Előzőleg már részletesen beszámoltunk a DAF CF és XF átfogó megújulásáról. Azóta ezek többtengelyes változatai is megjelentek, számos specifikus újítással. Mindezek mellett a megújult LF-et is kipróbálhattuk szeptember végén Barcelona környékén.
Most vált teljessé a 2017-es generációjú DAF CF és XF kínálata, ugyanis nyolc két-, három-, illetve négytengelyes fülke-alvázzal és három három-, illetve négytengelyes nyerges vontatóval bővült a választék a speciálisabb alkalmazásokhoz. Természetesen a júniusi lapszámunkban ismertetett újítások ezekre éppúgy vonatkoznak, beleértve a hét százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztást, a rendkívül alacsony üzemi fordulatszám-tartományt biztosító, még hatékonyabb hajtásláncokat, a külső-belső módosításokat, az energiatakarékosabb légkondicionálót, a legalább száz kilogrammos tömegcsökkentést, az akár kétszázezer kilométeres szervizintervallumokat és így tovább. A többtengelyes modellváltozatok azonban még több újítást hoztak magukkal.
A menetpróba során nagyon fürge, kezes és könnyen vezethető járműnek találtuk az új, 3,8 literes, 150 lóerős motorral hajtott, 7,5 tonnás LF City modellt
Elektrohidraulikus kormányzással
Az egyik legfontosabb innováció a 7,5 tonna teherbírású hátsó utánfutótengely teljesen új, elektrohidraulikus kormányzása. A karbantartást nem igénylő rendszer harminc kilogrammal csökkenti a saját tömeget, szivattyúja pedig csak akkor működik, amikor a vezető elfordítja a kormányt, így egy százalékkal mérsékli a tüzelőanyag-fogyasztást. A vezérlés minden helyzetben nagyon pontosan számolja ki a bekormányzási szöget, ezért kiváló manőverezhetőséget biztosít.
Ezt egy darus-platós CF 450 FAQ 8×2/6 tesztjárműben próbálhattuk ki, amely a szűk városi körforgalmakban is nagyon jól vezethetőnek bizonyult. A jármű hátulja ne vágta le az íveket, a visszapillantó tükrökből szemmel láthatóan és érezhetően is szépen követte az elejét. Ez szűk rakodóhelyeken és építési területeken éppúgy nagy előny, mint városi forgalomban, márpedig az építőanyagot gyakran városi építkezésekhez kell kiszállítani. A kormányzott utánfutótengely a gumiabroncsok kopását és a tüzelőanyag-fogyasztást éppúgy csökkenti, mint az ütközések, sérülések kockázatát, a vezető pedig nagyobb átlagsebességet érhet el, fokozva a termelékenységet. Ugyanakkor negyven kilométer/óra sebesség felett fixen rögzül a tengely, javítva az egyenesfutást, illetve a menetstabilitást, sőt, a tüzelőanyag-fogyasztást is. Amikor visszafelé üresen közlekedik a jármű, akkor a vezető a hátsó hármas tengelycsoport első és hátsó tengelyét is felemelheti, méghozzá az eddiginél nagyobb mértékben. Az új légrugós felfüggesztéssel ugyanis a tengelyek felfelé 185, míg lefelé 90 milliméterrel szintezhetők, minden korábbinál gyorsabban. Ez cserefelépítmények fel- és lerakásakor különösen előnyös. Az elektrohidraulikusan kormányzott utánfutótengely 6×2-es fülke-alvázakhoz és vontatókhoz, illetve 8×2-es fülke-alvázakhoz is elérhető.
Az új, 7,5 tonnás, elektrohidraulikusan kormányzott hátsó utánfutótengely könnyebb, megbízhatóbb, pontosabb és tüzelőanyag-takarékosabb az eddigi hidraulikus változatnál
Masszív segédtengely
Ugyanezekhez a modellekhez egy új, ikerabroncsos utánfutótengely is szerepel a kínálatban, amennyiben nem a manőverezhetőség a fő szempont, hanem a teherbírás és különösen a jármű hátuljának terhelhetősége. A tíz tonna teherbírású tengely álló helyzetben 34 tonnával is terhelhető, így egykaros horgos konténeremelő felépítmények esetén a nehéz konténer fel-, illetve lerakásakor akár a jármű teljes tömege is a leghátsó tengelyre nehezedhet. Az eddiginél masszívabb tengely újdonságai az új ház, a kerékagyak optimalizált kialakítása, a 25 kilogrammal kisebb tömeg és a 0,2 százalékkal kisebb tüzelőanyag-fogyasztás. Sajnos ez a tengely egyik tesztjárműben sem szerepelt, így nem tudtuk kipróbálni.
