Igen komolyan rápörgött a Volvo Buses az utóbbi időben arra, hogy világszerte a legkülönfélébb ügyféligényeket is teljesítse az elektromos vagy hibrid autóbuszaival, illetve az azokhoz kapcsolódó szolgáltatásaival.
Kulcsfontosságú kérdés az elektromos városi buszok üzemeltetői számára, hogy milyen töltési lehetőségek állnak rendelkezésre. Ezért a Volvo Buses a töltőoszlopról lenyúló pantográfos áramszedő (OppCharge) és a CCS-szabvány Combo 2 csatlakozóján keresztüli vezetékes töltés mellé bevezette a jármű tetejéről felemelkedő pantográfos áramszedőt is. A Volvo 7900 Electric szóló és csuklós változatához is elérhető berendezés kompakt kiépítésével és kis tömegével szintén jól megfelel az ügyfelek igényeinek.
Ám nemcsak azt fontos meghatározni, hogy az üzemeltetők milyen módon töltsék az elektromos buszokat, hanem azt is, hogy mennyi energiával. A Volvo Buses egyik új szolgáltatásának lényege, hogy az üzemeltetővel közösen felmérik az adott járat energiaigényét többek között az éghajlat, az átlagsebesség, a terhelés, a domborzat és a töltési stratégia alapján, majd ennek megfelelően optimalizálják a jármű energiatároló rendszerének kapacitását.
Természetesen a tetőre építhető energiatároló egység is a Volvo BZL Electric alváz szerves része
Apropó, éghajlat. Bizony, ez is jelentősen befolyásolja a villanybuszok üzemelését. A svéd gyártó üzemeltetők bevonásával a sarkkörön túli zimankóban és Spanyolországban több mint negyven Celsius-fokos hőségben is huzamosan tesztelte a 7900 Electric típust, amely szélsőséges körülmények között is kiválóan vizsgázott. Sőt, a Metrobús közlekedési rendszerében Mexikóvárosban, illetve Dubai városában is remekül megállta a helyét a féléves üzemeltetői tesztek során.
A fejlesztők emellett az elektromos buszok biztonságának fokozására is nagy hangsúlyt fektetnek. Így már oldalsó holttérfigyelő, a külső tükröket helyettesítő kamerás rendszer, a jármű közeledésére figyelmeztető külső hangjelzés és erősített elülső ütközésvédelem is elérhető a 7900 Electric típushoz.
Persze a Volvo Buses nemcsak a komplett járművek, hanem a felépítményezhető, járóképes alvázak terén is világszerte évtizedes hagyományokkal rendelkezik. Ennek folytatásaként bemutatta a tisztán elektromos hajtású BZL Electric alvázat, amely széles körű lehetőségeket nyújt a felépítményezőknek, akár még emeletes karosszéria is kerülhet rá. A körkörös gazdaság elvét szem előtt tartva ez a platform több mint kilencven százalékban újrahasznosítható. A Volvo hajtásláncának lelke a 200 kilowatt teljesítményű villanymotor, amelyből akár kettőt is beépíthetnek egy járműbe. A nyomatékot kétfokozatú automatizált váltó továbbítja a kerekek felé, az akkumulátorcsomag kapacitása pedig elérheti a 470 kilowattórát.
A tisztán elektromos modellek mellett a svéd márka hibrid hajtású buszai is népszerűek a piacon. Például a svájci Sierre hegyi városka a teljes flottáját ilyen járművekre cserélte le évekkel ezelőtt. Most pedig bevezették a Volvo Buses földrajzi kerítést alkalmazó szolgáltatását, amely a járatok előre meghatározott szakaszain automatikusan tisztán elektromos üzemelésre kapcsolja át a hajtásláncot. Ennek eredményeként további tíz százalékkal csökkent a flotta tüzelőanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása. Mindebből jól látszik, hogy a Volvo Buses valóban világszerte élenjáróvá szeretne válni az elektromos, illetve villamosított autóbuszok piacán, és ehhez igyekszik a lehető legtöbb helyi sajátos ügyféligényre frappáns választ adni.