Hirdetés:

Évente 10-15 autóbuszt megment itthon a pusztító lángoktól a Fogmaker tűzoltórendszere. Döntő részben a belső égésű motor környékén kap valami lángra, ez ellen hatékonyan véd több mint 2500 hazai buszt a svéd megoldás.

Csak Londonban évi 15-20 busz gyullad ki, Németországban évente nagyságrendileg 400 az elmúlt évek-évtizedek statisztikái alapján. Az Amerikai Egyesült Államokban naponta legalább egy iskolabuszban ütik fel fejüket lángnyelvek. Svédországban az ezredfordulót követő években a forgalomban lévő buszok közel egy százalékába kóstoltak bele a vörös ördögök. A hazai hírekben is rendre találkozunk ilyen, a kattintásvadász címekből élők szájába sült galambként repülő esetekkel. Egy 50-100 utast szállító, lángoló busz költői túlzás nélkül is félelmetes, döbbenetes és ijesztő – garantált, hogy megrázó képek következnek.

Nagyon hasonló eredményeket hoz az incidensek elemzése a vizsgált országtól és alkalmazástól függetlenül. A tűzesetek kétharmada-háromnegyede a motortérben keletkezik, másik gyakori forrás a kerekek és a futómű környéke. Rendkívül ötletes megoldás erre a problémára a Fogmaker rendszere, ami lényegében egy rajtra váró sportolóhoz hasonlítható. Az érzékelője valójában egy, a motortérben körbefutó vékony műanyagcső, az ebben a körben uralkodó 24 bar nyomás tartja féken a rendszert. Amikor a tűz hatására megolvad ez a cső, elszökik belőle a nyomás és kiszabadul a palackból az oltóanyag. Nitrogén hajtógáz gondoskodik arról, hogy ezt a rajtjelet érzékelve haladéktalanul elinduljon tüzet oltani a víz. Azt a szórófejek rendkívül finom – az emberi hajszál átmérőjének felével megegyező méretű – szemcsékre porlasztva juttatják be a védett térbe. A 110 bar nyomás jóvoltából vízködként megjelenő anyag az égés magas hőmérséklete miatt intenzív párolgásba kezd. Talán még az intenzív sem elég szemléletes jelző: egyetlen liter vízből 1700 liter vízpára keletkezik ilyenkor! Ez szinte azonnal elfojtja a tüzet és lefogja a mérgező füstgázt, majd gyorsan és drasztikusan hűti a teret, tíz másodperc alatt 870 Celsius-fokról 140 alá csökken a hőmérséklet. Egyúttal hatékonyan kiszorítja az égéshez elengedhetetlen oxigént a térből. Az oltóanyag döntő többsége víz, ám három százalék filmképző anyagot is tartalmaz. A tűzoltók által is alkalmazott vizes filmképző hab finom réteget képez a felületeken, elzárva ezzel az éghető anyagot az oxigéntől.

Az oltóanyag mennyiségétől függően 50-100 másodperc a teljes oltási idő, ez a tartós hűtés az a hatás, amely még az elektromos buszok utasai számára is életmentő lehet. Sajnos a lítiumion-akkumulátorok minden tűzesetét ezzel sem lehet teljesen megfogni, ám a gyors elfojtással és hűtéssel értékes másodpercek nyerhetők a fedélzet elhagyásához. Ráadásul az elektromos járművek tüzeinek 50-60 százaléka nem is az akkuban kezdődik, így ez a rendszer megakadályozhatja, hogy a máshol keletkezett tűz átterjedjen az akkumulátorra.

Világszerte már több mint 200 ezer Fogmaker rendszer üzemel, idehaza pedig több mint 2500, ebből bő ezret a svéd cég hazai képviselete, a J&J (PSV) Kft. épített már be. Az importőr a gyártó legmagasabb minősítésével rendelkezik, vagyis nemcsak telepíti, hanem szükség esetén megtervezi a beépítést, sőt a rendszerrel kapcsolatos oktatást is elvégezheti. A BKV alacsonypadlós flottájának számtalan különböző típusába került ilyen védelem magyar tervezés nyomán. A hazai buszgyártók is használják, így a debreceni Mercedes-Benz Reform buszok farában és a komáromi BYD villanybuszok akkumulátorai környékén is megtalálhatjuk a Fogmaker rendszerét.

Egy tűzeset nemcsak az autóbuszok esetében vezethet rendkívül gyorsan hatalmas károkhoz. A veszélyes árukat – különösen a robbanás- vagy tűzveszélyes anyagokat – szállító tehergépjárművek az egyik ilyen csoport. De a tikkasztó nyári forróságban a vastagon fekvő száraz szárakat összegyűjtő bálázó szíjhajtásainak meghibásodása is gyorsan a tűz martalékává tehet gépet és akár sok hektárnyi földterületet is. Szíjakból és tárcsákból a kombájn is bővelkedik, annak tűzesetekor nemcsak a szalmának, hanem a termésnek is annyi.

MÁVAG Tr5: Ebből a típusból született az Ikarus márka
Bemutató

MÁVAG Tr5: Ebből a típusból született az Ikarus márka

Arra gondoltunk, hogy egy igazi különlegességgel ünnepeljük a 110 éves budapesti autóbusz-közlekedést! Bemutatjuk nektek a legendás MÁVAG Tr5 trambuszt, az Ikarus márka közvetlen elődjét. Videónkban kiderül, hogyan vált igazi ikonná a Tr5, és mit jelent a trambusz kifejezés.

60 éves a Ford Transit: A furgon, amire a világ támaszkodik
Történelem

60 éves a Ford Transit: A furgon, amire a világ támaszkodik

Zöldséges bolttól az állatkertig, a brit királyi családtól a bűnügyi kalandok színhelyéig – a Ford Transitot szinte mindenhol láthattuk már. Hatvan év alatt számtalan vállalkozásnak és felhasználónak vált szorgos segítőtársává a típus.

130 éves az IVECO Bus cseh gyára: Itt aztán tudnak egyet s mást a buszokról
Történelem

130 éves az IVECO Bus cseh gyára: Itt aztán tudnak egyet s mást a buszokról

Nemcsak a kelet-európai régió, hanem a kontinentális Európa egyik meghatározó buszgyára az IVECO Bus csehországi üzeme. A mindenkori gyárkapu fölött lógott már Sodomka, Karosa és Irisbus felirat is, hiszen 130 év történelmét rejtik a falak. Gyere, fussunk végig gyorsan a históriájukon, a gyártásfolyamatokon és a jövőbe vezető útjukra is vessünk egy rövid pillantást!

Knorr-Bremse Diagnostics: Huszonöt perc alatt újra úton!
Technika

Knorr-Bremse Diagnostics: Huszonöt perc alatt újra úton!

Mindössze huszonöt perc kellett, hogy egy lerobbant teherautó újra útra keljen. A Knorr-Bremse Diagnostics szoftverével a gyors hibaelhárítás és a költséghatékony javítás minden haszonjárműhöz egyszerűen elérhető, így a fuvarozók órákat spórolhatnak.