A CF Construction, azaz építőipari modellek első terepszöge 25 fok, szabad hasmagassága pedig negyven centiméter. Opcióként függőleges kipufogócső és ciklonlégszűrő is rendelhető
Hatékonyabb billencs
Az új, agyáttételes tandemtengelyhez viszont volt szerencsénk egy CF 480 FAD 8×4 billencsben. A 6×4-es és 8×4-es vontatókhoz, illetve fülke-alvázakhoz elérhető, HR1670T jelű tandemtengely egyik legfőbb újítása, hogy öntött vasból készülnek a tengelytestek, ezáltal hatvan kilogrammal kisebb a tömege. Továbbá minden eddiginél hosszabb, akár 3,46-os végáttételi aránnyal is specifikálható, jelentősen kisebb motorfordulatszámot eredményezve. A differenciálművek olajcsere-intervallumát pedig három évre vagy 450 ezer kilométerre növelték. Sőt, a 8×4-es FAD modellek esetében az új, nagyon kompakt felépítésű és az összes kipufogógáz-utánkezelő berendezést magában foglaló kipufogódob immár egyetlen egységként elfér az első és a második tengely között. Ezáltal több hely marad szabadon például kitámasztó lábak, szerszámos ládák vagy kiegészítő tartályok számára, sőt, az SCR-rendszert sem kell a függőleges kipufogócsőbe építeni. Az MX-13 motorral szerelt FAD modellek 285 kilogrammal, míg az MX-11 motorral ellátott FAT modellek 195 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást kínálnak elődeiknél.
Sajnos terepen nem volt lehetőségünk vezetni a CF 480 FAD 8×4 billencset, ezért kénytelenek voltunk a városi forgalomlassító küszöbökön („fekvőrendőr”) tempósabban áthajtani. A 32 tonna összgördülőtömegű jármű viszonylag kényelmesen, zökkenőmentesen ment át ezeken. Egyébként nem volt sokkal rosszabb a vezetési élmény, mint egy közúti XF nyerges vontatóval. A nagyon jól felszerelt fülkében kellemesen alacsony maradt a zajszint, nem tapasztaltunk zavaró zörejeket, rezgéseket, a terhelt jármű a hegyi szerpentineken is stabilan vette a kanyarokat. Egyedül az autópálya hosszirányú úthullámain kezdett belengeni, amit a közúti szerelvények meg sem éreztek. Az új TraXon automatizált sebességváltója gyorsan és lágyan kapcsolta a fokozatokat, és igyekezett kis motorfordulatszámot tartani, így az erőforrás sem bőgött gyorsításkor. Persze az új MX-13 motorral könnyű dolga volt, hiszen ez már 700-800-as percenkénti fordulatszámról is erőteljesen és simán húz. Kipróbáltuk az Off Road üzemmódot is. Ez kikapcsolja a kipörgésgátlót, valamint 1500-1900 között tartja a fordulatszámot, még gyorsabban kapcsolja a fokozatokat, emelkedő vagy gyorsítás után pedig tovább kivár a felváltás előtt. A váltó további hasznos funkciója nehéz terepes alkalmazásokhoz az Impuls Start, amely elakadáskor a tengelykapcsoló hirtelen összezárásával igyekszik lendületesen „kiugrasztani” a járművet a fogós helyzetből. Egyébként speciális váltóvezérlő programok állnak rendelkezésre folyadékszállító modellekhez, nehézvontatókhoz és Eco Combi óriásszerelvényekhez is.
Könnyített betonkeverő
Míg ez a billencs egy igazi nehézfiú volt, robusztus felépítéssel és masszív megoldásokkal, addig a modellpalettán szerepel egy kikönnyített 8×4-es fülke-alváz is kifejezetten betonkeverők számára. Ez két, egyenként 7,1 tonna teherbírású első tengellyel és a 19 tonna terhelhetőségű, agyáttétel nélküli SR1132T hátsó tandemtengellyel készül. Az optimalizált kormányműnek és felfüggesztéseknek, a 11 literes, de akár 450 lóerős MX-11 motornak, a tárcsafékek használatának, valamint az új, kompakt kipufogódobnak köszönhetően ennek a fülke-alváznak csupán 9150 kilogramm a saját tömege. Így nyolc köbméter betont is szállíthat. Sajnos ilyen betonkeverő sem szerepelt a tesztparkban.
