Hirdetés:

Szinte már kivárhatatlanul sokáig húzta a DAF az új fülkegeneráció bevezetését. Így viszont a holland gyártó az első, amely az új szabályozással élve messze a legtágasabb fülkékkel büszkélkedhet. Persze a térkínálatnál jóval többről szól a megújulás.

Amikor a DAF 1962-ben bemutatta a 2600-as típust, akkor ezt a szokatlanul tágas fülkéjű, két fekhellyel felszerelt, kiváló kilátást nyújtó és minden addiginál könnyebben vezethető járművet igen találóan a nemzetközi fuvarozás anyjaként emlegették a szakmában. Ez számított ugyanis az első olyan típusnak Európában, amelyet kifejezetten hosszú távú utakra terveztek, messzemenően szem előtt tartva a járművezetők kényelmét. Úgy tűnik, hogy a járműtörténelem ismétli önmagát. Hiszen most hasonlóan gyökeres változást hoz a piacra a DAF az új generációs nehéz-teherautóival, ugyanis a gyártók közül elsőként használja ki az eddiginél hosszabb fülkét megengedő új európai szabályozás lehetőségeit. Emellett pedig számos más élenjáró és fontos újdonságot is felvonultatnak a holland márka legújabb büszkeségei. Így a minőségérzet, a hatékonyság, a biztonság, a kényelem és a szolgáltatások tekintetében is jelentősen előre léptek. Egyenesen az élvonalba!

Íme, az új család. Jól látható, hogy az XF fülkéjét alacsonyabbra süllyesztették, ezért ebben viszonylag magas a motorsátor. Az új XG és XG+ fülke magasabban ül, ezért csak jelképes a motorsátor kiemelkedése a padlóból. Az XG+ tetővonala pedig közelíti a négy méter magasságot

Az aerodinamika új dimenziója

A teherautójukra büszke gépkocsivezetők szeretnek hangot adni annak, hogy az ő munkaeszközük miben a legjobb a piacon. Nos, a DAF XF Super Space Cab modellel dolgozók eddig is főként a fülke tágasságával és lakhatóságával kérkedhettek. Mostantól azonban megkérdőjelezhetetlen a fölényük ebben. A holland gyártó ugyanis a legújabb európai méretszabályozással összhangban 160 milliméterrel meghosszabbította a fülkék orrát, élenjáró aerodinamikai jellemzőket és törésbiztonságot eredményezve. A képeken is jól látható, hogy ezt az új konstrukciós lehetőséget kihasználva mennyire lekerekítettek a sarkok a szélvédővel együtt, és mennyire döntött a homlokfelület. Továbbá minimálisra csökkentették a karosszériahézagokat, optimalizálták a motor körüli, illetve a fülke alatti légáramlást, a visszapillantó tükrök helyett pedig karcsú kis kamerák is választhatók. Mindezek eredményeként specifikációtól függően akár tíz százalékkal is javult a tüzelőanyag-hatékonyság, és persze ugyanennyivel csökkent a szén-dioxid-kibocsátás.

Már nem az XF a DAF zászlóshajója, sőt az inkább a CF utódjának tekinthető. Alacsonyabbra helyezett fülkéjével és kisebb méreteivel, illetve tömegével például tartányos, silós vagy elosztófuvarozáshoz ideális. A vezetővel ellentétes oldalon az ajtóra egy alsó kiegészítő ablak rendelhető, amely megkönnyíti például a jármű melletti kerékpárosok és gyalogosok észlelését

A hollandoké a leghosszabb

Ráadásul a tervezők nemcsak előrefelé nyújtották meg a fülkéket, hanem az XF fölé pozícionált új, középmagas XG és magas tetős XG+ esetében hátrafelé is, mégpedig 330 milliméterrel. Ez egyedülállóan tágas teret és kényelmes életkörülményeket nyújt a járművezetőknek. Az új csúcsmodell, az XG+ belsőtere 12,5 köbméteres, vagyis 14 százalékkal túlszárnyalja a már eddig is etalonnak számító XF Super Space Cab belvilágát. Ezáltal rendkívül széles tartományban állíthatók az ülések és a kormányoszlop, sőt mindkét ülés befordítható a pihenőidő kényelmesebb eltöltéséhez. Egy hátrafelé másfél arasszal megtoldott fülkétől legalább egy méter széles fekhelyeket is remélhetnénk. Ehhez képest az XG és XG+ típusban „csak” 800 milliméter széles az alsó és 700 milliméteres a felső matrac a teljes hosszában, ami egyáltalán nem kiugró érték. Ez bizony jócskán elmarad a Scania kiszélesíthető fekhelyétől. Az XF típusban pedig középen 750, míg a két végénél 650 milliméter széles az alsó és csak 600 milliméteres a felső ágy. Dicséretes viszont, hogy mindegyik fülkében 2220 milliméter hosszú az alsó fekhely, a DAF Relax Bed esetében pedig mechanikusan vagy motorosan állítható a matrac fej-, hát- és lábrésze, akár egy profi kórházi ágyé. Ennél kényelmesebb, pihentetőbb nyugágyat otthonra sem kívánhatnánk magunknak! Ehhez jön még a teljesen LED-es belső világítás, amelynek nemcsak a fényereje, hanem a színe is változtatható. Ez már szó szerint hangulatvilágítás vagy inkább hangulatfokozó világítás. Az XG+ fülkéhez pedig teljesen integrált álló helyzeti légkondicionáló is rendelhető, amely automatikusan hűteni és fűteni is tudja a belsőteret a motor járatása nélkül. Így mostantól elfelejthető a tetőszellőzőt elfoglaló és a légellenállást is növelő utólagos berendezés.

