuard Concept pickup ihlette. S lám, idén sorozatgyártású modellként debütált az N-Guard. Az emelt szabad hasmagasságú, alsó védőburkolatokkal is ellátott N-Guardhoz Off-roader AT32 csomag és magasra vezetett levegőszívó-nyílás is rendelhető, a maximális terepélmény érdekében.
Hazánkba is eljutott a Nissan Navara N-Guard pickup
A pickupok mellett természetesen furgonjait is kiállította a Nissan Hannoverben, beleértve a nálunk nem kapható NV300 és NV400 típusokat. Persze nem hiányzott az NV200 villanymotoros változata, a vásárlók körében egyre népszerűbb e-NV200 sem. A hagyományos dobozos modelleken túl mégis talán a szabadidős célokat szolgáló kempingkivitelek bizonyultak a legérdekesebbnek. Ilyet az NV300 és az NV200 palettája tartalmaz – utóbbi akár elektromos meghajtással is. A nálunk például Renault Trafic típusként ismert NV300 Camper kivitele pedig akár négy személynek szolgálhat hálóhellyel. Ezenkívül külső árnyékolóval, sőt, akár tűzhellyel, hűtővel és mosogatóval is felszerelhető a Nissan lakóautója. Milyen lehetőségeket rejt egy ilyen modell? Az alábbi videó egy nap példáján mutatja ezt be.