Hirdetés:

Innovatív biztonsági rendszerek, hatékonyabb hajtásláncok és kibővített digitális szolgáltatások – röviden így jellemezhető a Mercedes-Benz Vito ráncfelvarrása. Az eVito Tourer pedig vadonatúj elektromos hajtással teszi fel az i-re a pontot.  

Közel hat év alatt több mint félmillió példányban talált gazdára a Mercedes-Benz Vito jelenlegi nemzedéke, most azonban elérkezett egy átfogó korszerűsítés ideje. Kívülről csak olyan apróságokról ismerhető fel az új változat, mint az áttervezett hűtőrács, amely három fekete, opcionálisan pedig krómozott lamellával övezi a csillagot. A belsőtérben új a kárpitozás és a turbinára emlékeztető szélső levegőbefúvók, míg a krómcsomag esetében lakkfekete keret díszíti a középkonzolt.

Részleteiben frissült a műszerfal, újak például a turbinára hasonlító szélső légbefúvók

Megújult az információs és szórakoztatórendszer is. Immár mindegyik készülék digitális rádióadások vételére is alkalmas, és az Audio 10 alapkivitel is kínál Bluetooth-os telefontársítást, illetve USB-csatlakozót. Az új Audio 30 és Audio 40 továbbá hétcolos érintőkijelzővel, Apple CarPlay és Android Auto funkcióval, a tolatássegítő kamera képének megjelenítésével, míg az Audio 40 navigációval is szolgál.

Úttörő biztonsági megoldások

Sokkal lényegesebb azonban a korszerű biztonsági rendszerek gyarapodása, ugyanis tíz helyett már tizenhárom vezetéstámogató rendszer segíti a gépkocsivezetőt. Annak idején a kategóriájában a Vito kapott először szériafelszerelésként légzsákokat, 2014-ben pedig oldalszélsegédet és éberségfigyelőt. Most pedig felszerelték a Distronic rendszerrel, amely araszoló forgalomban és autópályán is automatikusan tartja a beállított követési távolságot, valamint automatikus vészfékezéssel, amely a közeledő gyalogosokat is érzékeli. Szintén úttörő megoldás a kategóriában a digitális belső visszapillantó tükör, amely valójában a hátul elhelyezett kamera képét megjelenítő kijelző. Előnye, hogy tele rak-, illetve utastérrel is zavartalan hátralátást biztosít, a kamera kétszer szélesebb látóterű, mint a hagyományos tükör, valamint rossz látási viszonyok között jobb képet nyújt. Mindenesetre egy kapcsolóval szokványos tükörre változtatható át a kijelző.

Világújdonság ebben a kategóriában a digitális belső visszapillantó tükör, amely a jármű hátulján elhelyezett kamera képét jeleníti meg egy kijelzőn

Emellett aktív parkolássegítő, holttérfigyelő és sávtartást segítő funkció is rendelkezésre áll. Az opcionális Pre-Safe pedig hátsó ütközés veszélyét észlelve felkészíti a passzív utasvédő rendszereket. Szintén extrafelszerelés az intelligens világítási rendszer, amelynek LED-es fényszórója mindig az adott körülményekhez igazítja a fényeloszlást, illetve a fényerőt. A beépített sebességkorlátozó elsősorban a flottás ügyfelek körében lehet érdekes, ugyanis 120 vagy 160 kilométer/órában leszabályozható a Vito legnagyobb sebessége, mérsékelve a tüzelőanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

Gazdag hajtásválaszték

Persze a hatékonyság fokozásáról nemcsak egy ilyen egyszerű korlátozással gondoskodtak a csillagos márka fejlesztői, hanem új dízelmotorokkal és váltókkal is. A Mercedes-Benz személyautókból ismerős, 2,0 literes, négyhengeres OM 654 erőforrás immár az összes hátsókerék-hajtású Vitóhoz rendelkezésre áll. A kisáruszállítók esetében 102, 136, 163 és 190 lóerős változatban választható ez a motor, míg a személyszállító Vito Tourer és a személyautóként vizsgáztatott Vito Mixto modellekhez 239 lóerősen is elérhető. Ez a csúcsmotor rövid időre még harminccal megfejelheti az egyébként sem kevés, 500 newtonméter legnagyobb nyomatékát.

