Sok a pocakos kamionos, némelyiküknek a fülkébe való feljutás is kihívás. A kívülállók szerint „csak” esznek, alszanak és vezetnek. Létezik másik út is, csak akarni kell! Követendő példákat mutatunk, remélve, hogy néhányan kedvet kapnak
a változtatásra.
Testileg és lelkileg is kimerítő, stresszes a nemzetközi fuvarozásban dolgozó tehergépkocsi-vezetők élete. Osztom a véleményt, a világ egyik legnehezebb munkája, hatalmas felelősséggel, kalodába zárva. És ezzel párhuzamosan az egészségtelen életmód is borítékolható! Jönnek is a bajok, az elhízás, a cukorbetegség, mozgásszervi nyavalyák és így tovább. Arról már kevesebb szó esik, hogy a kialvatlan, fáradt, fásult sofőr reakcióideje megnyúlik, koncentrálóképessége romlik, és egy váratlan forgalmi szituációban könnyebben hibázik. Bekövetkezik a baleset, ami megelőzhető lett volna! Tudom, hogy nem mondok újdonságot, s néhányan már legyintenek is: hagyjuk már! De ne hagyjuk, nem kell ennek így lennie.
A gyorsan fejlődő járműtechnika számos ponton segíti, megkönnyíti a járművezető életét, de a testével mindenkinek saját magának kell foglalkoznia. Az autós masszázsülés nem elég! Rendszeresen tornázni, edzeni, erősíteni kell, s ehhez most itt egy ragyogó segítség. És még csak fizetni sem kell érte!
Soha nem készült még olyan komplex videósorozat Magyarországon, mint amit a J.S. Logistics Kft. készített tehergépjármű-vezetőknek.
A gyakorlatsorok összeállításához és bemutatásához egy olyan személyi edzőt keresett a cég, aki ismeri a fuvarozás világát és a sofőrök munkakörülményeit. A fuvarvállalat hiánypótló tartalmait a cég YouTube-csatornáján érhetik el a sofőrök. Az edzésterv több különböző modulból áll össze egy teljes programmá. Ezek együtt egy komplex, 15 perces gyakorlatsort alkotnak, amellyel a járművezetők akár a kötelező pihenőidejük közben, még egy parkolóban is tehetnek egészségükért. A rövidebb epizódok az egyes gyakorlatok részleteit mutatják be, a kombinációs videók pedig az edzések változatosságát segítik. Példamutatóan a vállalat saját kamionjait egy edzőszőnyeggel, gumiszalaggal és egy fix pontra rögzíthető edzőhevederrel látja el. Ezek nem megfizethetetlen eszközök, de egy kis kreativitással akár helyettesíthetők is.
Az egyszerű eszközökkel kitalált programhoz képest a másik végletet mutatta meg az IVECO. Az S-Way fülke 2018-as bevezetésekor igazán egyedi ötlettel állt elő a gyártó. A Fit Cab tanulmány belső tere leginkább egy edzőteremre emlékeztet. Ennek ugyan már súlyos költségvonzatai lennének, de azt szoktuk mondani, hogy az egészség mindent megér!
Tudom, hogy sokszor rendkívüli erőfeszítéseket igényel akár csak egy 15 perces napi testmozgás beiktatása – ezt semmiképpen se keverjük össze a rakodás, meg az iratokkal való gyaloglás során végzett aktivitással –, de megéri! A jó közérzet, az ideális fizikai és mentális állapot nemcsak a vezetőnek jó, hanem minden közlekedőnek is fokozott biztonságot jelent!
Írásunk az ORFK-OBB együttműködésével készült: Országos Balesetmegelőzési Bizottság
Haszonjárművek baleseti statisztikái: Egy pillanat műve
Visszafordíthatatlan károkat okoznak a halálos közúti balesetek világszerte. A legfrissebb uniós statisztikák szerint a többségük kedvező látási viszonyok közepette, országúton és még csak nem is kereszteződések sűrűjében következik be.
A Közlekedési Kultúra Napja: Együtt a közlekedésben, együtt a közlekedésért
Idén tizedik alkalommal rendezték meg a közlekedési kultúra napját, amellyel az udvarias és biztonságos közlekedést ünnepeljük. A kezdeményezés megálmodójával, Bíró Józseffel beszélgettünk arról, hogyan lehetne minden nap a kulturált közlekedés napja.
A motorosszezon kezdetén: Szempillantás alatt
Előbújnak a virágok a földből és a garázsok mélyéről a motorkerékpárok is a nap melengető sugarainak hatására. Eszteri Dávid, a Safety Hungary vezetéstechnikai instruktora segített összefoglalni a haszonjárművek és a motorok veszélyes interakcióit.
Gyalogos- és kerékpáros-balesetek: Figyeljünk a védtelenekre!
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) főtitkára a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés biztonságának alakulásáról számol be. Haszonjárművel lakott területen közlekedve bizony egy pillanatra sem lankadhat figyelmünk!
Gyalogosok a sötétben: Jól látható, hogy nem látható
Bár egyre gyarapodnak a napsütéses órák, továbbra is fokozott veszélyt jelentenek a gyalogos-átkelőhelyek. Járművezetőként időben észre kell vennünk, ha nehezen belátható helyhez közeledünk. Lassítsunk, nézzünk körül – előzzük meg a bajt!
Roadpol összehangolt közúti ellenőrzések: Tényleg csak a büntetésre mennek?
Ha létezik örökös ellentét, akkor a sofőr-rendőr reláció egészen biztosan egyfajta szimbóluma lehetne ennek az áru- és személyszállítás világában. Testközelből néztük meg, hogyan realizálódik ez a viszony 2023 őszén az út mentén.