Hirdetés:

Merész huszárvágással a tűzoltók által használt szakfelszereléseken kívül mindent újratervezett a Rosenbauer a tanulmányjárművében. Nemcsak színében zöldebb, hanem a jövő (tűzoltóságának) kihívásaira is időben választ ad.

Teljesen új alapokra helyezi a tűzoltójárművek következő generációját a téma egyik legjelentősebb gyártója. Mozgékonyság, kiváló menetbiztonság és menetteljesítmények, valamint egyszerű kezelhetőség és ergonómia jellemzi a tanulmányt. A Rosenbauer Concept Fire Truck (CFT) egy műszaki bemutatójármű, vagyis teljes mértékben mozgásképes, minden funkciója működik, ám valós bevetésekre még nem való. Ám egy összevethető hagyományos tűzoltójárműnél egy tonnával nagyobb terhelhetőséget kínál, valamint egy köbméterrel tágasabb hasznos teret a legénység és a felszerelések számára. Alkalmazásával évi 14 tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg egy jelenlegi tűzoltószerhez képest. Tízezer kilométer éves futásteljesítmény esetén pedig csak a tüzelőanyag-számlán több ezer eurót spórolhat meg az állomás. Ezenkívül az egyszerűbb felépítés jóvoltából kisebb karbantartási költségekkel számolhatnak. Nem utolsó szempont, hogy mindent egyetlen kézből kínálhatnak az osztrákok.

Bár az európai kultúrkörben a vörös a tűzoltójárművek jellemző színe, tudatosan választották a zöldcitrom színű fényezését a jobb észlelhetősége miatt

Méretre szabott egyenruha

A céltudatos tervezés és felépítés jóvoltából a haszonjárművekre ritkán jellemző módon közel egyenlő arányban oszlik el a terhelés a két tengely között. Így jobban kihasználható a megengedett tengelyterhelés, valamint a jármű kezelhetősége is kiszámíthatóbb. A leírás alapján egy részben önhordó szerkezetet alkalmaznak, ennek is köszönhető a hagyományos alvázaknál 20 centiméterrel alacsonyabbra helyezett tömegközéppont. A felépítmény alumínium, alatta a teherviselő vázat nyilván nagy szilárdságú acélok alkotják. Ezt csak megerősíti, hogy a fülke teljes egésze egy biztonsági utascella, ami ütközés esetén megvédi a fedélzeten utazókat.

A biztonsági felszereltség is megfelel a modern kor lehetőségeinek: elektronikus menetstabilizáló, kanyarvilágítás, tolatókamera, akadályfelismerő rendszerek, digitális tükrök – sok más gyártó tanulhatna ebből

Rövid a tengelytávolság és nagyok az elkormányzási szögek, így az agilitás megőrzése mellett hosszabb lehet a jármű, több helyet kínál a felszerelések számára. Ám még ezzel sem érték be a felső-ausztriai mérnökök! Már alaphelyzetben is mindössze 15 méter a fordulókör átmérője, ám ez a hátsókerék-kormányzással 12 méterre zsugorítható – ez öt méterrel kisebb a szabványok által elvártnál! Igazán szűk területeken manőverezéskor jön jól, hogy a hátsó kerekek az elsőkkel azonos irányba is kormányozhatók, vagyis a CFT akár átlósan is haladhat (kutyázás).

A Volvo Penta szállítja majd a svéd villanyteherautókból adaptált hajtásrendszert. Göteborg nem új partner, többek között már évek óta ők szállítják az osztrákok másik egyedi célszerszámába, a Panther repülőtéri tűzoltókba a 750 lóerős D16 motorokat – olykor járművenként kettőt is. Itt is két egységet alkalmaznak majd, mindkét tengelyt egy-egy villanymotor hajtja. Az állandó összkerékhajtás mellett a független felfüggesztések légrugózása is hozzájárul ahhoz, hogy a CFT biztosan eljusson a riasztás helyszínére. A ballonokkal terepen 350 milliméterre emelhető a szabad hasmagasság. Elöntött útszakaszokon való átkeléshez pedig akár 480 milliméterre növelhető, ám ilyenkor valószínűleg közel nulla a maradék rugóút.

A Rosenbauer Concept Fire Truck főbb műszaki adatai
Villanymotor legnagyobb teljesítménye (kW):2×180
Villanymotor legnagyobb forgatónyomatéka (Nm):2×425
Legnagyobb sebesség (km/h):110
Hosszúság/szélesség/magasság (mm):7600/2350/3065
Szabad hasmagasság (mm):150–350
Saját tömeg (kg):10 500
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg):17 600

