Teljes erővel dolgozik a Daimler Trucks a tisztán villanymotorral üzemelő haszonjárműve sorozatgyártásán, így a konszernhez tartozó Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) fejlesztői sem tétlenkednek. Sőt, úgy tűnik, hogy ők állnak a legközelebb a széleskörű igényeket kielégítő áruterítő teherautó piacra dobásához. Hiszen már át is adták a csakis villanymotorral hajtott Fuso eCanter első példányait. A Tokiói Autószalonon a Fuso képviselői azt is bejelentették, hogy az elkövetkező években teljes típuspalettájukat villamosítják. Ezeket a frissen alapított E-Fuso márkanév alatt forgalmazzák majd. Ehhez kapcsolódóan szintén Tokióban debütált az E-Fuso Vision One tanulmány-teherautó.
A környezeti mellett a zajterhelés szempontjából is jelentős előrelépés a Fuso eCanter
Európában, Japánban és az Egyesült Államokban már idén piacra dobja első sorozatgyártású villanymotoros haszonjárművét a Fuso. A New Yorkban debütált Fuso eCanterből az első két évben ötszáz darab gyártását tervezik, majd 2019-től futtatnák fel a termelést. Az újdonság a városi áruterítés legkörnyezetkímélőbb, helyi károsanyag-kibocsátás nélküli alternatíváját nyújtja. A márka partnereinél többéves tesztelés eredményeként megszületett eCanter sorozatérettségét jelzi a teljes körű garancia, valamint alkatrész-, szerviz- és szolgáltatásháttér, amit a Fuso szervizpontok biztosítanak. Erről a tengerentúlon elsőként a UPS csomagszállító cég győződhet meg, amely tesztelésre kapja az eCanter egyik első példányát. Ezenkívül neves New York-i nonprofit szervezeteknek is lehetőséget biztosít a Fuso az eCanter hosszú távú megismerésére.
Tízezer kilométerenként ezer euró spórolható a Fuso eCanter használatával
A tanulmányautóként 2010-ben debütált Fuso eCanterből 2014-ben készült egy kisebb sorozat, amelynek tagjait hétköznapi használat során üzemeltették a jármű tesztelésében részt vevő partnerek. Az ezekkel szerzett kedvező tapasztalatok vezettek a Fuso eCanter sorozatgyártásához. Hiszen az eddigi tesztek is azt bizonyítják, hogy a Fuso eCanter nemcsak csendesebb és tisztább dízelmotoros társainál, hanem gazdaságosabb is. Tízezer kilométeren átlagosan ezereurós – tehát bő 300 ezer forintos – megtakarítást jelent az üzemeltetőknek, ha dízel helyett elektromos Canterrel járják az utakat. A 100–120 kilométer hatótávolságú, 7,5 tonna össztömegű áruszállító hasznos teherbírása felépítménytől függően akár 3,5 tonna is lehet. Az energiaellátásról hat, egyenként 13,8 kilowattórás lítiumion akkumulátor gondoskodik.
Japánban már 2017 májusa óta üzemel egy 25 tagú Fuso eCanter flotta. Az USA és Európa piacaira Portugáliából érkeznek az eCanterek
Az eCanter továbbfejlesztésén természetesen a Daimlerrel közösen dolgozik a Fuso. Ebben is nagy segítséget jelent a Daimler közelmúltban bejelentett együttműködése az izraeli StoreDot startupcéggel. Az energiatároló anyagok és az elektromos töltőrendszerek területén vezető szerepet betöltő, 2012-ben alapított StoreDot újfajta gyorstöltő kifejlesztésében működik együtt a Daimlerrel. Az izraeli cég új, szerves vegyületeket nanoanyagokkal kombináló FlashBattery technológiája kiemelkedően hatékony energia-visszatermelést biztosít, valamint az akkumulátorok percek alatti feltöltésére is képes. Mindezek különösen fontos előnyt jelentenek a haszonjárművek esetében. Legújabb fejlesztésük a villanyautók akkumulátorát egy tankolás időigényénél is gyorsabban – öt perc alatt – teljesen feltöltő rendszer. Ezt mutatja be az alábbi videó.
A Tokiói Autószalonon bemutatott E-Fuso Vision One tanulmányjármű sorozatgyártású változata a Daimler reményei szerint már a FlashBattery technológiát is megkapja. Az eCanternél nagyobb Vision One minden tekintetben komoly előrelépést jelent, ezt mutatja a 300 kilowattórás akkumulátorcsomaggal elérhető 350 kilométeres hatótávolsága is. A 23 tonna össztömegű tanulmányjármű hasznos teherbírása 11 tonna, tehát csak 2 tonnával kevesebb, mint az alapjául szolgáló dízel társáé. Ezekkel a paraméterekkel tökéletesen alkalmas városi és városközi áruterítő feladatokra. A Fuso számításai szerint körülbelül négy év múlva kerülhet piacra a Vision One sorozatgyártású változata. Ezt az is alátámasztja, hogy a már gyártásba került eCanter akkumulátorait is a Daimler egyik leányvállalata gyártja, és az elhasznált akkumulátorok újrahasznosítása is „házon belül” történik. Reméljük, bejönnek a Fuso és a Daimler számításai, hiszen az egész emberiség érdeke a bolygónk megóvását biztosító közlekedés, sőt, életmód megteremtése.
Találkozunk 4 év múlva?