Magyarország legnagyobb versenykamionját építi a Hungarian Ural Next Team, amellyel hazai és nemzetközi terepraliversenyeken állnak majd rajthoz. Nagyratörő célokat tűztek maguk elé, indulni szeretnének a 2020-as Dakar-ralin!
Hirdetés:

Jó két évvel ezelőtt jött a szikra a német Baja-ralin, ahol Jobbágy Ákos autóversenyző fejében megszületett a kamion ötlete, hiszen konstrukciójából eredően a szélsőséges túlterhelést egy teherautó lényegesen jobban viseli, mint egy személyautó. Ákos 2006 és 2008 között a Flex Dakar Team navigátoraként extrém körülmények között szerzett tapasztalatot a dakaros teherautók megbízhatóságáról. Most egészségügyi megfontolásból kizárólag csőrös járművet kerestek, amelyben gerincük jóval kisebb megterhelésnek van kitéve.

 -

Senkit ne tévesszen meg a GAZelle NEXT kishaszonjárműtől örökölt, modern fülke. A jármű bizonyos részegységei gyakorlatilag az Ural 375 óta változatlanok, ami nem feltétlenül hátrány

A 4×4-es hajtásképlet olyan gyári csapatok ellen, mint a Kamaz, Tatra vagy IVECO, szóba sem jöhetett. Ellenben a 6×6-os kategóriában még nem olyan kiélezett a verseny, a Dakaron is jellemzően csak 10-12, a Selyemút-ralin pedig 7-8 ilyen jármű indul. Ausztráliától az Egyesült Államokon keresztül egészen Oroszországig több potenciális „versenyzőt” megvizsgáltak, végül az új generációs Ural Next teherautót választották.

 -

Orosz, katonai génekkel rendelkező teherautóhoz képest kulturált az utastér

Az Ural gyár nyitottnak és segítőkésznek bizonyult, hajlandó volt a világ egyetlen ilyen specifikációjú, a kínálatban sem szereplő rövid tengelytávú, de duplafülkés Next modelljét motor és váltó nélkül is leszállítani. A csapat lapzártánkig nem nevezte meg a versenymotor beszállítóját, annyit azonban elárultak, hogy egy neves, független motorgyártó terméke lesz a befutó. A gyári JaMZ erőforrás 240–312 lóerejéhez képest hatalmas ugrás a megcélzott 800-850 lóerő. Emiatt a jelentős saját tömegű, kétfokozatú osztóműre sincs szükség, hiszen a tervezett 16 fokozatú ZF váltó és a versenymotor 5500-6000 newtonméter forgatónyomatéka bőségesen elegendő lesz.

 -

Extrém terepviszonyokhoz tervezték a kiforrott és robusztus hajtásláncot

Bíznak benne, hogy az állandó összkerékhajtással és zárható hossz-, illetve keresztirányú differenciálzárakkal rendelkező orosz gép bírja majd a többszörös „túlerőt”. A futómű is jelentős átalakítás előtt áll, hiszen például az ugrások utáni földet érésnél a hátsó himbás felfüggesztésnek kiegyenlített szögben kell megérkeznie, hogy semmi se szakadhasson le. Bakó Csaba főkonstruktőrtől megtudtuk, hogy jelenleg még nem igazán látják előre, hogy milyen akadályokba ütközhetnek. A gyári központi gumiabroncsnyomás-szabályozó rendszer biztosan megmarad. Szeretnék megtartani az eredeti, kettős áttételű tengelyeket is, de a tervezett 140 kilométer/óra végsebességhez elengedhetetlen lesz a 7,49-os áttétel módosítása.

 -

A csapat! Jobbágy Ákos pilóta (a fellépőn): Ház jellegű dologgal 150-nel menni az erdőben…

Azért elégedtek meg a Dakaron megengedett 160 helyett a 140-es végsebességgel, mert több, egymástól független verseny, például a Selyemút-rali és az Africa Eco Race szabályainak is átépítés nélkül szeretnének megfelelni.

A tervek szerint az Ural építése nyolc hónapot vesz majd igénybe, elsődleges szempont a versenyzők biztonsága és a jármű megbízhatósága lesz. A folyamatot magazinunk is figyelemmel kíséri. A Hungarian Ural Next csapatnak eredményes munkát és sok sikert kívánunk!