Digitális irányító központ

A járművezetőt digitális műszeregység tájékoztatja, a navigációs rendszer utasításai közvetlenül azon jelennek meg. Az egyik lenti videóban látható a középkonzol hatalmas érintőképernyője is, ezen követhetik figyelemmel a hátul ülők a bemutatott információkat. Forgatható a két első ülés, így a parancsnok a raj hátul ülő tagjai felé fordulva ismertetheti a helyzetet, már a vonulás során rengeteg sok mindenre felkészülhetnek előre.
A parancsnok előtt a műszerfalra rögzíthető, bevetésálló ipari táblagép. A CFT saját és nagy hatótávú biztonságos vezeték nélküli hálózatára csatlakozva ezzel a jármű funkciói kívülről is vezérelhetőek. A táblagépen a Rosenbauer saját EMEREC bevetésirányító rendszere fut. Ez mostanában divatos szófordulattal élve mindent is tud. Karbantartási ellenőrzőlistákat és járműinformációkat (oltóanyagtartályok szintje, dőlésszög stb.) kínál, de épületek tűzvédelmi tervei, különböző veszélyes anyagokra vonatkozó utasítások, valamint gépjárművek mentési információ is szerepelnek kelléktárában. Segítségével egyszerű a távoli diagnosztika és digitális szervizkönyvként is funkcionál, egyúttal a jármű integrált kezelési útmutatója. Az önkéntes tűzoltókat riasztja a mobiltelefonjukon leküldéses értesítéssel, majd automatikusan elkészíti digitális bevetési jelentést.

A lejátszási listába összeválogattunk öt falatnyi filmet a jármű leglátványosabb jellemzőiről, ráadásnak egy kis hóban csúszkálással fejeltük meg, a végére pedig a bevetésirányító rendszer ismertetését fűztük

Modern munkaállomás

A CFT nagyvonalú a tűzoltókkal szemben is, a menet közben 250 milliméter szabad hasmagasságból a bevetési helyszínre megérkezve egyből elenged százat. Így nincsenek a felmászást szükségessé tévő és balesetveszélyt jelentő fellépők. A másfél méter széles tolóajtókon keresztül kényelmesen, mindössze egyetlen lépéssel érhető el a fedélzet vagy onnan a külvilág. Az sem utolsó szempont, hogy a két tengely közötti területen nyugodtan felegyenesedhetnek a tűzoltók, nem kell görnyedni odabent. Maximum 1+7 fő utazhat a fedélzeten, a légzőkészülékeket négy tartó várja. Ám a fülke hátsó része néhány mozdulattal átalakítható elsősegélynyújtó hellyé, sőt szükség esetén akár a stabilizált páciensek fekve szállítására is alkalmas.

A kompakt felépítés a szokásosnál keskenyebb járművet eredményezett. Az elektromos gépjárműfecskendő és műszaki mentő a két tengely között alacsonypadlós – vagyis ez egy alacsonybelépésű jármű

Kívül is hasonlóan jó a helyzet, ugyanis az átgondolt elhelyezésnek köszönhetően minden könnyedén elérhető a földről, nem kell nyújtózkodni. A tárolókat motoros mozgatású redőnyök fedik, az arzenálból nem hiányoznak a hidraulikus mentőeszközök sem. A gyártó saját, a bevetéshez optimalizált tárolórendszerei színkódolt zónákkal és kezelőszervekkel segítik a gyors és hatékony munkát. A tetőre mászni is felesleges erőlködés lenne, ugyanis a létra és a tetőtároló is könnyedén leengedhető.

Bevetésen

Az elektromos működtetésű fedélzeti szivattyú normál (10 bar) nyomással 3500 liter/perc továbbítására képes, nagy nyomás (40 bar) esetén percenként akár 400 litert is küldhet a tömlőkbe. A jármű elején és két oldalán egyaránt találhatók szívócsonkok, a fedélzeti víztartály alapértelmezett térfogata 1200 liter. Moduláris felépítésének köszönhetően természetesen nemcsak a tengelytávolsága variálható szabadon, hanem a víz- és habtartályok elhelyezése is, opcionálisan habkeverő rendszer választható.

A fejlesztésben részt vesz a DJI, a világ talán legnagyobb dróngyártója is. A repülő kamerák egyre fontosabb szerepet játszanak, az esetek gyors és hatékony áttekintését biztosítják. Rendkívül hasznos információkkal segítik a bevetés irányítását – közvetlenül a fedélzeti rendszerbe integráltan

Amennyiben a járműtől távolra szólít a kötelesség, akkor jön jól, hogy a CFT egy „partraszállító hajó”. A nagyobb lakóautókhoz hasonlóan a jármű hátuljában garázs található, a redőny alatti lejtős rész valójában egy beépített, két tonnával is megbirkózó előhátfal. Itt például egy gumihevederes (ez a lánctalp aszfaltbarát rokona) eszközhordozó lakhat, amely manipulátorkarral vagy akár fecskendővel is felszerelhető. A távirányítású „robot” 750 kilogrammal terhelhető, így a nem éppen pillekönnyű vízszivattyú bevetési helyszínre cipelésére egyedül is vállalkozhat.
A jármű körüli tevékenységek során áldásos a CFT két oldalán, a tető éle alatt végigfutó homogén, árnyék- és vakításmentes munkavilágítás – a jelenleg elterjedt szereken használtaknál hússzor nagyobb fényerőt biztosít külön fényárbóc nélkül is. A megkülönböztető jelzések is a karosszéria szerves részei, nem utólag felszerelt kiegészítők. Természetesen a Rosenbauer minden funkcióra csak fénykibocsátó diódákat használ. A homlokfalban elrejtett csörlő működtetése közben is színkóddal jelzi vissza a szélvédő alatti LED-csík a villanymotor aktuális terhelését, kihasználtságát. A világítás és az említett mellékfogyasztók órákon keresztül működtethetők akkumulátorról. Akár 18 kilowatt teljesítményt is képes leadni a fedélzeti elektromos rendszer, így nem szükséges külső áramforrás például a szivattyú működtetéséhez.