Ide már elkelne egy színes, grafikus kijelző

Az OM 654 egyébként nemcsak hatékonyabb és tisztább üzemelésű a korábbi OM 651 erőforrásnál, hanem a zaj- és rezgésszintje is kisebb. Az új Vito 119 CDI például 13 százalékkal tüzelőanyag-takarékosabb az elődjénél. Mindezek a kedvező tulajdonságok az alumínium hengertömb és az acéldugattyúk párosának, a többlépcsős égési folyamatnak, a hengerfalak nanotechnológiás súrlódáscsökkentő bevonatának és a többféle módon működő kipufogógáz-visszavezetésnek köszönhető. Ezenkívül a motorhoz közel elhelyezett és jól szigetelt kipufogógáz-utánkezelő rendszer kis hővesztességgel dolgozik. Az AdBlue-tartály mindegyik modellnél 24 literes.

A megújult Mercedes-Benz Vito motorválasztéka
Modell:Vito 110 CDIVito 114 CDIVito 114 CDIVito 116 CDIVito 119 CDIVito Tourer 124 CDI
Motor típusa:OM 622OM 654
Motor összlökettérfogata (cm3)17491951
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):75/102100/136100/136120/163140/190176/239
Legnagyobb nyomaték (Nm):270330330380440500(530)
Sebességváltó típusa:hatfokozatú, manuális9G-Tronichatfokozatú, manuális/
9G-Tronic
9G-Tronic
Hajtásmód:elsőkerék-hajtáshátsókerék-hajtás/4×4hátsókerék-hajtás
Tüzelőanyag-fogyasztás, vegyes ciklus, NEDC (l/100 km):6,5-6,46,5-6,46,1-5,8/6,6-6,56,2-5,9/6,1-5,8/6,4-6,36,0-5,8/6,4-6,36,4-6,3
Környezetvédelmi minősítés:Euro 6d-Temp

Az OM 654-es motorral felszerelt Vito modellek állandó összkerékhajtással is készülnek, ám még így is két méter alatt marad a teljes magasságuk, ami városi környezetben nagy előny. Az elsőkerék-hajtású változatok viszont az 1,7 literes OM 622-es erőforrást kapják 102, illetve 136 lóerő teljesítménnyel. Ehhez a keresztben beépített motorhoz hatfokozatú kézi váltó társul.
Szintén újdonság, hogy mostantól az összes hátsókerék-hajtású Vito modellhez a 9G-Tronic kilencfokozatú automatikus váltó is rendelkezésre áll, felváltva a 7G-Tronicot. Ez az új egység Comfort és Sport üzemmódban is használható, sőt, a járművezetők a kormánykerék mögötti fülekkel manuálisan is kapcsolhatják a fokozatokat.

Praktikus extrák

A Vito hasznos terhelhetősége akár 1369 kilogramm is lehet

Mindezek mellett a Vito megőrizte kivételes sokoldalúságát, ugyanis továbbra is kétféle tengelytávolsággal, háromféle hosszúsággal és első-, hátsó-, illetve összkerékhajtással is készül, miközben hasznos terhelhetősége elérheti az 1369 kilogrammot. A kisáruszállítókhoz opcionálisan egy új, kopásálló műanyag raktérpadló is elérhető mostantól, amely van olyan masszív, mint a normál fémpadló, azonban 12-15 kilogrammal könnyebb a fapadlónál.

Az új, kopásálló műanyag raktérpadló olyan masszív, mint a normál fémpadló, de 12-15 kilogrammal könnyebb a fapadlónál

További újdonság az OM 654 motorral szerelt, személyautónak vizsgáztatott modellekhez az Airmatic légrugós felfüggesztés, amely kerekenként gyorsan és pontosan alkalmazkodik a pillanatnyi körülményekhez, így mindig a menetstabilitás és a kényelem optimális egyensúlyát nyújtja, még rossz terepen is. A középkonzol Dynamic Select nevű kapcsolójával pedig a gépkocsivezető három menetprogram közül választhat. Az egyik 35 milliméterrel megemeli a járművet harminc kilométer/óra sebességig. Nagyobb tempónál a gépkocsi magától visszaáll a normál menetmagasságra, majd 110 kilométer/óránál tíz milliméterrel lejjebb süllyed a karosszéria. Sport üzemmódban viszont a sebességtől függetlenül tíz milliméterrel leülteti magát a Vito.

A fixen beépített SIM-kártyát használó kommunikációs modul segítségével a Mercedes PRO márkanév ernyője alatt egyre több digitális szolgáltatás sorakozik, hogy megkönnyítsék, illetve hatékonyabbá tegyék a járművek üzemeltetését, a flották irányítását, valamint a kommunikációt. Ezenkívül a Vito szériafelszerelése az automatikus vészhelyzeti segélyhívó rendszer, lerobbanás esetén pedig az Accident and Breakdown Management nevű funkción keresztül hívhat műszaki mentést a gépkocsivezető.

