Bár bitek hosszú sora alkotja, ezek nem tengellyé állnak össze, hanem intelligens programmá. Ráadásul nem csupán a 0 és az 1 értékeket ismeri, végtelen szabadságot kínál. Ezek után nem csoda, hogy takarékosabb a láncos vagy szíjas elődjeinél.
Elektronikus szabályozásúra cserélte a belső égésű motor szinte minden részét és segédberendezését az iparág az elmúlt években, évtizedekben. Egyedül a lélegeztetés maradt meg az utolsó, egyre bonyolultabb, ám alapvetően mechanikus úton működtetett „őskövületnek”. Ennek megújítására kilenc éve fejleszti az intelligens szelepvezérlési (Intelligent Valve Technology, iVT) rendszerét a cambridge-i székhelyű Camcon Automotive. A vezérműtengelyeket „felszeletelték” és elektronikus aktuátorokra kötötték azokat. Ezek az egységnyi darabok közvetlenül működtetik az egyes szelepeket – így született meg a digitális vezérműtengely. A lehetőségek tárháza ezzel szinte kimeríthetetlenné bővült, ugyanis így pontosan szabályozható minden szelep kiemelése, annak időzítése és időtartama is. Rendkívül jól beállítható a hidegindítási viselkedés, a kipufogógáz-visszavezetés, sőt akár az igény szerinti hengerlekapcsolás is könnyedén megvalósítható.
Az iVT alkalmazásával könnyű biztosítani az utánkezelő rendszerek megfelelő működéséhez szükséges kipufogógáz-hőmérsékletet. Ráadásul a tág keretek között működő vezérlésnek köszönhetően rendkívül precízen szabályozhatók az égésfolyamat során keletkező káros anyagok, ami jelentősen csökkentheti az igencsak drága kipufogógáz-utánkezelő rendszerekre fordítandó összeget. Márpedig a kisebb tömegű és egyszerűbb utánkezelés a jármű beszerzési árát is jelentősen csökkentheti. Az üzemeltetése is kedvezőbb, a közvetlen tüzelőanyag-megtakarítás mellett például AdBlue-adalékanyagból is kevesebbet igényel egy digitális vezérműtengellyel felszerelt motor.
Következő lépésként ezt fejlett szoftverekkel és mesterséges intelligenciával kombinálva kívánják világra hozni a digitális motort. Nem is kérdéses, biztosan örömkönnyeket morzsolt el a marketingosztály minden tagja, amikor először kigondolták e kifejezést. Bár ez egyelőre még jövőkép, ám a digitális motorban gépi tanulással felkészített vezérlőegység szabályozná a szelepeket. Ez pedig még az aprólékosan előre programozott jellegtérképeknél is okosabb lélegeztetést eredményezne, ami további megtakarításokat hozna magával.