Teherautó-kínálatának teljes megújítása után a Scania most az autóbuszait is korszerűsíti. Lerántotta a leplet a Citywide városi és elővárosi típus vadonatúj generációjáról, amely immár tisztán elektromos hajtású modellt is kínál.
Ma egy városi, illetve elővárosi autóbusz kiemelt fontosságú feladata, hogy minél több megrögzött autóst csábítson át a közösségi közlekedés használatára, enyhítve a városok forgalmának zsúfoltságát, illetve a levegőszennyezést. Ezt az új generációs Scania Citywide tervezői is messzemenően szem előtt tartották.
Újragondolt utastér
Fontos újítás, hogy a motort, legyen az hét-, illetve kilencliteres belső égésű vagy elektromos, oldalt helyezik el. Ez ugyanis a 12 méteres, alacsonypadlós városi modellek esetében hárommal több ülés beépítését teszi lehetővé a hátsó tengely mögé. Ezenkívül az elülső tengely megnövelt teherbírása további két ülés beszerelését engedi meg, így a teljes utaskapacitás már száz fő körül alakul a hajtástól és a belsőtér elrendezésétől függően.
Maga az utastér is teljesen új stílusú, minden eddiginél világosabb, tágasabb hatású és kényelmesebb. Az oldalablakok nagyobbak és magasabb a tetővonal, így több természetes fény juthat be. Az alacsonypadlós modelleken hátul eggyel több ablak található, ami a motor új elhelyezésének az eredménye. Sőt, az elülső és a hátsó tengely közé övvonal alatti ablakok is rendelhetők. A tetőn pedig rejtett belső világítást alakítottak ki. A megnövelt szélességű középső folyosó és az optimalizált belső elrendezés gyorsabb utasáramlást tesz lehetővé, valamint az egész utasteret úgy alakították ki például a rések és az élek minimálisra csökkentésével, hogy egyszerűbb legyen a busz takarítása. Ezenkívül javították az utas- és a vezetőtér szellőzését is.
Sokat javult a vezetőállás ergonómiája is, többek között a pedálok előnyösebb elhelyezése, a nagyobb lábtér, a kibővített magasságállítási funkciók, a minden irányban fokozatmentesen állítható ülés, a jobb kilátás és a kezelőelemek könnyebb elérhetősége révén. Míg a műszerfalon a legtöbb gomb CAN-alapú, így könnyen személyre szabható a különféle alkalmazásokhoz.
Gazdaságosabb generáció
Persze nemcsak az utasok és a járművezetők örülhetnek majd a Citywide új generációjának, hanem az üzemeltetők is, ugyanis jelentősen csökkent a tüzelőanyag-fogyasztása. A hétliteres motor három-öt százalékkal, míg a továbbfejlesztett váltó egy-három százalékkal mérsékli a buszok étvágyát. Ehhez jön még az újonnan bevezetett stop-start funkcióval elérhető nyolc százalék a dízelmotoros és akár 15 százalék a gázüzemű modellek esetében. Az elővárosi alacsonybelépésű változatoknál az Opticruise automatizált váltó használatával tovább csökkenthető a Citywide étvágya. Mindemellett a kisebb légellenállás, a domborzathoz előrelátón igazodó sebességszabályzás (CCAP), az elektromos hűtőventilátor, a csak SCR-es kipufogógáz-utánkezelés és a kedvezőbb saját tömeg is hozzájárul a gazdaságosabb üzemeléshez. Míg a rugózási kényelmet, illetve irányíthatóságot független elülső felfüggesztés fokozza.
További fontos újdonság a virtuális kerítés technikáján alapuló Scania Zone rendszer bevezetése, amely segít a járművezetőnek betartani az egyre szigorúbb forgalmi korlátozásokat, például sebességkorlátozásokat. Sőt, már a tehergépkocsikhoz 2016 óta elérhető, valós használati körülményeken alapuló rugalmas karbantartási szolgáltatás is választható az új generációs buszokhoz.
A jövő modellje
Ám a Citywide legnagyobb dobása a teljesen elektromos hajtású, akkumulátorról üzemelő változat. A 12 méter hosszú, 300 kilowattos motorral hajtott BEV modell különlegessége, hogy a villanymotort olajpermetet használó rendszerrel hűtik, így nagy melegben vagy hegyi járatokon nem kell korlátozni a nyomatékát, továbbá nincs szükség arra, hogy a légkondicionáló teljesítményének egy részét a motor hűtésére fordítsák. Ezáltal a busz még nyolcszázalékos emelkedőn is vígan tarthatja a harminc kilométer/óra sebességet. Az akkumulátorcsomagot pedig kettéválasztották, négy akku a tetőn, míg négy a busz hátuljában kapott helyet, ami csökkenti a tömegközéppont magasságát, valamint javítja a tengelyek közötti tömegeloszlást. Ennek köszönhetően akár 95 utast is szállíthat a Citywide BEV. A hatótávolság körülményektől függően 80 és 150 kilométer között alakulhat, ám a tetőn elhelyezett áramszedőn keresztül 300 kilowatt teljesítménnyel is tölthetők az akkumulátorok, vagyis a végállomásokon rövid idő alatt is számottevően növelhető a még megtehető kilométerek száma.
Egyébként az akkumulátoroktól a hajtásláncig minden részegységet a Scania tervezett házon belül, így megfelelően optimalizálhatta az egész járművet, illetve globális szervizhálózatán keresztül maximális támogatást tud nyújtani a buszhoz. A svéd gyártó tehát igen széles látókörűen alkotta meg új városi és elővárosi típusát.