Hirdetés:

Több szempontból is úttörő az angol Tevva: a tüzelőanyagcellás hatótávbővítéssel és a dízelmotoros teherautók elektromossá alakításának lehetőségével. Üzleti modellje példát mutat más gyártóknak.

Nagy-Britannia igazán komolyan veszi a klímacélok elérését, tudatosan készül a fosszilis tüzelőanyagú gépjárművek értékesítésének 2035-ös megszüntetésére. Ijesztően közeli e dátum! Sebtében kell felkészülni a tömeges, gyakorlatban is használható elektromobilitásra, és nem mellesleg a rendeletileg egyre több területről kiszorított dízelmotoros haszonjárművek zéró emissziójúvá átépítésére. Hatalmas üzlet rejlik ebben: a becslések szerint a villany-teherautók tavaly 1,15 milliárd dolláros világpiaca 2027-ig 14,19 milliárdra bővül.

A londoni központú új angol márka, a Tevva, több tízmilliós angol fontnyi beruházás után, hétéves fejlesztést és 350 ezer kilométernyi flottatesztelést követően bemutatta tömeggyártásra kifejlesztett 7,5 tonnás elektromos áruterítő tehergépkocsiját. Nem bajlódott minden részegység önálló tervezésével, a piacon megszerezhető komponensekből építette meg járművét. Az eredeti prototípusok beszállítója a kínai JAC autógyártó, amelynek robusztus és bevált N-Series alvázát használták fel. Az ősszel leleplezett sorozatgyártású termék pedig látszólag az IVECO Eurocargo fülkéjét alkalmazza. Ez a fajta nagyarányú legózás új jelenség az autóiparban, több startup is alkalmazza.

A hatótávot tisztán akkumulátoros elektromos hajtással 250 kilométerben adják meg, ám hatótávnöveléssel eléri az ötszázat! Ráadásul a bővítő nem dízelmotoros ám, hanem egy tökéletesített tüzelőanyagcellás rendszer. Mivel az európai áruterítő fuvarok nyolcvan százaléka rövidebb négyszáz kilométernél, ez elegendő is. A cég által már letesztelt új fejlesztésekkel egyórás töltési időt ígérnek, így két műszakban is üzemeltethető. A 7,5 tonna össztömegű Tevva Truck összesen 16 euroraklapot szállíthat, hasznos teherbírása „meghaladja” a két tonnát – de nem kötik az orrunkra, hogy mennyivel. Egy összehasonlítható dízeles teherautóé ennél azért számottevően nagyobb, amiből következtethetünk az akkumulátoros hajtórendszer jelentős tömegére. Mégis azt állítja a Tevva, hogy járművének összesített gazdaságossága egy dízeléhez hasonló (havi háromezer kilométernyi futást és ötszáz liter gázolaj elfogyasztását feltételezve).

A mintegy focipályányi területű vadonatúj gyártóüzem a London Thames Freeport ipari parkban létesült, ennek mérnöki, szoftveres és szerelősori szakembergárdáját ezer főre tervezik felfuttatni két év alatt. A gyártás 2022 júliusában indul, kapacitása 2023 végére évi háromezer darab lesz, ami nem éppen kolosszális szám, de elismerésre méltó egy új vállalkozástól. Az első teherautók átadását 2022 harmadik negyedére ütemezték, és már vesznek fel előrendeléseket.

Mivel a szerkezeti elemek többsége nem ad fel rejtvényeket, és megbízhatónak számít az elektromos hajtáslánc, sima üzemeltetéssel és olcsó alkatrészárakkal számolhatnak a flottatulajdonosok. Azért országúti segélyszolgálatot is kínál a Tevva. Később további új típusokat állít a programjába – egészen 19,5 tonna össztömegig a hazai, az európai és a közel-keleti piacokra. Nagyon érdekes, hogy nemcsak új járművek gyártását tervezik, hanem használt eszközök elektromos üzemre átépítését is. Erre várhatóan nagy igény mutatkozik majd a dízelkorszak végéhez közeledve.

Áruterítés helyi emisszió nélkül, megfelelő hatótávval és rövid töltési idővel, versenyképes költségekkel – erre vár a szállítási iparág. A Tevva a feladat friss szellemű megragadásával példát adhat másoknak is e feladat megoldására.