A villamosítás minden haszonjármű esetében újraértelmezteti a specifikációval szembeni követelményeket és az elvárásainkat: a jövőben alapvető feltétellé lép elő a ténylegesen és aprólékosan a felhasználáshoz igazított kialakítás, hajtáslánc és energiatároló

Nem ég majd le

Azonban éles bevetés közben az alapkivitelű akkumulátorokkal a szivattyút legfeljebb 30 percig képes működtetni, ezt követően be kell kapcsolnia a hatótávnövelő dízelmotort. Ilyenkor a szivattyút közvetlenül, mechanikusan hajtja meg a belső égésű erőforrás. A termék első tengerentúli vásárlója jövő első negyedévében kap majd meg egy előszériás járművet tesztelésre. Az a CFT két akkumulátort kap, amelyek 100 kilowattóra kapacitása két óra tisztán elektromos működést biztosít. Ez önmagában a bevetéseik 90 százalékát lefedi, az ennél hosszabb működést 200 kilowatt teljesítményű hatótávnövelő biztosítja majd. Ausztráliában egy hálózatról is tölthető hibrid CFT-változatot fejlesztenek a canberrai helyi kormányzattal közösen, az várhatóan 2022-ben áll szolgálatba. Még az idei év végén Amszterdamban kezdik meg egy előszériás jármű üzemeltetői tesztjét – a holland fővárosból 2025-től kitiltják a belső égésű motorral működő teherautókat, buszok és taxikat, így igencsak releváns a villanytűzoltó kérdése.

Azt tudjuk, hogy Volvo rendszere képes a gyorstöltésre, így az őrsön elvileg gyorsan újra menetkész állapotba hozható. A fedélzeti áramtermelő egy személyautóból származó dízelmotor, amely egy nagy teherautómotornál lényegesen kevesebb károsanyag- és zajkibocsátással üzemel

Amint látható, a CFT mostanra már több egy egyszerű jövőtanulmánynál. Eredetileg 2016 őszén, az osztrák márka 150 éves jubileumának apropóján mutatkozott be, azonban azóta gőzerővel tart a sorozatéretté fejlesztése. Ennek egyik nagy hajtóereje a berlini tűzoltóság – ugyanis az ő 1,8 millió eurós, főként Európai Uniós támogatásból fedezett innovációs programjuk keretében végzik ezt. Kell a külső támogatás egy ilyen tiszta lappal induló fejlesztés támogatására, hiszen a következő évtizedben mintegy 3200 darab CFT értékesítésével számolnak világszerte. Várhatóan jövőre kezdődik az értékesítése, kontinensünkön 2025-re várhatóan 7-800 darab szolgál majd, Észak-Amerikában pedig feleennyi.

Aki figyelmesen olvasott és nyitott szemmel jár a világban, az felismerhette, milyen kihívásokra szolgál válaszként a Rosenbauer CFT. A jövőben egyre fogyó hivatásos tűzoltói állománnyal számolnak. A kevesebb gyakorlattal rendelkező önkéntesnek és részmunkaidősnek is magabiztosan kell tudnia kezelnie az eszközöket – az egyszerűség mindenki számára fokozza a hatékonyságot. Hosszabb ideig alkalmazható ez a jármű, ami megszünteti az újdonságokra való kiképzés szükségességét. Egyre több hölgy és idősebb kolléga várható, az eltérő fizikai képességeiket figyelembe kell venni már a tervezésnél. A kényelmesebb használat amúgy is csökkenti a sérülések és foglalkozásból eredő megbetegedések számát. A jó munkaeszköz a munkaerő megtartásában és motiválásában is fontos szempont. Az egyre sűrűbben lakott városokban arányaiban egyre több műszaki mentés várható, vagyis valóban multifunkciósnak kell lennie. Városiasodás, a nemek arányának változása a munkaerőpiacon, idősödő társadalom, a környezetvédelem égető szükségessége. Rendkívül érdekes, hogy ezek a globális változások és kihívások ilyen apró szintre – egyetlen munkaeszközre levetítve mekkora változásokat követelnek meg, felborítják az évtizedek óta bevált megoldásokat. Reméljük, hamarosan valóban megjelenik majd az új gépjárműfecskendő végleges változata, hogy a mostaniaknál jobban locsolhasson.

Los Angeles az egyik első vevő: az USA legnagyobb tűzoltósága évente nagyjából 4100 épülettűzhöz vonul

Ford hot rod tűzoltóautó: Szent Flórián csataménje

Bizony, még a tűzoltók védőszentje is büszke lenne Chuck Miller alkotására, amely újra feltüzeli a bennünk lakozó gyermeki rajongást.