Különleges és összetéveszthetetlen formájuk az egyik védjegyük a Rosenbauer Panther reptéri tűzoltójárműveknek. Nemrég mutatkozott be a család legújabb és egyben legerősebb tagja, a Panther 8x8 új generációja.
Hirdetés:

Nagy várakozás előzte meg a legújabb Panther 8×8 színre lépését. Korábban már mi is beszámoltunk a vállalat új járművel kapcsolatos terveiről, ám akkor még szinte semmilyen műszaki információt nem lehetett tudni a legnagyobb párducról. A nyár folyamán azonban leleplezték a csúcsragadozót, azaz a Rosenbauer vállalat legerősebb repülőtéri mentő- és tűzoltójárművét, a legújabb Panther 8×8 modellt. Ha valaki a világ nagyobb repterein fordul meg, jó eséllyel találkozhat a jármű korábbi generációival, ugyanis főleg olyan területeken használják, amelyek Airbus A380 típusú gépeket is fogadnak, valamint amelyek földrajzi kiterjedése miatt különleges előírásokat dolgoztak ki a tűzoltójárművek gyorsulására, legnagyobb sebességére, illetve tűzoltási képességére vonatkozóan. Így például könnyen előfordulhat, hogy a két párizsi repülőtér valamelyikén, az Orlyn vagy a Charles de Gaulle-on, Németországban Berlinben vagy Düsseldorfban, esetleg Athénben, Genfben, Moszkvában, Oslóban, esetleg Prágában bukkan fel a reptér aszfaltján egy négytengelyes Panther. Ugyanígy összefuthatunk egy-egy példánnyal Ázsiában is, ahol Japántól az Arab-félszigetig számos repülőtér és utas biztonságára vigyáznak. Az új generáció első párducait Párizsba, Dubajba és Ausztriába szállítják le.

 -

Tekintélyes méretei mellett meglepően fürge a Panther 8×8

Erő, biztonság, kényelem
Az első Panther 8×8 modell 1992-ben állt munkába a genfi reptéren. Ma már a negyedik generációnál járunk, amely esetében, csakúgy, mint a kisebb 4×4-es és 6×6-os párducoknál a fejlesztésekkel három területre fókuszáltak. A legújabb nemzedék megnövelt menet- és tűzoltási teljesítménnyel rendelkezik, nagyobb biztonságot nyújt a személyzet számára, illetve kényelmesebb elődjénél. Mindeközben ne feledkezzünk meg arról a fontos tényről, hogy a jármű alvázát, felépítményét, tűzoltó-berendezéseit és elektronikáját is ugyanaz a vállalat gyártja.
A Panther 8×8 össztömege 52 tonna, és akár 19 ezer liter oltóanyag szállítására is képes. Két, egyenként 700 lóerős, Euro V-ös motorja biztosítja, hogy vészhelyzetben a lehető leggyorsabban a helyszínre érkezzen. Gyorsulása lenyűgöző: álló helyzetből a 80 kilométer/óra sebességet kevesebb mint 25 másodperc alatt éri el, miközben legnagyobb sebessége 135 kilométer/óra. Igény esetén a jármű az Euro VI normának megfelelő motorral is rendelhető.

Oroszlánból párduc

Elvitathatatlan, hogy a Rosenbauer Panther tűzoltójárműveket egyedi formájuk alapján mindenki felismeri. De hogyan is jött létre ez a különleges formavilág, ami immár a járművek védjegye is? A válaszért közel negyven évet kell visszautaznunk az időben. Az 1970-es évek végén a vállalat a rá jellemző úttörő gondolkodása mentén nem egyszerűen csak legyártott egy új terméket, hanem előtte alapos piackutatást végzett. A világ legfontosabb és legnagyobb repülőtereivel vette fel a kapcsolatot, ahol a felhasználók, azaz a tűzoltók véleményét kérte ki arról, hogy milyen lenne számukra a speciális munkakörülményeiknek leginkább megfelelő munkaeszköz. A válaszokat messzemenően figyelembe vették a több éven keresztül tartó fejlesztés folyamán, így jött létre a különleges formájú, ugyanakkor ergonómiailag is egyedülálló járműcsalád, amely Simba néven 1980-ban mutatkozott be. Az oroszlánt egészen 1996-ig gyártotta a vállalat, 6×6-os és 8×8-as modelleket rendelhettek a felhasználók. A két csúcsragadozó néhány évig együtt rótta az előtereket, ugyanis időközben 1991-ben bemutatkozott a Panther, amely mind külsőben, mind a gyártás során felhasznált anyagok, mind pedig teljesítmény terén felülmúlta elődjét, és gyorsan a Rosenbauer vállalat zászlóshajójává vált. Az ezredik legyártott Panther Angliában állt munkába 2012 tavaszán, és jelenleg már a világ 81 országában dolgoznak az osztrák vállalat reptéri járművei.

