Hirdetés:

Már sikeresen futja köreit a tesztpályán a Volvo Trucks hidrogénnel működő, üzemanyagcellás hajtású FH nyerges vontatója. A gyártó tervei szerint az évtized második felében indulhat a hosszú távú fuvarozásra is alkalmas modell piaci értékesítése.

Akár ezer kilométer hatótávolság, kevesebb mint 15 perc tankolási idő, tisztán elektromos hajtás, kizárólag vízgőz kibocsátása, kedvező saját tömeg és akár 65 tonnát is meghaladó megengedett legnagyobb szerelvényössztömeg. Ugye jól hangzik mindez a külső forrásról töltött akkumulátorokkal működő elektromos tehergépkocsik paramétereihez képest? Nos, ezt tudja jelenleg a Volvo Trucks üzemanyagcellás FH vontatója, amely ezáltal hosszú távú, illetve nehézsúlyú, nagy energiaigényű alkalmazásokhoz is nagyszerűen megfelel. A jelenleg kínált akkumulátoros elektromos és megújuló tüzelőanyagokkal, például biogázzal hajtott modellek mellett ez lehet majd a gyártó termékkínálatában a harmadik szén-dioxid-semleges választási lehetőség. A kifejezetten nehézkategóriás járművekhez kifejlesztett üzemanyagcellákat a Volvo Group és a Daimler Truck AG vegyesvállalata, a cellcentric szállítja majd. Két ilyen cella összesen háromszáz kilowatt teljesítménnyel tud áramot előállítani a teherautó fedélzetén.  

Az üzemanyagcellás Volvo FH tehát a kísérleti fázisból egyre közelebb kerül a piaci bevezetéshez. Júniusban megkezdődtek a zárt pályás próbák, néhány éven belül elindulhatnak az üzemeltetői tesztek, az évtized második felében pedig startolhat a kereskedelmi forgalmazás a svéd gyártó tervei szerint. Addig azonban még jó néhány jelentős kihívással szembe kell nézni. A megoldásra váró problémák egyike a zöld, azaz megújuló energiaforrások használatával előállított hidrogén nagy mennyiségű termelésének biztosítása, míg a másik a megfelelő lefedettségű töltőinfrastruktúra kiépítése.

Ugyanakkor a Volvo Trucks akkumulátoros elektromos FM, FMX és FH nehéz-tehergépjárművei már idén május óta rendelhetők. Sorozatgyártásuk ősszel kezdődik a göteborgi szén-dioxid-semleges üzemben. A gyártó tavaly az FE és az FL elektromos modelljeivel 42 százalékos részesedést ért el Európában, míg a VNR villanyhajtású változatával Észak-Amerikában is élenjáró pozíciónak örvendhet. Az évtized végére a tervek szerint minden második Volvo teherautó villanymotoros hajtással kerül majd forgalomba.

Már rendelhetők a Volvo FM, FMX és FH elektromos hajtású változatai, a sorozatgyártás ősszel indul

Ennek a piaci felfutásnak a kiszolgálásához a Volvo Trucks egy új akkumulátor-összeszerelő üzemet is nyitott a belgiumi Gent városában. Természetesen ez a létesítmény is teljes mértékben megújuló energiát használ. Itt Samsung SDI cellákból, illetve modulokból készítenek majd kifejezetten az FM, FMX és FH típushoz megfelelő akkumulátorcsomagokat idén ősztől. Mindegyik csomag 90 kilowattóra kapacitású, és ezekből akár hatot is kaphat egy teherautó az üzemeltetési igényeknek megfelelően.

Még az idén megkezdi a termelést a Volvo Trucks új akkumulátor-összeszerelő üzeme Belgiumban

Egy tehergépkocsinak azonban nemcsak a gyártási folyamata és a hajtása lehet fosszilis forrásoktól mentes, hanem az előállításához felhasznált acél is. A Volvo Trucks a világ első teherautó-gyártója, amely ilyen anyagot alkalmaz. Az SSAB svéd acélgyártó vállalattól érkező, klímakímélő acélt kezdetben az elektromos tehergépjárművek alvázának hossztartóihoz használják. Később, ha nagyobb mennyiségben elérhetővé válik ez az innovatív alapanyag, akkor további alkatrészek is ebből készülnek majd. Mindez kiválóan mutatja a Volvo Trucks elkötelezettségét a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak elérése iránt.

A Volvo Trucks a világ első teherautó-gyártója, amely fosszilis forrásoktól mentes acélt használ alapanyagként a járműveihez