Felvillanyozott túrázó

Az eVito Tourer akár 421 kilométert is megtehet egy feltöltéssel, így igen széles körűen alkalmazható

A kategória úttörői között jelent meg 2018-ban a tisztán elektromos hajtású eVito, amelyet most követ a személyszállító kivitelű eVito Tourer egy teljesen új elektromos hajtáslánccal. Ez új dimenziót képvisel a teljesítmény és a hatótávolság tekintetében, így szállodai transzferekhez, nagykapacitású taxinak vagy járműmegosztó szolgáltatásokhoz is ideális.
A 150 kilowatt csúcsteljesítményű villanymotorja, fix áttételű erőátvitele, hűtőrendszere és teljesítményelektronikája egyetlen kompakt egységet alkot. Lítiumion-akkumulátora a padló alatt helyezkedik el, így kedvezően hat a jármű stabilitására és nem befolyásolja az utastér használhatóságát. Az eVito Tourer legnagyobb sebessége alapkivitelben 140 kilométer/óra, de opcionálisan 160 kilométer/óra is lehet.

A Mercedes-Benz eVito Tourer főbb műszaki adatai
Energiafogyasztás (vegyes ciklus, kWh/100 km):26,2
Hatótávolság (vegyes ciklus, km):421
Töltési idő váltakozó árammal, 11 kW-tal (h):<10 (0–100%)
Töltési idő egyenárammal, 50/110 kW-tal (min):80/<45 (10–80%)
Legnagyobb teljesítmény (kW(LE)):150(204)
Folyamatos teljesítmény (kW(LE)):70(95)
Legnagyobb nyomaték (Nm):362
Akkumulátor típusa:lítiumion
Akkumulátor hasznos kapacitása (kWh):90
Legnagyobb sebesség, normál/opcionális (km/h):140/160
Legnagyobb megengedett össztömeg (kg):3500
Hajtás:elsőkerék-hajtás

A modell szériafelszerelése a folyadékhűtésű, váltakozó áramú fedélzeti töltő, amellyel háztartási vagy nyilvános töltőállomásokon is feltölthető. Az elülső lökhárító bal oldalánál elhelyezett CCS-csatlakozón keresztül viszont egyenárammal is tölthető akár 110 kilowatt teljesítménnyel, így tízről nyolcvan százalékra 45 percen belül is feltölthető a kilencven kilowattóra kapacitású akkucsomag. Ezzel akár a 421 kilométert is elérheti a modell hatótávolsága.

Az elülső lökhárító bal sarkánál található a CCS egyenáramú töltőcsatlakozó, amelyen keresztül akár 110 kilowatt teljesítménnyel is tölthető az akkucsomag

Természetesen fékezés közbeni rekuperációval is töltődik az akkumulátor, ennek teljesítményét pedig a kormánykerék mögötti fülekkel három fokozatban változtathatják a gépkocsivezetők. A rekuperáció automatikus üzemmódjában viszont a vezérlés a táblafelismerő és a vezetéstámogató rendszerek adatait is figyelembe veszi ahhoz, hogy az adott helyzethez optimalizálja a visszatöltő fékezés erejét. Ezenkívül szabadon gurító funkció is választható. Az eVito Tourer 5,14 és 5,37 méter hosszúságban is rendelkezésre áll, és akár kilenc üléssel is felszerelhető.

Az eVito Tourer műszerpaneljét igényesen az elektromos üzemmódhoz igazították

Külön az elektromos modellhez egy további hálózatba kapcsolhatósági szolgáltatáscsomagot is kínál a Mercedes PRO. A Digital eVan Management több szolgáltatást foglal magában. A Remote eCharging segítségével a felhasználók már az indulás előtt beállíthatják a jármű belsőterének a hőmérsékletét, így ez nem az akkumulátor töltöttségének rovására megy. A Mercedes PRO connect App használatával pedig a gépkocsivezetők távolról beprogramozhatják a következő indulásuk időpontját, szintén azzal a céllal, hogy addigra befejeződjön az energiaigényes felfűtés vagy lehűtés. Míg a Vehicle Management Tool szolgáltatással a flottamenedzserek hasznos adatokhoz juthatnak például az akkumulátor aktuális töltöttségi szintjéről. Ezenkívül a Mercedes PRO Intelligent eCharging szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a flottamenedzserek elkerüljék vagy legalábbis csökkentsék a töltéssel járó terhelési csúcsokat, illetve optimalizálják a villanyszámlát.
A megújult Mercedes-Benz Vito idén áprilisától már rendelhető, míg az eVito Tourer nyártól válik elérhetővé. A fentiek alapján minden esélyük megvan arra, hogy még fényesebbé tegyék a hűtőrácson a csillag ragyogását.

Már tavaly óta új árnyalatú metálfényezések és 17, 18, illetve 19 colos könnyűfém keréktárcsák szerepelnek a kínálatban