Csillagos emblémát viselnek a jövő elektromos közlekedésének leginnovatívabb teherautói – így szavazott az Év Tehergépkocsija díj zsűrije. A Mercedes-Benz eActros és GenH2 Truck nyerte el a 2021-es Tehergépkocsi-innovációs Díjat.
Tekintettel a jelenlegi helyzetre Martin Daum, a Daimler Truck AG igazgatótanácsának elnöke és a Daimler AG igazgatótanácsának tagja, valamint Sven Ennerst, a Daimler Truck AG igazgatótanácsának fejlesztésért, beszerzésért és a kínai régióért felelős tagja internetes rendezvényen vette át a 2021-es Tehergépkocsi-innovációs Díjat november 30-án a 25 szakújságíróból álló európai zsűritől. A zsűritagok döntésében sokat nyomott a latban az elektromos mobilitás egyértelmű, hosszú távú stratégián alapuló, átfogó megközelítése.
A Daimler Trucks 2016-ban a világon elsőként mutatott be egy elektromos hajtású, nehézkategóriás, városi elosztó tanulmány-teherautót. Majd 2018-ban már a tisztán villanyhajtású Mercedes-Benz eActros prototípus premierjét ünnepelte a csillagos gyártó, és még abban az évben az ügyfelek bevonásával végzett üzemeltetői teszteket is megkezdték. Ezek kiváló tapasztalatai azt mutatják, hogy már ma megvalósítható a helyileg nulla szén-dioxid-kibocsátású nehézkategóriás városi elosztófuvarozás. Így a tervek szerint jövőre már el is indulhat a jóval több mint kétszáz kilométer hatótávolságú eActros sorozatgyártása. Az ígéretek szerint a jármű hasznos terhelhetősége kis híján eléri majd egy hagyományos Actros modellét, hasonló teljesítmény, biztonság és rendelkezésre állás mellett.
Az akkumulátorról üzemelő típus fejlesztésével párhuzamosan pedig idén szeptemberben a Daimler Trucks bemutatta a Mercedes-Benz GenH2 Truck hidrogénnel működő üzemanyagcellás tanulmány-tehergépkocsit. Ez a nehézkategóriás, negyven tonna szerelvényössztömegű és szerelvényben 25 tonna hasznos teherbírású jármű a nagyobb energiasűrűség érdekében cseppfolyósítva hordozza a fedélzetén a hidrogént, ezért akár ezer kilométert is megtehet egy tankolással. Ráadásul a folyékony hidrogénhez használható tartályok jóval kisebb méretűek és tömegűek, mint a nagynyomású, gáz halmazállapotú hidrogén tárolásához szükséges palackok. Így a csillagos gyártó üzemanyagcellás teherautója a hosszú távú fuvarozásban is megfelelően, rugalmasan alkalmazható majd. Az ügyféltesztek várhatóan 2023-ban indulnak, a sorozatgyártás kezdetét pedig az évtized második felére tervezi a gyártó.
És ezzel még mindig nincs vége a Daimler Trucks villamosított járműelképzeléseinek. Idén ugyanis a vállalat egy tisztán akkumulátorról üzemelő, hosszú távú fuvarozásra alkalmas tehergépkocsi tanulmányáról is lerántotta a leplet. A Mercedes-Benz eActros LongHaul rendeltetése előre megtervezett útvonalakon állandó járatok energiahatékony teljesítése. A várhatóan 2024-ben sorozatgyártásba kerülő modell hatótávolsága elérheti majd az ötszáz kilométert.
Szintén idén szeptemberben a párizsi éghajlatvédelmi egyezmény célkitűzéseivel összhangban járművei villamosításának technikai stratégiáját is nyilvánosságra hozta a Daimler Trucks a városi elosztástól a nemzetközi fuvarozásig. Ennek alapja az ePowertrain elnevezésű, világszerte alkalmazható, moduláris platform, amely szintén jelentős elismerést aratott a zsűritagok körében, hozzájárulva az innovációs díj elnyeréséhez.