Különleges járműflottával készül a nyári olimpiai és paralimpiai játékokra a Toyota. A sportolókat kifejezetten a sporteseményre tervezett önvezető kisbuszok szállítják majd az olimpiai falun belül.
Húsz darab, a tokiói nyári olimpiára tervezett Tokyo 2020 Version e-Palette járművet szállít az olimpiai faluba a japán gyártó az atléták közlekedésének segítésére az idén júliusban és augusztusban megrendezendő sporteseményre. A guruló kockára emlékeztető kisbuszok vezető nélkül közlekednek majd, mintegy 20 kilométer/óra sebességgel. A négyes szintű önvezető, elektromos hajtású járműveket kifejezetten arra készítették fel, hogy az olimpikonokat szállítsa, ennek érdekében a korábbi olimpiákon szerzett tapasztalatokat, a sportolók kéréseit, igényeit is figyelembe vették a belső tér kialakításakor.
Fontos szempontot jelentett, hogy a kerekesszékes paralimpikonok, mozgásukban korlátozott sportolók is kényelmesen utazhassanak. Ezért négy kerekesszékes helyet is kialakítottak a jármű utasterében, az ajtókat pedig a megszokottnál szélesebbre tervezték. Az alacsonypadlós kialakítás és az elektromos rámpák is a gyors fel- és leszállást segítik, de a kapaszkodókat is különböző magasságokban helyezték el, hogy mindenki biztonságosan utazhasson. Emellett olyan jelzéseket használtak, amelyeket színtévesztők is tudnak értelmezni.
A nyáron éles bevetésre induló flotta nem csupán az olimpia egyik érdekessége lehet. A sporteseményen szerzett tapasztalatokat a Toyota fel akarja felhasználni arra, hogy az önvezető járműveit továbbfejlessze. A 2018-ban bejelentett e-Palette ugyanis az első olyan Toyota, amelyet már arra terveztek, hogy kifejezetten egy mobilitási rendszer részeként működjön. Ez azt jelenti, hogy a gyártó el akar mozdulni a saját tulajdonban lévő járművek irányából a közlekedési szolgáltatásként működő, vezető nélküli személyszállítás felé.
De nézzük csak, mit is tudnak ezek a buszok! Az olimpiai e-Palette speciálisan kialakított önvezető rendszert kapott, amely a járművet vezérlő hardvert és szoftvert, fejlett érzékelőket, háromdimenziós kamerákat és lidart is tartalmaz. A rendszer folyamatosan, 360 fokos szögben figyeli az útakadályokat a jármű körül, így mindig a megfelelő sebességgel, valamint a környezetével összhangban, biztonságosan üzemel. Ez teszi lehetővé, hogy az e-Palette elérje az önvezető járművek négyes szintjét, vagyis valóban vezető nélkül tudnak közlekedni egy előre meghatározott területen belül. Mindezek ellenére, valószínűleg az olimpikonok és a közvélemény megnyugtatása érdekében minden járművön lesz egy biztonsági kezelő, aki a jármű mozgását figyelemmel kíséri, hogy szükség esetén bármelyik pillanatban át tudja venni az irányítást.
A biztonságos üzemeltetés érdekében az e-Palette egy olyan ember-gép felülettel is rendelkezik (HMI), amelynek célja a kommunikáció elősegítése az automatikus haladás során a járművel kapcsolatba kerülő emberekkel, tehát az utasokkal és a jármű közelében elhaladó gyalogosokkal is. Különleges és most még szokatlan megoldás például, hogy a buszok első és hátsó lámpái az emberi szemet utánozva képesek tájékoztatni, figyelmeztetni a gyalogosokat, vagyis lényegében úgy viselkednek, mint amikor egy ember felveszi a szemkontaktust valakivel.