Általában nem egyszerű az elvárásoknak megfelelni, hiszen, ha az lenne, máris nem elvárásnak hívnánk ezeket. Ám azokat különösen nehéz teljesíteni, ahol a képzeletbeli vagy valós lécet igen magasra teszik. Például egy mitikus előd után vagy éppen az átalakuló világrend miatt. Nos, ebbe a kettőbe egyszerre tenyerelt bele a Citroën Tubik, amelynek formáját és nevét elődje, az előző évszázad második felét meghatározó Type H ihlette.
Az előreálló „malacorr” egyértelmű utalás az ősre
A legendás furgon forradalminak számító megoldásai jó egy évtizeddel megelőzték a konkurenciát, sőt, a kisteherautók mai ismérveinek egy jó részét is ennek az egy típusnak köszönhetjük. A második világháború utáni francia újjáépítés egyik legfontosabb eszközeként szolgált, gyártásának 34 éve alatt pedig több nemzedék napi szinten találkozott, dolgozott vele.
Érdekes megoldás, hogy az A-oszlopnak tűnő elemek valójában légterelők. Ezek az ajtókkal együtt felnyílnak, és mögöttük ívelt, az oldalablakokra átfutó szélvédőt találunk
Míg most, az új évezredben immár végre – talán – valóban fontosnak tartjuk a környezetünk károsításának csökkentését, ráadásul közlekedési szokásaink is megváltoztak, illetve meg kell, hogy változzanak. Előtérbe kerül(t) az intermodalitás, amelyet részben az olyan új személyszállítási szolgálatások és modellek is elősegítettek, mint a telekocsi és a járműmegosztók. Mindezzel együtt az egyes járműfajtáknak is egyre több szempontnak, igénynek kell megfelelniük.
Ennek a folyamatnak jó eszköze lehetett volna a 2011-ben az IAA autókiállításon Frankfurtban bemutatott Citroën Tubik tanulmány szériaváltozata, amely egy igazán ötletesen variálható utasterű furgon. Akár bérkocsinak is jó alap, igaz, a farba rejtett csomagtartó méretéről hallgatnak a gallok.
A vezető mellé akár nyolc utast is felvehet, így hatékonyan bevethető iránytaxiként
A vezető melletti két ülés a menetiránynak háttal fordítható. Ha ilyenkor a középső üléssor három székét ledöntjük asztallá, egy ötszemélyes tárgyalóbuszt nyerünk.
Hatalmas heverőt alakíthatunk ki a leghátsó két üléssorból, így a leereszthető óriási félköríves képernyő és a térhangzású audiorendszer jóvoltából gördülő privátmozivá változtatható a furgon
Amennyiben a középső üléseket behajtogatjuk a harmadik üléssor alá, akkor pedig egy két négyzetméteres rakodófelületet kapunk, ami ideiglenesen áruszállítói munkakör betöltésére is alkalmassá teszi
Az utasokat héjként körbeölelő térben a nyolc másik, egyenként állítható üléstől színében és elhelyezésében is elkülönül a vezető fotelje
A ciklotron, azaz részecskegyorsító fantázianévre keresztelt modul magában foglalja a sofőr teljes környezetét, az ülést, a pedálokat és a kormány-műszerfalat is. A fix közepű volán a márka korabeli személyautóiból ismerős, bár mára sajnos ismét teljesen kiveszett különleges részletmegoldás. Ezt itt egy méretes kijelzővel toldották meg a rögzített részben, ez szolgál műszeregységként.
A fontosabb információkat, például az aktuális sebességet vagy a navigációs rendszer utasításait, szemmagasságba is kivetítik
Tanulmányautónál nem is csodálkozunk rajta, hogy nemcsak tolatássegítő kamerát szereltek fel, hanem a külső tükröket is kis digitális képfelvevők helyettesítik. Nem is kellett hozzá egy évtized, hogy sorozatgyártásban is találkozhassunk ilyennel.
Mindkét oldalon csak egy ajtót találunk, a vezetőajtó előre-felfelé nyílik, akárcsak egy szupersportkocsié, míg a jobb oldal egyben, sirályszárnyas ajtóként nyitható fel
A fekete bőrülésben helyet foglaló pilóta ujjlenyomatának ellenőrzése után éltre kel tanulmányba elképzelt dízel-elektromos Hybrid4 hajtáslánc. Pontosabban beindul a jármű orrában elhelyezett, kompressziógyújtású, belső égésű erőforrás és a hátsó tengely hajtásáról gondoskodó villanymotor is készenléti állapotba kerül. Az alternatív hajtáslánc jóvoltából a 4,8 méter hosszú kisbusz egy négyajtós személyautóéval összevethető károsanyag-kibocsátással rendelkezik.
A fémesen szürke középső részből kiemelkedik a Hybrid4 hajtáslánc két erőforrásának helyét szimbolizáló fehér orr és far
Ráadásul a hatótávolsága is nagyobb, és összkerékhajtás növeli a menetbiztonságot mostoha időjárási körülmények között. Az utazás kényelmét Hydractive hidropneumatikus rugózás fokozza. Ez nagy sebességű haladásnál automatikusan néhány centiméterrel lesüllyeszti a karosszériát, ezzel is javítva a Tubik légellenállási mutatóit. Ugyanígy a gazdaságosabb üzemelésre törekedtek azzal is, hogy habár koncepciójárműhez illő, 22 colos keréktárcsákat rajzoltak alá, azokra legalább csökkentett gördülési ellenállású Michelin gumiabroncsokat húztak.
Az utastérben nemez- és selyemkárpitokkal burkolták a legtöbb felületet, a padlót bőr borítja
A bal oldalfalon kis kémlelőnyílásokat alakítottak ki, míg a jobb oldalon hatalmas panorámaablak húzódik
Délelőtt iránytaxiként szállíthatja a cég vezetőségét a munkahelyre, ebédnél az új prospektusokat gyorsan elhozza a nyomdából, délután tárgyalóbusz a reptér és a vasútállomás között, a konferencia után pedig a külföldi befektetőket limuzinként fuvarozza az éjszakában. És mindezen munkaköröket takarékosan, biztonságosan és mérsékelt mennyiségű szén-dioxid kipufogásával intézi. Vagyis a tanulmányautósan kényes anyagok és drága, hatásvadász megoldások mögött jó ötletek rejlenek. Sajnos sorozatgyártásban az elmúlt közel egy évtizedben nem jelent Tubik! Akkor is csalódnunk kellett, ha bemutatásakor azt reméltük, hogy megmutatja, hogyan fest majd a jövő Citroën kishaszonjárműve. Hiszen a tanulmány formájának még csak szelídített változata sem került azóta egy hétköznapi áruszállítóra. Kár, hiszen a Tubik a megfelelő cipellőiben igazán könnyedén lépkedhetne elődje nyomdokain.
A gyártó Conservatoire Citroën gyűjteményének egyes kincseit értékesítő aukción 2017 decemberében 33 ezer euróért kelt el a nem működőképes makett