Az LF is megkapta a CF, illetve az XF megújult grafikájú műszerpaneljét, illetve a DAF Connect flottairányító rendszer is elérhető a holland márka legkisebb típusához
Egyéb hasznos újítások
Mindemellett a többtengelyes modelleknél különösen nagy szerepet kap a könnyű és gyors felépítményezhetőség. Az új felépítmény-csatlakoztatási modulok (BAM) révén még gyorsabban felszerelhetők a dobozos, darus, billenőplatós, illetve horgos konténeremelő felépítmények. Az alváz hátsó részének új, kibővített furathálózata pedig megkönnyíti emelőhátfalak, daruk és dobozos felépítmények ráépítését, illetve a vonószerkezet vagy a hátsó aláfutásgátló áthelyezését.
A többtengelyes DAF tehergépkocsik további fontos tulajdonsága, hogy az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer az összes tengelyen figyeli a keréknyomást, amit a gépkocsivezető a központi kijelzőn tekinthet meg.
Továbbá a holland gyártó pótolta egy régi hiányosságát, méghozzá az összes modellváltozat, tehát a 4×2-es nyergesek számára is. Ez pedig nem más, mint az akkumulátor töltöttségi szintjét figyelő rendszer (Battery Energy Monitoring – BEM). Az extrafelszerelésként rendelhető rendszer új fejlesztésű érzékelőivel pontos tájékoztatást ad az akkumulátor töltöttségéről, és még a környezeti körülményeket is figyelembe tudja venni. A gépkocsivezető a központi kijelző menüjében százalékos pontossággal láthatja az aktuális töltöttséget, a rendszer pedig húszszázalékos szintnél hangjelzéssel és szöveges üzenettel figyelmezteti a sofőrt a motor beindítására. Így megelőzhető az akkumulátor gyors tönkremenetele, illetve a költséges mentés igénybe vétele.
A legkisebb a legérdekesebb
A nagy, többtengelyes modellek mellett a megújult LF több változatával is találkozhattunk a menetpróbán. Mivel a típus újdonságait októberi lapszámunkban részletesen bemutattuk, ezúttal a személyes tapasztalatokra helyezzük a hangsúlyt.
Sikerült a legkisebb modellt megkaparintani a tesztparkból, vagyis a 3,55 méter tengelytávolságú, 7,5 tonna össztömegű, 156 lóerős, dobozos, városi elosztó teherautót. Miután két kis lépéssel könnyedén felpenderültünk a fülkébe, és elindultunk, legelőször a kiváló rugózási kényelem tűnt fel. A laprugók ellenére a hét tonna összgördülőtömegű jármű olyan kellemesen viselkedett, mintha légrugós lenne. A forgalomlassító küszöbökön is simán gördült át, nem ütött, nem rázott. Majd az első körforgalmakon és a parkoló autók miatt szűk városi utcákon végighajtva megállapítottuk, hogy a kis LF kiválóan irányítható, szinte mindenhol elfér és nagyon jól manőverezhető. Ám ezt eddig is tudtuk a legkisebb DAF típusról.
Most viszont a vadonatúj, négyhengeres, 3,8 literes PACCAR PX-4 motor 156 lóerős változatát is kipróbálhattuk, Eaton ötfokozatú kézi sebességváltóval társítva. A gyári adatok szerint az erőforrás 1200–1900-as fordulatszám-tartományban fejti ki 500 newtonméter csúcsnyomatékát, és ennek megfelelően a fordulatszámmérőn 1200 és 2200 között húzódik a zöld mező. Ezzel teljesen egybevágott a gyakorlat, hiszen a motor ugyan már ezres fordulatszámról is elhúzott második, illetve harmadik fokozatban, de 1200-tól simult ki szépen a járása, és innen dolgozott minden fokozatban valóban erőteljesen. Mivel a második és a harmadik fokozat között túl nagy a lépcső, a másodikat kétezerig is ki kellett pörgetni, hogy valamivel ezer fölé ejtse vissza a fordulatszámot. A negyedik és az ötödik között viszont túl kicsi volt az ugrás, így nyolcvan kilométer/óra sebességnél a legnagyobb fokozatban 1600-as fordulatszámon dolgozott a motor.
De nem is az autópálya az igazi otthona ennek a modellnek, hanem a város, ott pedig remekül érezte magát. Teljes mértékben elegendőnek bizonyult ez a kis motor is a hét tonna dinamikus mozgatásához, még az emelkedőkön is. Sőt, az egyfokozatú kipufogófék is kellően vissza tudta fogni lejtőkön a kocsit. Végül arra jutottunk, hogy a kis LF City vezetése olyan, mint egy nagy furgoné, a jármű kezes, mozgékony, csendes és kényelmes.
A holland gyártó tehát ismét bebizonyította, hogy a DAF Szállítási Hatékonyság nem csupán egy hangzatos szlogen, hanem egy valóban következetesen és intenzíven alkalmazott fejlesztési stratégia.