Hirdetés:

Munkába állt az a tisztán elektromos teherautó, amely a svéd világcég első ilyen járműve a közép-európai régióban. Újabb fontos állomás hazánkban az elektromobilitás felé vezető úton.

Ünnepélyes keretek között átadta a Scania Hungária Kft. a WIN Capital Kft. új eszközét. Így a szintén a régióhoz tartozó Csehországot és Szlovákiát is megelőzve hazánk útjain tűnik majd fel elsőként ez a jövőbe mutató, méretes nyolckerekű. Az eseményen Mats Gunnarsson, a Scania ügyvezető alelnöke és kereskedelmi igazgatója is jelen volt, ez is bizonyítja, hogy milyen fontos momentum ez a márka életében is. Megnyitó beszédében kiemelte, hogy kész menetrenddel készülnek az átállásra, 2025-ben globális értékesítésük 10 százaléka már tisztán elektromos jármű lesz és 2030-ra ez az arány 50 százalékra nő majd. Arra is kínálnak saját megoldást, hogyan fogják a haszonjárműveket tölteni. Ahogyan a legtöbb gyártó, ők is komplex ajánlatban gondolkodnak. Az Aldi budapesti boltjait ellátó eszköz is csak egy része az üzletnek, a csomag tartalmaz egy Kempower gyártmányú 40 kilowattos töltőt is. Ez képes az akkumulátorok ütemezett éjszakai töltésére is, és a ChargeEye töltésirányító rendszer vezérli azt. Az IT-szektor egyre mélyebben épül be a rendszerbe, mert nagyon nem mindegy, hogy mikor és mennyiért töltődik a jelen esetben 300 kilowattóra névleges teljesítményű, kilenc egységből álló akkumulátorcsomag. Az elsőként átadott villanygriff hűtőfelépítménye a magyar Thermosol Kft. terméke. Értelemszerűen annak működtetése is az akkupakk energiáját szívja, ezért a hatótávnál ezzel is számolni kell. Az ígért, „akár” 250 kilométer hatótáv ideális üzemeltetési körülmények esetén érvényes, és ennek megfelelően kezelendő. Attól is sok függ, hogy a 27 tonna megengedett össztömeghez képest mennyi az aktuális rakomány. A rendszám alapján a jármű saját tömege 13 710 kilogramm, így a maximum 13,3 tonna rakomány továbbítása hatékony üzemeltetést jelenthet.

Nemcsak a szakma, hanem a hatókörében élő lakók is örülhetnek az új elektromos teherautónak. Szinte látom, ahogy csendesen, emissziómentesen megérkezik az első magyar rendszámos elektromos Scania a szupermarkethez, akár az éjszaka közepén. A szegmentált raktere egyik harmadában fagyasztott, a másik kettőben hűtött élelmiszerrel. Az akkupakkról működő hűtőaggregát is szinte hangtalan. Maximum a rakodás zaja ébreszthetné fel a lakosokat, de a járművezető erre is gondol, érti a dolgát.

Megszokott munkahely: első pillantásra csak a műszeregységben megjelenő információkból derül ki, hová csöppentünk

Nincs már kérdés, tényként kezelhető, hogy az elektromos teherautók belátható időn belül forradalmasítják a közúti fuvarozást. Mégpedig a teljes spektrumban, és erre a Scania is pontos ütemtervvel készül. Most még csak szórványosan és szenzációként látunk ilyen gépeket, de lassan itt a fordulópont. Abban biztosak lehetünk, hogy jármű az lesz, de még nyitott a kérdés, lesz-e megfelelő töltőhálózat. Nagyon reméljük, hogy igen!

Előző cikkA város porszívója
Következő cikkKoreai keresztelő
Már az óvodában is törött kisautó lehetett volna a jelem. De oda nem jártam, viszont apám ZISZ teherautójában gyakran imitáltam a vezetést. Közlekedésmérnökként érkeztem a szakmába, a Hungarocamionhoz. Az itt megismert balesetelemzés mitikus világa elcsábított, szakmérnöki diplomával 30 éve igazságügyi műszaki szakértő vagyok. Az utóbbi két évtizedben európai zsűrik tagjaként részt vehetek az év autóbusza, teherautója és kishaszonjárműve kiválasztásában.