 -

Az első Panther 1992-ben a genfi reptéren

Az erőforrások szétkapcsolása esetén az egyik motor a kerekeket hajtja, a másik a szivattyút, így a Panther menet közben is képes oltani. Az áttervezett hajtási koncepciónak köszönhetően rövidebb idő alatt lehet visszaváltani az „oltás és haladás” módból normál menetmódba, amikor mindkét motor a jármű hajtásáról gondoskodik. A módosított tömegeloszlásnak és az alacsonyabb tömegközéppontnak köszönhetően a jármű menetdinamikája és stabilitása is javult.
A Panther 8×8 oltótechnológiájának lelke az új N110 ipari tápszivattyú. Az oltóanyag kifecskendezéséhez különböző teljesítményű fecskendők állnak rendelkezésre, köztük az új RM80 tetőágyú, amelynek szállítási kapacitása eléri a 9000 liter/percet, oltási hatósugara vízzel 100 méter, habbal 90 méter. Kisebb testvére, az új RM35 ágyú szállítási kapacitása 4750 liter/perc, hatósugara vízzel 85 méter, habbal 76 méter.
A Rosenbauer vállalat arra az esetre is kínál megoldást, ha a tüzet a föld közelében kell oltani, ugyanis az RM35 az első lökhárítóra forgatható kivitelben is felszerelhető. Ellenben, ha magasban van a tűz fészke, akkor az akár 20 méter magasra felemelhető STINGER oltókar jelenti a megoldást.
Az új Panther fülkéjében a legénység is nagyobb biztonságban érezheti magát, ugyanis a lefolytatott tesztek alapján a fülke megfelel az ENSZ-EGB 29/3 szabvány előírásainak. A legénység kényelmét is megnövelték, nagyobb tér és több tárolási lehetőség áll rendelkezésre, valamint a nagyobb üvegfelületeknek, a karcsúbb A-oszlopoknak és a keskenyebb műszerfalnak köszönhetően javult a fülkéből való kilátás.

A környezettudatosan gondoskodó vállalat

A Rosenbauer vállalat azonban nemcsak a járműveket gyártja, hanem a legénység számára, illetve az oktatások megkönnyítése érdekében elkészített egy szimulátort is. Ez az eszköz mindamellett, hogy teljesen élethű körülmények között teszi lehetővé a jármű kezelőszerveinek bemutatását, illetve azok működtetésének elsajátítását, a természetet is nagy mértékben óvja. Használatával nem kerül feleslegesen oltóanyag a környezetbe, valamint nem szükséges a járművek üzemeltetése, így a tüzelőanyagot is megtakaríthat vele az üzemeltető. Talán ennél is fontosabb szempont, hogy a szimulátor bármikor használható, ezáltal a jármű legénysége alaposan felkészülhet a vészhelyzetek élőben való kezelésére.

 -

 

Teljes típusváltás Ausztriában
A Bécs-Schwechati reptér teljes műszaki mentőjármű- és tűzoltóautó-állományát lecseréli, és kizárólagosan a Rosenbauer vállalat által gyártott járművekkel és eszközökkel dolgoznak majd. A jelenleg már a reptér tulajdonát képező, szintén az osztrák cég kínálatából származó E8000/E3000 magasból mentő létrák mellett idén év végéig két Panther 6×6 S jármű is munkába áll. A kocsik különlegessége, hogy a reptéren levő mocsaras területre is képesek behajtani. Ezzel még nincs vége a flotta megújításának, ugyanis jövőre nem kevesebb mint négy Panther 8×8 érkezik a reptérre.

A jármű leleplezését bemutató videóból kiderülnek a Panther elképesztő méretei. Azonban bármennyire látványos az új gépkocsi, senkinek sem kívánjuk, hogy éles helyzetben is megcsodálhassa. 

 

Az új Panther 8×8 főbb műszaki adatai
Alváz:Rosenbauer 52.1400 8×8
Motor típusa:2 x Volvo D16 Euro V (Euro VI opció)
Legnagyobb teljesítmény együttesen (kW(LE)):1030(1400)
Sebességváltó:Allison automatikus
Fékrendszer:Tárcsafékek
Személyzet:1 + 5 fő
Oltóanyag-kapacitás:Akár 16 800 liter víz, 2200 liter habkeverék és 500 kilogramm por vagy szén-dioxid
Szivattyú:N110, 10 000 liter/perc, 10 bar nyomáson
Habadagoló rendszer:FOAMATIC E
Tetőre szerelt ágyú:RM80, 9000 liter/perc
Lökhárítóra szerelt ágyú:RM35, 4750 liter/perc
Tetőre szerelt oltókar:STINGER, akár 20 méter magasság
Méretek
Modell:Hosszú tengelytávRövid tengelytáv
Hosszúság (m):13,112
Szélesség (m):33
Magasság (m):3,73,7
Legnagyobb megengedett össztömeg (t):52