Hirdetés:

Magasabb szintre lépett a Volvo Buses 9700-as és 9900-as típusból álló távolsági kínálata. Bemutatkozott ugyanis a 9700 DD emeletes busz, hogy megfeleljen az ügyfelek magasabb szintű igényeinek az utaskapacitás és a termelékenység terén.

Manapság, amikor a személyfuvarozásban is az üzemeltetési hatékonyság a kulcsszó, érthetően egyre vonzóbb megoldást jelentenek az emeletes autóbuszok, hiszen egy főre vetítve sok esetben ezek nyújtják a legkisebb fajlagos költségeket. Ugyanis körülbelül másfélszer annyi utast szállíthatnak, mint egy egyszintű busz, alig nagyobb üzemeltetési költségek mellett. Éppen ezért a Volvo Buses is számottevő igényt tapasztalt ügyfelei részéről egy emeletes távolsági busz iránt. Erre válaszolt a gyártó a 9700 DD modellel, azonban elsősorban az északi országok piacait vették célba a járművel, hiszen 4,25 méter magas, míg az európai vetélytársak, például a Setra, a Neoplan vagy a VDL emeletes távolsági buszai nem magasabbak 4,0 méternél.

A hátsó tengelyek felett hét köbméteres csomagtér kínálkozik

A 13,0 és 14,8 méter közötti hosszúságokban készülő, 26,5 tonna össztömegű, hét köbméteres csomagterű, akár 96 fő szállítására is alkalmas jármű rendkívül kis tömegű felépítményét egyébként a Volvo Buses finn partnere, az egykoron a svéd gyártó tulajdonába tartozó Carrus Delta OY készíti. Hajtásáról pedig Volvo D11K460 típusú, 11 literes, soros, hathengeres, 460 lóerős dízelmotor gondoskodik, amely hidrogénezett növényi olajjal és százszázalékos biodízellel is működtethető. Persze a fejlesztők a felfüggesztéseket, illetve azok lengéscsillapítását az emeletes busz tömegének és tömegközéppontjának megfelelően finomhangolták a stabil és biztonságos futás érdekében.


Az utastér rövid és hosszú távokon is kimagasló kényelmet biztosít, többek között a Volvo saját, házon belüli tervezésű, ergonomikus üléseinek és többzónás légkondicionáló rendszerének köszönhetően. Továbbá az ügyfelek számos hangrendszer, multimédiás berendezés és utastájékoztató rendszer közül választhatnak. Míg az ajtónyílásokat, a LED-es fénycsíkokkal megvilágított lépcsőket, valamint mindkét szinten a középső folyosót és a tetőmagasságot úgy alakították ki, illetve méretezték a tervezők, hogy gyors fel- és leszállást biztosítsanak.

Annak ellenére, hogy felszereltségében számos modern rendszert megtalálunk, a vezetőállás továbbra sem kapta meg a Volvo tehergépkocsik korszerű kezelőelemeit, műszerpaneljét és középkonzoli kijelzőjét

A járművezető munkáját a jobb kilátás érdekében kissé megemelt vezetőállásban többek között éberségfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető és automatikus vészfékrendszer segíti. Míg a korszerű hálózatba kapcsolhatósági rendszernek köszönhetően az üzemeltető valós időben figyelheti az autóbusz működési adatait és munkatársa vezetési stílusát, valamint optimálisan tervezheti, időzítheti a busz szervizlátogatásait. Sőt, a virtuális kerítés technológiáját használó Zónamenedzsment funkció is elérhető a 9700 DD modellekhez, amely a védett övezetekben automatikusan csökkenti a jármű sebességét, fokozva a közlekedésbiztonságot, illetve csökkentve a zaj- és a károsanyag-kibocsátást.
Mindezek ismeretében kár, hogy a 4,25 méter magasság a legtöbb európai piacon nem teszi lehetővé a hórihorgas Volvo 9700 DD alkalmazását. Talán hamarosan egy négyméteres változat is megjelenik?

Hátulról hasonlít leginkább az egyszintű névrokonára az emeletes változat