Amikor édesanyámnak említettem, hogy egy Dacia lesz az útitársunk a Szegedi Szabadtéri Játékok aznap esti előadására, éreztem a hangjában némi fenntartást. Aztán amikor meglátta, milyen vagány az új Jogger, egy csapásra megbékélt vele.
Természetesen egy emberöltő beidegződéseit nem lehet percek alatt eltörölni. Ezért még legalább kétszer rákérdezett, hogy ez tényleg egy Dacia? Ekkor elmeséltem neki, hogy lassan két évtizede vége azoknak az időknek, amikor a Dacia járműveit szarkasztikus megjegyzések és megvető pillantások kísérték. A Logan óta új időszámítás kezdődött és Ceaușescu egykori bosszúja Európa nyugati felén is a családok kedvencévé nemesedett. Mi tagadás, nekem is tetszik a Dacia Jogger. Beülve azonnal szemet szúrt a korabeli vasalózsinórokat idéző textil műszerfalbetét. Nem rossz, kicsit feldobja az egyszerű, de barátságos belteret. Szimpatikus, hogy nem akar többnek látszani, mint ami. Csupán annyira erőlteti a manapság divatos szabadidő-autós hangulatot, amennyire ki is szolgálja azt.
Feneketlen űr
Azonban nem sok időm maradt mélázni, mert a napra állított autóban minimum 50 Celsius-fok várt rám. Haladéktalanul tennem kellett valamit, ha nem akartam tepertővé sülni és csupán diszkrét zsírfolt maradni a Dacia becsületén. A lehető legalacsonyabbra tekertem a hőmérsékletet. Szegény légkondicionálónak rendesen feladta a leckét a hatalmas belsőtér, de lassan sikerült kellemes hőérzetet biztosítania. Aztán amikor hazaérve járó motor mellett kiszálltam a kártyakulccsal a zsebemben kinyitni a kertkaput, a Jogger olyan tutulásba kezdett a vuvuzelákat megszégyenítő kürtjével, hogy onnantól egy hétig reggel és este velünk ébredt a környék. Mondanom sem kell, a szomszédaim is szívükbe zárták, pedig nekik is bejött a Jogger! Csodálták, hogy a Dacia milyen sokat fejlődött a Renault 12 licence óta.
A Jogger is a Renault szerény specifikációjú modelljeinek szánt CMF-B LS platformjára épül, mint a Dacia Logan és a olSandero harmadik generációja. Csakhogy itt a 2,9 méteres tengelytáv szinte pazarló teret enged az utasok lábainak. Teljesen hátratolt vezetőülés mögött is vígan elfért a térdem, de ami még ennél is megdöbbentőbb, a harmadik sorban is elegendőnek bizonyult a lábtér! Csupán a lábfejemmel kellett kicsit ügyeskednem. Továbbra is egészen szürreális a második sor középső üléséhez tartozó biztonsági öv. Közvetlenül a csomagtérajtónál, a mennyezetről csévélődik ki, miközben erényövként vágja ketté a leghátsó sor utasainak bimbódzó kommunikációját. Használaton kívül ugyanide parkol vissza, hogy megpihenhessen a vagány mágneses övcsattartón. Valójában ez a Jogger egyetlen nem túl ésszerű megoldása. Amennyiben előre origamizzuk a középső üléssort, és kiszórjuk a könnyen kiemelhető harmadikat, indulhatunk is valamelyik Goodyear léghajóért, mert közel két köbméteres raktér áll rendelkezésünkre. Akinek ennyi sem elég, vegyen egy csuklós Ikarus kétszáznyolcvanast.
Fejezetek egy pillangó életéből. Így lesz 160 literből közel kétezer
Irány a Transzfogaras!
