A járműipari mérnökök nagyon keményen dolgoznak a kilók, vagy akár a grammok lefaragásának reményében. Egy nemrég bevezetett eljárás most új eszközt adhat a kezükbe.
Valószínűleg a Bosch mérnöke, Florian Woelke sem gondolta, mekkora jelentősége lehet az ötletének a járműipar egészét tekintve. A személyautók gyártástechnológiája mellett a kishaszonjárművek, a teherautók, sőt az autóbuszok kapcsán is hatalmas lehetőségek rejlenek az ultrahangos szegecselési eljárásban.
A fiatal mérnök még 2014-ben, egy üzleti út során gondolkodott el azon, hogy a más területeken már használatos ultrahangos eljárást hogyan lehetne átültetni a járműgyártásba. A gondolatot tettek követték, amikor pedig már körvonalazódott a megoldás, munkaadója a Bosch-csoport is további hátteret biztosított.
Az eljárás legnagyobb előnye, hogy segítségével az olyan egyébként nehezen megmunkálható anyagokat is össze lehet illeszteni, mint a magnéziumot és az alumíniumot, vagy a szénszálas elemeket és az acélt. A munka dandárját itt nem a nyers erő, hanem az ultrahanghullámok végzik. Ezek rezegtetik ugyanis azokat az önmetsző szegecseket, amelyek így könnyedén hatolnak át a különböző rétegeken, végül összekapcsolva azokat. A húsz kilohertzes vibrációnak köszönhetően sérülés nélkül kialakuló kapcsolat biztos és tartós, ráadásul olyan anyagokat kapcsol össze, amelyek felhasználása eddig elképzelhetetlen volt a járművekben. A tömegcsökkentés azonban megköveteli, hogy tovább fejlődjön az iparág ezen a területen. A hagyományos belső égésű motorral felszerelt járművek esetében a tüzelőanyag-fogyasztás csökkentése, az elektromos járművek kapcsán pedig a hatótáv növelése a legfontosabb szempont a fejlesztés során. Ráadásul a nehéz akkumulátorokkal szerelt haszonjárműveknél van még egy fontos szempont: a hasznos terhelhetőség, amelynek elvesztése komoly probléma az elektromos verzióknál.
Az első kísérletek már 2020 utolsó negyedévében megkezdődtek a szériagyártás lehetőségeinek vizsgálatára. A Bosch előrejelzései alapján 2021-től nagy ütemben terjedhet el a technológia az iparágban. A viszonylag drága anyagok használata miatt a kezdetekben ugyan ez az eljárás is növelheti a végtermékek árát, összességében viszont jóval kedvezőbb üzemeltetési paraméterekkel kecsegtetnek majd az ilyen járművek. Így lesz a kevesebb néha több.