Hamarosan sorozatgyártásba kerül az elektromos Freightliner eCascadia nyerges vontató. Már egymillió mérföldet ment a tesztflotta és a töltési hálózat kiépítését is megkezdték.
Jelenleg a Freightliner eCascadia a legnagyobb hatótávolságú akkumulátoros elektromos nyerges vontató Észak-Amerikában. Az eCascadia üzemeltetői tesztben dolgozó prototípusaiból álló flotta futásteljesítménye 2020 novemberében meghaladta a félmillió mérföldet. Majd egy évvel később elérték a valós üzem közben teljesített egymilliomodik mérföldet is. Ez igen szép teljesítménynek mondható, hiszen csupán 2018-ban kezdtek dolgozni a koncepción. E tesztjárművek remek lehetőséget nyújtottak arra, hogy nagy méretű flottákban kipróbálják az új technológia integrációját. Ennek kapcsán például három hónapig tesztelte az eCascadia modelleket a Southern California Edison vállalat, Dél-Kalifornia nagy részének elsődleges áramszolgáltatója. A gyártó valós visszajelzést kap a vezetőktől a járművek teljesítményével, használhatóságával kapcsolatban. Ezek a tapasztalatok pedig a jövő szén-dioxid-semleges közlekedéséhez járulnak hozzá.
A Freightliner eCascadia mozgatásáról a Detroit ePowertrain elektromos hajtáslánc gondoskodik. A kéttengelyes vontató egy, a háromtengelyesek két darab 400 voltos hajtott tengelyt kínálnak. A prizmatikus cellákat alkalmazó lítiumion-akkumulátorokkal az eCascadia papíron legfeljebb 400 kilométeres hatótávolságot ígér.
Természetesen nincs elektromos közlekedés töltés nélkül. Ezért már tavaly áprilisban megnyitotta kapuit az „Electric Island” nyilvános töltőállomás Portland városában, a teherautós konszern észak-amerikai főhadiszállásánál. A kifejezetten közép- és nehézkategóriás járműveknek tervezett létesítmény nyolc töltőpontot kínál, amelyek többsége nyilvánosan hozzáférhető. Az „elektromos sziget” eleve a fejleszthetőség jegyében készült. Lehetővé téve, hogy a most elérhető megoldásokat a jövő új technológiáira cseréljék – beleértve az egy megawattos töltőket is, amint azok megjelennek.
Szintén tavaly áprilistól már megrendelhető az eCascadia és kisebb testvére, a középkategóriás eM2 elosztó teherautó – nem meglepő módon nagy keresletet tapasztaltak ezek iránt. A rendelési listák vevők előtti megnyitásával már jó időben felkészülnek a termelés 2022 végi megkezdésére. Ezen túlmenően az ügyfelek számára előny, hogy a Freightliner-márkakereskedők kiterjedt hálózata készen áll a villamosítás teljes körű támogatására.
Azért kifejezetten úttörő, amit a nyolcas méretosztályát uraló Freightliner elért, mert alapvetően a mindennapos regionális fuvarozás nagy kihívást jelent az elektromos járművek számára. A bevállalható fuvarok nagyban függenek a (ható)távolságtól és a rakomány tömegétől. Egyes viszonylatokban a járművektől elvárják, hogy több oda-vissza utat is megtegyenek újratöltés nélkül. Ha ezzel már kicsúsznak egyetlen járművezető vezetési idejéből, akkor szükség lehet a két-három műszakos munkarendre. Így amíg a raktárban pakolják a pótkocsit, addig töltődhet a vontató is. A kikötői vontatók és a regionális nyergesek populációja az Amerikai Egyesült Államokban és Kanadában meghaladja a 680 ezer példányt. Tavaly több tucatnyi jármű bevonásával gyakorlati felmérést végeztek e szegmensek villamosíthatóságáról. A következtetések szerint e feladatok száz százaléka elektromos járművel is elvégezhető lenne – a teljes állomány villanymotorosra cserélésével közel 50 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetnék meg évente.
A Freightliner eCascadia hajtásláncának főbb adatai | 4×2 | 6×2 |
---|---|---|
Legnagyobb teljesítmény (kW): | 134 | 268 |
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm): | 15 592 | 31 183 |
Akkumulátor kapacitása (kWh): | 210/315/475 |