Sok balesetet okoz a fáradtság, még a nehézkategóriában is – a kishaszonjárművek esetében pedig senki sem korlátozza a vezetési időket! Szerencsére ma már gyári és utólag beépített megoldásokkal is közdhetünk az elalvás ellen.
Hirdetés:

Egy nemrég közzétett felmérés szerint a gépkocsivezetők 42 százalékával előfordult már, hogy álmosan vezetett és kis híján elaludt a volán mögött. A SmartWitness cég által az Egyesült Királyságban, 1000 járművezető megkérdezésével készített kutatás szerint minden hatodik járművezető pedig ténylegesen is elbóbiskolt már útközben. A válaszadók csaknem fele (47 százalék) azt állította, hogy veszélyt jelentenek magukra vagy más autósokra, mert fáradtan ülnek a járműbe. A jelenség a férfiakra jellemzőbb inkább, mivel a női vezetőknek csak 10, míg a férfiaknak 24 százalékáról mondható el, hogy elbóbiskol. A gépjárművezetők túlnyomó többsége (89 százalék) azt mondja, hogy azért ül fáradtan is a volán mögé, mert muszáj vezetnie, hogy a munkáját elvégezhesse, vagy családi kötelezettségeinek meg tudjon felelni.
Mindez persze nem csupán az Egyesült Királyságban, hanem a világ minden pontján okozott már balesetet, így Magyarországon is. Hivatalos statisztika ugyan nem készült arról nálunk, hogy hány baleset történik fáradtság, elalvás miatt, de a nem hivatalos adatok szerint jóval kevesebb ilyen eset fordul elő nálunk, mint ami a fenti kutatásban szerepel. Igazán friss adat nincs a magyarországi helyzetről, de több becslés is napvilágot látott már: a baleset-megelozes.hu szerint 2010-ben Magyarországon 16 308 személysérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt, amelynek 1,18 százaléka (193 darab) következett be elalvás miatt. Az Origo szerint pedig 2013-ban a személyi sérüléssel járó balesetek mintegy 2 százalékát (évi 15 000  esetből mintegy 300 alkalommal) okozta a sofőr fáradtsága. A napidoktor.hu viszont sokkal több ilyen esetről tud: a lap szerint 2011-ben a magyarországi közlekedési balesetek 10 százaléka fáradtság, illetve elalvás miatt történt, a halálos baleseteknél viszont ugyanez az arány már 20 százalék.

A fáradtság témája kapcsán nem szabad elfelejteni, hogy a kishaszonjárművek és a személyautók vezetőit senki nem kötelezi a pihenőre. Ha egy hivatásos gépkocsivezető csak napi 9 órát vezethet, miért utaznak mégis sokan az egész családjukkal napi 12-16 órát a nyaralás során? Miért dolgozhat egy 3,5 tonnás furgon ugyanennyit egy nap?

Mivel pontos statisztikát nehéz készíteni a témáról, sok esetben a fáradtság mellett egyéb okok is közrejátszhatnak egy-egy balesetben, valószínűleg a SmartWitness adatai állnak közelebb a valósághoz, hiszen szakértők szerint is a személyi sérüléssel járó balesetek ötöde-hatoda vezethető vissza a sofőr fáradtságára. Ráadásul a fáradtsággal kapcsolatos balesetek háromszor nagyobb valószínűséggel végződnek halállal vagy súlyos sérülésekkel, hiszen ilyenkor a vezető nem lassít vagy nem próbál meg korrigálni a baleset előtt.
A SmartWitness kutatásából kiderült az is, hogy a vezetők mindössze 48 százaléka állította azt, hogy ha érzi, hogy elszunyókálna, azonnal félreáll és tart egy kis szünetet. Ugyanennyien mondták azt, hogy lehúzzák az ablakot és a friss levegővel próbálják magukat ébren tartani. Népszerű megoldás még a kávé (37 százalék), a rágózás (24 százalék), a rádió bekapcsolása vagy felhangosítása (16 százalék), valamint a fűtés hidegebbre állítása (12 százalék) az elalvás elleni praktikák között.

 -

Az apró készülék hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha nem az útra figyel

A SmartWitness azonban ezeknél hatékonyabb megoldást javasol. Új megoldást dolgozott ki, amely felismeri, ha a vezető tekintete nem az utat figyeli és hangjelzéssel figyelmeztet az ilyen esetekben. Mindezt a DDC100 elnevezésű, nyolc centiméter hosszú, hét centiméter magas, a műszerfalra rögzíthető eszköz teszi lehetővé. A szoftver ugyanis felismeri, ha a vezető szeme három másodpercnél hosszabb időn keresztül nem az útra fókuszál, majd hangjelzéssel figyelmeztet.
Az elalvásos balesetek legfőbb oka, hogy sokan kényszerűségből, de fáradtan is vezetnek: a megkérdezettek 47 százaléka nem tudott legalább hét-nyolc órát aludni, mielőtt vezetni kezdett. A hivatásos sofőrök különösen veszélyeztetettek, a rövid határidők és az egyre hosszabb munkaidő miatt.

 -

Több gyártó is kínál beépített éberségfigyelőt a kishaszonjárművektől a nyerges vontatókig

A SmartWitness ezért a flottát üzemeltető cégeknek ajánl egy SmartGuard nevű plusz szolgáltatást is, amely egy központi rendszerhez is csatlakozik, így a vezető reakcióit a központból is figyelik és figyelmeztetik, ha úgy érzékelik, túl fáradt a vezetéshez. Paul Singh, a SmartWitness ügyvezető igazgatója azt hangsúlyozta, hogy a fáradtság az egyik leggyakoribb oka a baleseteknek, ezért sokkal többet kell tenni azért, hogy felhívjuk minderre a figyelmet. Szerinte elengedhetetlen, hogy a szállítmányozási cégek vezetői felismerjék ezt a problémát, és új technológiát alkalmazzanak, hogy megfigyelhessék, szükséges esetben pedig figyelmeztessék a sofőröket, ha túl fáradtak a vezetéshez. Amint például a fent a Mercedes-Benz vagy lent a Volvo Trucks megoldása is szemlélteti, a legjobb megoldás ilyen esetekben még mindig a pihenő. Ha elfáradtál, állj meg egy biztonságos helyen! Ha tudsz, aludj! Ha erre nincs lehetőséged, szállj ki és mozogj legalább tíz percet. Igyál péládul egy kávét, és sétálj, rázd fel magad a monotóniából. És ami a legfontosabb: ne menet közben, ne a kormány mögött aludj!