Hirdetés:

Vérmérséklete szerint mindenkinek van véleménye a szabályokat nem tisztelő, pofátlan autósokról. Akik az álló autónk mellett a zebrán előznek, az autópályán a leállósávban, a városban a járdán furakodnak előre, s van még ettől cifrább is…

Jó lenne, ha ezt látná a rendőr is, hogy jól megbüntesse, s hogy vennék el a jogosítványát is, de azonnal, csapunk dühöngve a kormányra. Tehetetlenül bosszankodunk, aztán továbbmegyünk, talán még egy kis önvizsgálatra is futja, de ennyi… Mások, sok millióan megnézik a neten azokat az összeállításokat, amelyek a renitens autósok hajmeresztő mutatványait mutatják be. Sokszor balesettel a végén.

Ma már nemcsak orosz „sorozatokat” nézhetünk – mi tagadás, én is néha elcsábulok, de csak szigorúan szakmai okból –, hanem azokat a videóösszeállításokat is, amelyeket a magyar rendőrség kezdett el civil autókból rögzíteni útjainkon. Az ORFK és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság közös akciója 2019-ben indult. Úgy tűnik, hogy hatásosak a Pofátlan(TAN)ítás filmjei, felkeltik a közlekedők figyelmét. Akár negyedmilliós nézettséget is elérnek bizonyos részek. Hiszen ez maga a való élet, a mi valóságunk. Azt is látjuk – remélem, sokunk megelégedésére –, hogy a felvételek alapján eljárások is indulnak. A képlet egyszerű: ha az utcán lévő rendőr vagy „kéklámpás” autó látótérben van, akkor még az egyébként a szabályokra fittyet hányó autós, gyalogos, kerékpáros is százszor meggondolja jónak látszó, de szabálytalan mutatványát. De ha nincs kontroll, akkor a közlekedők egy része egészen elképesztő dolgokat enged meg magának. Azt érezzük, hogy fokozottabb ellenőrzés kellene. Nem lehet mindenki mellé odaállítani egy rendőrt, de van egy megoldás, egy idei tavaszi fejlemény. A Budapesti Autósok Közössége (Bp-i Autósok Közössége) és az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) együttműködési megállapodást kötött, hogy egymás lehetőségeit és tudását megosztva közösen dolgozzanak a biztonságosabb közutakért. A közösséghez eljuttatott, megalapozottnak ítélt videókat továbbadják a hatóságnak. Így már nem csak az a pár tucat „civilruhás” rendőrautó, de a fedélzeti kamerát használók ezrei is rögzíthetnek olyan felvételeket, amelyek immár alkalmasak eljárások megindítására. Ez a vizsgálatot lefolytató rendőröknek is új feladat. Az így keletkező ügyek feldolgozása jogszerű, átlátható, s a tények makacs dolgok, nehéz velük vitatkozni. Ha kell, informatikai szakértő segít az esetleges videós manipulációk kiszűrésére. S akkor sincs menekvés, ha a vezető kiléte pontosan nem megállapítható, hiszen ott van az objektív felelősség.

A 2008-ban hatályba lépett törvény alapján a gépjármű üzemben tartója felel azért, hogy:

  • a megengedett legnagyobb sebességre,
  • a vasúti átjárón való áthaladásra,
  • a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,
  • a járművel történő megállásra és várakozásra,
  • az autópálya leállósávjának igénybevételére,
  • a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra

vonatkozó előírásokat a járművel betartsák. 

Az üzemben tartó két esetben mentesül a kiszabott közigazgatási bírság megfizetése alól: 
1. Ha járművét a szabályszegés időpontját megelőzően ellopták és ezt már jelezte a hatóságoknak. 
2. Ha a gépjárművet az üzemben tartó a szabályszegést megelőzően másnak adta kölcsön, és erről mindkettőjük által aláírt, hivatalos dokumentum született, vagy a menetlevél igazolja. 

Mára az autósok napi 40-50 videóval bombázzák a portált, mondta el nekem Csősz Krisztián, az oldal főszerkesztője. Azokat tüzetesen megvizsgálják, s mintegy 5-10 százalékuk megy át a szűrőn, s kerülhet a hatóságok elé.

Én magam is gyakran élesítem a kamerát a motoromon és az autóban is. A másik oldalról is érzem a „nyomást”, jobban kell vigyáznom, körültekintőbbnek kell lennem! A „nagy testvér” sok kis követője engem is lekaphat, és akkor nézhetek! Mindemellett nagyon támogatom a dolgot, s már a téma felszínen tartása is visszatartó erő lehet! Nem elég csak a rendőrautót meglátva viselkedni, mindig ésszel kell(ene) közlekedni. Nem csodálkoznék, ha a fedélzeti kamerák iránt ugrásszerűen megnőne az igény…

Előző cikkKitűnő közepesek
Következő cikkGördülő laboratórium
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.