A négy irányba állítható kormánykerékkel, valamint a magasságban is testre szabható vezetőüléssel könnyű megtalálni az ideális vezetési pozíciót. Utóbbi biztosíthatna nagyobb oldaltartást, cserébe fűthető, aminek azért az adventi időszakban jobban örültem volna. A szinte szabályos téglalap formájú karosszéria minden sarka jól érzékelhető a járművezető számára, azonban az A oszlop szokatlanul sokat kitakar a srégen előttünk zajló eseményekből. A kormánymű áttétele igazodik a Jogger karakteréhez, nem túl közvetlen, mégis precízen irányítható vele a Dacia. Egy fokkal feszesebb a rugózás, mint amit a magassága miatt várnánk. E téren a Continental prémium gumiabroncsai sem hoznak enyhülést. Cserébe az egyenesfutás és az úttartás még forszírozott kanyarsebesség esetén is példás. Az elöl belső szellőzésű tárcsával, hátul dobbal operáló fékrendszer számára játék a Jogger lassítása, nincsenek kétségeim afelől, hogy teljes terhelés esetén sincs ez másképp. Nem csak külsejével felel meg a crossoverek stílusának, hiszen a húsz centiméteres szabad magasságával maga mögé utasítja a szabadidő-autók jó részét. Ennek a magas építésmódnak köszönhetően a száraz, szabdalt földutak sem jelentenek számára akadályt. Ilyenkor az összkerékhajtás sem hiányzik, hiszen csupán olyan meredek emelkedőn vennénk hasznát, ahová erőből, lendület nélkül úgysem tudna felmászni.
Egyszerű, de nagyszerű. Röviden így jellemezhetném a belsőtér formavilágát, valamint anyaghasználatát. A jó fogású kormánykerékről az automatikus sebességtartó mellett a kerek műszerek közötti kijelzőt is vezérelhetjük
Bírja a gyűrődést a Jogger, rossz úton sem nyikorog vagy zörög semmi, úgyhogy a torziós merevségre sem lehet panasz. Pedig az Euro NCAP egycsillagos eredményéből azt hihetnénk, hogy egy összecsukható, kerekes nyugágy határozottságával áll ellen a külső behatásoknak. Holott a karosszéria passzív biztonsága a felnőtt utasokat négy-, a gyermekeket pedig háromcsillagos eredménnyel védi. Sajnos a járókelőkre csupán két halványan csillogó égitest jutott, de a kiábrándító eredményhez végül néhány biztonsági asszisztens hiánya vezetett. Elgondolkodtató, hogy valójában össze sem törték, hanem megörökölte a közel fél méterrel rövidebb és kétszáz kilogrammal könnyebb Sandero Stepway eredményeit.
Turbólyukból fütyül
Turbófeltöltéses motorhoz képest nagyon nagy, 2900-as fordulatszámnál adja le a kétszáz newtonméteres csúcsnyomatékát az egyliteres, háromhengeres, 81 kilowattos (110 lóerő) motorocska. Ilyenkor 3500-ig diszkrét fütyülés kíséretében nem várt vehemenciával lódul meg az alig 1,2 tonnás Jogger. Eközben olyan háromlábú kozáktáncot járnak a dugattyúk, mintha egy megvadult Melkus RS 1000 volánját szorongatnánk a Sachsenringen. Aggodalomra semmi ok, hiszen kétezertől már használható, alatta viszont olyan, mint egy kemping benzinfőző. Nem morog, nem remeg, nem húz, de legalább égeti a benzint. A hatfokozatú, manuális sebességváltó nem a legfinomabb szerkezetek közül való. Sűrűn kapcsolgatva sem jövünk tőle eufórikus hangulatba, de használható. A hátramenet és az első három fokozat áttételezése rövid, a maradék háromé pedig, különös tekintettel az utolsóra, hosszú. Egyesben a legnagyobb fogatónyomatékhoz tartozó fordulatnál 22 kilométer/órás sebességgel araszolunk. Száznál, ami a GPS szerint 98 kilométer/óra, ötödik fokozatban 2700-at, hatodikban pedig kímélő kétezret forog a kis kávédaráló. Ennek hála autópályatempónál is hallhatom, amit anyósom fogcsikorgatva mormog.
