Kétirányú fejlődésnek lehetünk tanúi: egyrészről egyre több jármű közlekedik az utakon, ami a járművezetőktől sokkal intenzívebb koncentrációt igényel, másrészről a gépkocsikba beépített aktív biztonsági rendszereknek köszönhetően az autózás sokkal biztonságosabb, mint korábban. Másfél éve, 2015 végén lépett hatályba az Európai Unió területén a két-, illetve háromtengelyes nehéz-tehergépkocsikra vonatkozó rendelet, amely szerint a gyártóknak kötelezően fel kell szerelni automatikus vészfékrendszerrel az ilyen járműveket. A statisztikai adatok szerint a tehergépkocsik részvételével bekövetkezett balesetek mintegy ötöde ráfutásos ütközés. Az ilyen jellegű balesetek számának, illetve súlyosságának csökkentése érdekében a jelenleg érvényes szabályozás szerint a vészfékrendszernek a jármű sebességét óránkénti tíz kilométeres sebességgel kell csökkentenie. Ezt az értéket jövőre szigorítják, így húsz kilométer/óra sebességcsökkenést várnak majd el.
A vészfékrendszer működéséről egyértelmű visszajelzést kap a járművezető
A Volvo Trucks azonban már a szabályozás előtt jár. Mérnökei szerint még a húsz kilométer/óra sebességcsökkenés is kevés, ha egy nyolcvan kilométer/óra sebességgel haladó szerelvényről beszélünk. Az általuk kifejlesztett és 2012 óta már a Volvo tehergépkocsik részét képező rendszernek köszönhetően a svéd teherautók nyolcvan kilométer/óra sebességről nagyjából negyven méter alatt megállnak. A teljes rendszer sok részből tevődik össze, amelynek csak legvégső mozzanata a jármű automatikus vészfékezése. A jármű a kamera- és radarrendszeren keresztül folyamatosan figyeli az előtte haladó forgalmat. Ütközés veszélye esetén először egyre erősödő fény- és hangjelzésekkel figyelmezteti a vezetőt, majd válaszreakció hiányában megkezdi a részleges fékezést, ami a válasz további elmaradása esetén átmegy vészfékezésbe, így állítva meg a járművet.
A biztonsági előírások szigorítását szorgalmazó vállalat állásfoglalása szerint bármilyen fejlett is az alkalmazott technológia, az egyedül nem tudja elvégezni a feladatokat. A biztonságos közlekedés megteremtéséhez, a balesetek elkerüléséhez az úton közlekedők mindegyikének aktív közreműködése szükséges. A legjobb balesetmegelőzés ugyanis továbbra is az éber és figyelmes járművezető.
A Volvo Trucks rendszere kamerák és radar segítségével folyamatosan figyeli a tehergépkocsi előtti forgalmi helyzetet