Óriási mennyiségű abroncsot „dobunk ki” minden évben, ahelyett, hogy ezeket felhasználná az ipar új gumik gyártására. Ezen igyekszik változtatni egy európai kezdeményezés, amelynek élén a Michelin állt koordinátorként.
Évente 1,6 milliárd új gumiabroncsot értékesítenek szerte a világban, ami több mint 26 millió tonnányit jelent, és majdnem ugyanennyi abroncs éri el élete végét minden évben. Manapság ennek a hulladéknak a kezelése még nem foglalja magában a visszaforgatást, vagyis ebből a tetemes mennyiségből nem keletkezik újrahasznosított alapanyag az abroncsgyártó ipar számára. Pedig keletkezhetne! Ráadásul az életük végéhez ért, illetve levetett, de még használható gumik több mint fele az Európai Unióból távoli országokba vándorol.
Ennek megoldására indította el az Európai Unió idén májusban a BlackCycle projektet, amely a koordinátori szerepet betöltő Michelin mellett hét további iparági partnert, öt műszaki kutatóintézetet és egy innovációs klasztert fog össze egy európai konzorciummá. Ez pedig öt országra terjed ki, Franciaországon kívül Spanyolországra, Németországra, Görögországra és Svájcra. A 16 millió euró költségvetésű projekt célja tehát olyan világszinten is úttörőnek számító eljárások kidolgozása, amelyek segítségével a hulladékká vált gumiabroncsokból nagy mennyiségben újak állíthatók elő. Ezek a megoldások kiterjednek a leselejtezett abroncsok begyűjtésére és válogatására, a pirolízis, magyarul hőbontás optimalizálására, az olajfinomításra, a hőkezelési folyamatok tökéletesítésére és a fenntartható abroncsok teljesítőképességének értékelésére is. A projekt eredményeként már öt-hat év múlva Európában közel minden második leselejtezett gumiabroncs részt vehet az újrahasznosítási folyamatban.
A használt gumik visszaforgatásával nyert másodlagos alapanyagokból világszerte értékesített személyautó- és teherautó-abroncsok készülnek majd. A BlackCycle eljárásainak köszönhetően az új abroncsok előállítása kilogrammonként 1,38 helyett csak 0,45 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával, valamint 0,89 kilogrammal kevesebb fosszilis erőforrás felhasználásával jár majd. Emellett ez a gazdaságilag és környezetvédelmileg is életképesnek ígérkező elképzelés mérsékelné a leselejtezett abroncsok kivitelét az Európai Unióból, ahol a nagy mennyiségű helyi újrahasznosítással még új munkahelyeket is teremtene. Habár a gumiabroncsok közismert színére utal a BlackCycle, azaz Fekete Körforgás elnevezés, a fenti előnyök alapján valójában nagyon is zöld ez az ígéretes projekt.