A szélzaj sem jelentős, csupán annyira suhog, mint a Fogarasi-havasok fenyőerdői enyhe szélben. Eljött a fogyasztásmérési ciklusunk napja, és megfizettem a beltér kellemes légkörének árát. Elismerem, nagyon meglepett az eredmény. A fedélzeti számítógép száz kilométerenként 5,8 literes átlagfogyasztást prognosztizált, ezzel ki is békültem volna, azonban tankolás után kiderült, hogy ez a valóságban 7,5 liter. Nem túl fényes, de a Jogger védelmében meg kell jegyeznem, hogy a tesztkör idején a Nyugat-Szaharában is hűvösebb időjárás sanyargatta a jónépet, mint nálunk. A 37 Celsius-fokos hőség miatt a légkondicionáló fáradhatatlanul dolgozott, a stop-start rendszer pedig álomba szenderült. Ennek fényében még izgatottabban várom a Dacia legelső hibrid hajtásláncát, aminek 2023-tól a Jogger ad otthont.
Öröm és boldogság
A könnyen kiismerhető információs és szórakoztató rendszerrel egy nyolccolos érintőképernyőn keresztül léphetünk interakcióba. A kerek műszerek közé ékelt folyadékkristályos kijelzőn is nyomon követhetjük a számunkra legfontosabb paramétereket. Az androidos telefonom tükrözése döccenő nélkül működött. Két USB-csatlakozó áll a telefonok rendelkezésére. A francia hagyományok szerint a kormánykerék alatt kapirgálva is vezérelni lehet a rádiót. Hat hangszórón keresztül szól a zene, de nem érdemes feltekerni a hangerőt, ha nem akarjuk sanyargatni magunkat az olyankor már csúnya és néha torz hangokkal. A Jogger számos aprósággal teszi könnyebbé hétköznapjainkat. Megbízhatóan érzékeli a zsebünkben lapuló kulcskártyát és nyitja vagy reteszeli az ajtózárat. Egyetlen gombnyomás elegendő a rögzítőfék, a vezetőoldali ablakemelő, valamint az önindító számára, hogy tudja mi a dolga. A visszagurulás-gátló megakadályozza, hogy a bizonytalan járművezetők az akaratukkal ellentétes irányba induljanak el. Akkor sem kell azon aggódni, hogy Ábel a rengetegben elveszik, amikor leszáll az este a székelyeknél.
A LED-fényszórók pompás fényénél biztosan megtaláljuk a helyes utat. Sajnos ehhez a csupán halogén távfény körülbelül annyit tesz hozzá, mintha Drakula meggyújtott volna pár gyertyát az orgona kottatartóján. A zászlóshajó járt nálunk, mégis mélyen bele kellett nyúlni a bugyellárisba az első ülésfűtésért, a terrakottabarna metálfényezésért, az első és hátsó parkolószenzorokat, holttérfigyelőt, elektromos rögzítőféket tartalmazó prémium-, valamint a többek között nyolccolos kijelzőt, DAB-rádiót, két USB-csatlakozót, hat hangszórót és a három évig frissíthető, Kelet-Európa térképpel kibővített navigációval kecsegtető multimédiás csomagokért. Summa summarum, még bő félmillió forintot elnyelt a Jogger és ezzel a tesztautó ára átlépte a nyolcmilliós küszöböt. Azonban a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával a hétszemélyes, benzin-gázüzemű Dacia Jogger Essential ECO-G 100 most hatmillió helyett csupán 3 909 000 forintért hazatolható! Ennyiért egyszerűen nincs jobb ár-érték arányú jármű a hazai piacon!