Luxusmunkahely

Természetesen a vezetőállás is minden ízében új. Rá is fért már, ugyanis a korábbit mindig csak toldozták-foldozták az új vezetéstámogató rendszerek megjelenésével, ezért az utóbbi időben korántsem számított az ergonómia vagy a csúcstechnika mintapéldájának. Most azonban a holland tervezők gyökeresen újragondolták az egészet. A vezetés közben legfontosabb funkciók gombjait a multifunkciós kormánykerék küllőire csoportosították, és végre az összes váltóvezérlő funkció a jobb oldali bajuszkapcsolóról működtethető. A másodlagos funkciók pedig a vezetőhöz közel elhelyezett gombokkal kapcsolhatók.

Igazán korszerű és igényes munkakörnyezet fogadja a járművezetőt

A megjelenésében és a gyári sajtóközlemény szerint anyaghasználatában is prémiumszínvonalú műszerfalon két nagy, teljesen digitális, rugalmasan személyre szabható kijelzőé a főszerep. A középkonzol érintőképernyőjén fut többek között a DAF navigációs, információs és szórakoztatórendszere is. Egyedül a rögzítőfék hagyományos karja lóg ki a sorból, szó szerinti értelemben is, ám hamarosan megjelenik az elektronikus vezérlésű változata egy elegánsabb kezelőelemmel.

Személyre szabható a teljesen digitális műszerpanel megjelenése

Az ügyes elrendezésnek köszönhetően a középkonzol szinte teljes egészében a tárolóhelyeké. Felül egy hatalmas síkság terül el, alatta megmaradt a DAF védjegyének számító, kihúzható asztal. Lejjebb kisebb-nagyobb nyitott tárolók és egy fiók kínálkozik. A kiváló menetkényelemhez pedig az alváz elülső részének újfajta kialakítása, az új fülkefelfüggesztési rendszer, valamint a hátsó tengely áttervezett felfüggesztése is jócskán hozzájárul.

A biztonság kedvéért

Mit sem ér azonban a kényelem megfelelő biztonság nélkül. A fülkék vázszerkezetéhez nagyszilárdságú acélt is használnak, amely kedvező saját tömeg mellett nyújt kellő merevséget. Kívül minden világítóberendezés LED-es, ami a kiváló energiahatékonyság mellett a tompított, illetve a távolsági fényszórók esetében különösen nagy fényerőt is jelent. A nappali menetvilágítás fénycsíkja pedig egyfajta védjegyként sötétben is jól felismerhetővé teszi az új generációs DAF tehergépkocsikat. A mélyre nyúló szélvédő és oldalablakok jobb rálátást biztosítanak a jármű közvetlen környezetére. Sőt, a kísérő oldalán egy alsó kiegészítő ablak is rendelhető az ajtóra, amelyen keresztül könnyebben észrevehetők a teherautó mellett tartózkodó gyalogosok és kerékpárosok. Míg a kísérőoldali A oszlopra kérhető kamera a jármű sarkának közvetlen környezetéről ad képet a vezetőnek, hadat üzenve a holttereknek.

Felkészítve a jövőre

Végül, de nem utolsósorban az üzemeltetőkre is gondoltak a holland gyártó fejlesztői. A DAF Connect flottamenedzsment-rendszer immár távoli szoftverfrissítést is lehetővé tesz, még tovább csökkentve az állásidőt, akárcsak a 200 ezer kilométerre (!) bővített szervizintervallum. Ezenkívül az új generáció tagjait a legújabb bio- és megújuló e-tüzelőanyagok használatára, sőt a jövő nulla károsanyag-kibocsátású hajtásláncainak fogadására is felkészítették. E téren is nagy lépésekkel behozzák a lemaradásukat, így már most leleplezték egy hidrogénnel üzemelő belső égésű motorral hajtott XF nyerges vontató prototípusát.

Bemutatkozott egy hidrogénnel üzemelő belső égésű motorral hajtott prototípus is. A hidrogént kompozitpalackok tárolják, akárcsak a sűrített földgázzal működő tehergépkocsik esetében

Egy kis türelem azonban még szükséges ahhoz, hogy az utakon is találkozhassunk a Six Sigma minőségirányítási módszer mentén tervezett és több mint húszmillió kilométeren tesztelt új generációs DAF teherautókkal, sorozatgyártásuk ugyanis csak októberben kezdődik. Azt viszont már ennyiből is megállapíthatjuk, hogy a DAF legfrissebb generációjával, különösen az XG+ modellel bemutatkozott a nemzetközi fuvarozás új anyja.

Az XF, az XG és az XG+ főbb méretei