Nemcsak a világ talán legjobb terepjárója az Unimog, hanem sokoldalú eszközhordozó is. A MÁV-nak nemrég átadott kilenc cserefelépítményes gép mindkét műfajban helytállhat a vasút pályakarbantartójaként.
Hirdetés:

Ha van a világon jármű, amelynek nincs szüksége arra, hogy fényesen sima, minimális emelkedésű és lejtésű, nagy kanyarívű sínpályán gurulhasson, az a Mercedes-Benz Unimog, a világhírű terepjáró, amelynek felüdülés egy nagyon-nagyon rossz út, hiszen boldogul teljesen úttalan vidéken is. Képességeit bizonyította már számos extrém expedíción, a visontai külszíni bánya sártengerében, a világ megannyi hadseregénél és katasztrófa-elhárításánál, és jó néhány fényes sikerrel a Dakaron. Ám miközben elismeréssel adózunk ezekért, nem szabad elfeledni, hogy neve, az Universal Motor Gerät, azaz egyetemes motoros eszköz rövidítése. Tehát valódi mindenes, amely a világháború után elsősorban a mezőgazdák használatára jelent meg, és azóta külön cégek foglalkoznak azzal, hogy ellássák mindenféle munkára alkalmas felépítménnyel, illetve munkaeszközzel.
Használják például teherpályaudvari tolatómozdonyként: extra széles, ballonos, kis nyomásra pumpált gumikerekeivel keresztül-kasul roboghat a vágányokon, és sokkal hamarabb vehet vontatóra néhány vagont, mint egy sínhez kötött mozdony. Ezúttal is vasúti alkalmazásról van szó.

 -

Az űrszelvényvágó rézsűkasza maximális kinyúlása a jármű középvonalától számított 7,2 méter

Pályakarbantartó
A Pappas Auto Magyarország Kft. nemrég átadta a MÁV-nak gyártott Unimog pályakarbantartó járműveit és cserefelépítményeit. A budapesti Ferencváros pályaudvar fűtőházában beszédet mondtak a MÁV Zrt. és a Pappas Auto Magyarország Kft. képviselői, majd munkavégzés közben is bemutatták a kilenc Unimog U423 járművet. A Pappas Auto az Unikomtech Gép Kft.-vel közösen vállalkozott arra, hogy megismerve és megértve a MÁV igényeit, teljesíteni tudja a kétéltű járművekkel szemben támasztott komoly elvárásokat.
Hogyhogy kétéltű, talán úszik is? Nem, egyik életeleme az út, a másik a vágány. A normál nyomtávhoz igazodó sínvezető berendezés gyártásával a Daimler AG szakemberei mellett a Zagro GmbH. munkatársai is szerepet vállaltak a folyamatok és a tervezés összehangolásában.
E járművek legnagyobb előnye, hogy a munkavégzés helyszínét akár sínen, akár közúton, sőt, alkalomadtán a vaspályát szegélyező úttalan területen is képesek gyorsan megközelíteni.
Gazdaságosságuk példás, hiszen gázolajfogyasztásuk a munkavégzés típusától függően mindössze 5-8 liter/üzemóra. Ám valószínűleg sokkal jelentősebb pénzügyi tényező ennél, hogy nem kellett mindegyik munkaféleségre külön bázisjárművet vásárolni, hanem valamennyi Unimoghoz kilenc eszköz tartozik, rövid idő alatt váltható cserefelépítményként. Ezekkel biztosíthatják a folyamatos kihasználtságot és gazdaságosságot.

Változatos eszközök
Nézzük, mi minden garantálja a jelen esetben az Unimog U423 verhetetlen sokoldalúságát. A billenőplató nem kíván különösebb magyarázatot, de ezúttal HIAB daru tartozik hozzá, így önrakodó a jármű, sőt, egyéb anyagmozgatásban is segíthet a helyszínen. Télen Kahlbacher hómaró képes akár óriási mennyiségű fehér áldást eltávolítani a pályáról, a melegebb évszakokban pedig MULAG űrszelvényvágó-rézsűkasza és Dammann gyompermetező akadályozza meg, hogy a természet visszahódítsa a területet. A kommunikációt mozdonyrádió szolgálja, ezenkívül leszállítottak Versalift szerelőkosarakat, Stemmann hideg-mérő áramszedőket és Autech síncsiszoló berendezéseket.
Ami az utóbbit illeti, a MÁV Zrt. rendelése az első eset, hogy Autech síncsiszolót építettek össze Unimoggal, ráadásul rádió-távvezérléssel kombinálva, tehát innovációról van szó. A járművek alkalmasak továbbá legfeljebb száz tonna tömegű vasúti kocsi vontatására is. Álljunk meg a „legfeljebb” szónál: világos, hogy a vasút ezer tonnákban számol, de közúti viszonyokhoz szokott ember azért száz előtt is kalapot emel.
A MÁV Zrt. az Unimog járművekkel kiemelkedően korszerű pályakarbantartó technikával vált gazdagabbá. Ahogy illetékesei értékeltek: „Komoly fejlesztés történt a nemzeti vasúttársaság pálya- és felsővezeték-karbantartási gépparkjában: a frissen beszerzett kilenc Unimog univerzális eszközhordozó tehergépjármű és cserélhető adapterei – a tervezett műszaki karbantartásokon felül – fontos eszközei lesznek a váratlan események bekövetkezésekor szükséges szakszerű helyreállításnak. Ilyen esetekben ugyanis a gyors hibaelhárításnak komoly szerepe van a menetrendszerű közlekedés mihamarabbi visszaállításában, és ezáltal a szolgáltatási színvonal javításában is.”

 -

Síncsiszoló berendezés, billenőplatós, gólyadarus Unimog mögött

Unimog-história
Az Unimog elődjét 1946-ban vetették papírra, és kezdetben Böhringer néven gyártották. 1951 óta viseli a Mercedes-Benz csillagot, vagyis immár 66 éve töretlen a sikere és a fejlődése. Hazánkban – a volt szocialista országok közül elsőként – 1958-tól alkalmaznak Unimog járműveket, kezdetben az erdészeteknél, majd a közutak fenntartásában és a Főváros úthálózatának karbantartásában vették, illetve veszik hasznukat.
A MÁV is korán felismerte az Unimog sokoldalúságát: a legrégebbi „kétéltű” Unimog 1968-as gyártású, és a mai napig szolgál a Nyugati kerékpáresztergánál. A wörthi üzem, ahol az Unimog készül, Európa legnagyobb teherautó-gyára, évente átlagosan mintegy kétezer univerzális eszközhordozó hagyja el futószalagját. A viszonylag kis szám sejteti, hogy ez a termék egészen sajátos, egyedi, ugyanakkor a világ szinte minden országában ismert és közkedvelt. Különlegességét ugyanis az alkalmazások sokszínűsége adja.