Technikai adatok
Hajtáslánc, felépítés | |
---|---|
Soros, háromhengeres, hengerenként négyszelepes, közvetlen befecskendezésű, folyadékhűtésű, négyütemű benzinmotor turbófeltöltővel. Euro 6d minősítés részecskeszűrővel. | |
Összlökettérfogat (cm3): | 999 |
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)/1/min): | 81(110)/5000–5250 |
Legnagyobb nyomaték (Nm/1/min): | 200/2900–3500 |
Motor elöl, keresztben beépítve, elsőkerék-hajtás, hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltó. Önhordó acélkarosszéria, ötajtós, hétszemélyes utastér. | |
Kétkörös, hidraulikus fékrendszer, rásegítéssel, elektronikus menetstabilizáló blokkolásgátlóval, elektronikus fékerő-elosztóval, vészfékrásegítővel; elöl belső szellőzésű tárcsafék (átmérője 280 mm), hátul dobfék | |
Kormánymű: | fogasléces, elektromos rásegítéssel |
Futómű elöl: | MacPherson, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Futómű hátul: | csatolt hosszlengőkar, csavarrugó, hidraulikus lengéscsillapító, keresztstabilizátor |
Gumiabroncsok gyártmánya és mérete: | Continental EcoContact 6 205/60 R 16 |
Méretek, tömegek | |
Hosszúság/szélesség (tükrökkel)/magasság (mm): | 4547/1848 (2007)/1691 |
Tengelytáv (mm): | 2897 |
Nyomtáv elöl/hátul (mm): | 1520/1509 |
Szabadmagasság (mm): | 200 |
Fordulókör átmérője (m): | 11,7 |
Saját tömeg (kg): | 1205 |
Hasznos teherbírás (kg): | 657 |
Megengedett össztömeg (kg): | 1862 |
Megengedett tetőterhelés (kg): | 80 |
Vontatható pótkocsi tömege fékkel/fék nélkül (kg): | 1200/640 |
Tüzelőanyag-tartály térfogata (l): | 50 |
——– | |
Csomagtér térfogata alaphelyzetben/ledöntött üléstámlával, 3. üléssor nélkül (l): | 160/1807 |
Csomagtér szélessége (mm): | 1020–1240 |
Csomagtér magassága mennyezetig (mm): | 1030 |
Csomagtér hosszúsága alul/felül (mm): | 370–1645/160–1780 |
Hossza előredöntött leghátsó üléstámlával (mm): | 1020 |
Rakodóperem magassága (mm): | 655 |
Rakodónyílás szélessége/magassága (mm): | 830–1050/855 |
Nyitott csomagtérajtó alsó szélének magassága a talajtól (mm): | 1850 |
——— | |
Szélesség fejmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1040/1020/1050 |
Szélesség könyökmagasságban az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1400/1410/1240 |
Utastér hosszúsága (mm): | 2420 |
Padlómagasság a talajtól (mm): | 305 |
Ülésmagasság elöl a talajtól/padlótól (mm): | 575–655/270–340 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége elöl (mm): | 500/460 |
Háttámla magassága/szélessége elöl (mm): | 630/500 |
Vezetőülés állítási úthossza (mm): | 220 |
Ülésmagasság a 2. üléssorban a padlótól (mm): | 405 |
Ülőlap hosszúsága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 470/1200 |
a 3. üléssorban (mm): | 435/450 |
Háttámla magassága/szélessége a 2. üléssorban (mm): | 630/1180 |
a 3. üléssorban (mm): | 575/440 |
Lábtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 845–1050/650–865/670 |
Fejtér az 1./2./3. üléssorban (mm): | 1000–1080/980–1000/880 |
Kormánykerék átmérője (mm): | 365 |
Kormánykerék állíthatósága tengelyirányban/arra merőlegesen (mm): | 50/40 |
Kormányfordulatok száma végállástól végállásig: | 3,2 |
Kormánykerék távolsága a váltógombtól (mm): | 205 |
Kapcsolási úthossz az I. és a II. fokozat között (mm): | 130 |
Menetteljesítmények, költségek | |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 183 |
Fogyasztás WLTP-szabvány szerint, kombinált (l/100 km): | 5,7 |
Ciklusfogyasztás (l/100 km): | 7,5 |
A megengedett sebességhatárokat betartva fele részben lakott területen és fele részben lakott területen kívül, terhelés nélkül. Mérési körülmények: 1 személy, 37 Celsius-fok, száraz úttest, enyhe szél, enyhe forgalom, bekapcsolt légkondicionáló, aktivált takarékos menetmód. | |
——– | |
A modell bruttó alapára (Ft, áfával): | 7 519 000 |
Garancia: | 3 év vagy 100 000 km +2 év vagy 200 000 km, 6 év az átrozsdásodás ellen |
Országos szervizhálózat tagjainak száma: | 50 |