Jelentős stratégiaváltással lép be fennállásának harmincadik jubileumi évébe Magyarország legrégebbi járműkereskedelmi vállalkozása, a sokak által elsősorban a legendás Tatra teherautók importőreként ismert Eurotrade Kft. A legnagyobb magyar tulajdonban lévő, nehézkategóriás haszonjárművek importjával foglalkozó cég ugyanis az elmúlt 29 évben nem kevesebb mint 8500 belső égésű motorral hajtott új és használt nehéz-tehergépkocsit értékesített, ám korunk kihívásaira reagálva mostantól szeretné a fenntartható fejlődést is elősegíteni a működésével. A már három országban tevékenykedő és több mint 250 főt foglalkoztató cégcsoport ennek érdekében újabban naperőművek telepítésével is foglalkozik, jelenleg összesen több mint száz megawatt kapacitású naperőműpark fejlesztésén és telepítésén dolgozik. Ezzel összhangban az Eurotrade cégcsoport vezetése úgy látja, hogy a 2020-as években az elektromos járművek kapják majd a főszerepet a fenntartható közlekedésre való átállásban, vagyis az elektromos áram lesz a közeljövő hajtóanyaga a haszonjárművek számára is. Ennek jegyében a kisigmándi cégcsoport immár a BYD napelemek, energiatároló rendszerek és elektromos tehergépkocsik, illetve autóbuszok vezérképviseletét is ellátja hazánkban, amely értékesítési és vevőszolgálati tevékenységet is magában foglal.
Lendületes kezdés
Új stratégiáját egy sajtótájékoztatóval és ügyféltalálkozóval nyomatékosította az Eurotrade Kft. a kisigmándi telephelyén, ahol Európában először mutatták be a BYD elektromos haszonjárműveinek ennyire széles palettáját. A rendezvényen a komáromi gyártású, 12 méteres szóló városi autóbusz előző és legújabb generációja, valamint egy 2,6 tonnás személyszállító kishaszonjármű és egy 7,5 tonnás dobozos tehergépkocsi is felvonult.
A BYD élenjáró szerepét jól mutatja, hogy az idei év első kilenc hónapjában közel kétszázezer tisztán elektromos hajtású gépjárművet értékesített, 2009 óta pedig világszerte már több mint ötvenezer elektromos autóbuszt adott át, és ezzel globálisan is vezető helyet foglal el az elektromos buszok piacán. Magát a BYD márka történelmét, a vállalat profilját, a 2017-ben megnyitott komáromi gyárát és az autóbuszait egy rövid menetpróba kapcsán már részletesen bemutattuk, ezért most csak a tehergépkocsikra összpontosítunk.
Sokszínű portfólió
A BYD elektromos járműveinek kínálatát a 7+4-es koncepció határozza meg, ami azt jelenti, hogy hétféle elektromos járművet és négyféle speciális eszközt gyárt. Az elektromos járművek személyautók, taxik, városi buszok, távolsági buszok, áruszállító tehergépkocsik, kommunális tehergépkocsik és építőipari tehergépkocsik, míg a speciális eszközök bányaipari, repülőtéri, kikötői és anyagmozgató járművek, illetve gépek. Ezek közül az európai piacra, beleértve Magyarországot is, első körben a T3 típusú kishaszonjárművet, a T6 típusú, 7,5 tonna össztömegű közúti teherautót, a T8 típusú, 18 tonna össztömegű közúti tehergépkocsit és a Q1MYard Tractor típusnevű terminálvontatót vezeti be a kínai gyártó. A komáromi gyárban egyelőre csak autóbuszok készülnek, ám megfelelő piaci igény esetén a T3, a T6 és a T8 is előállítható ebben az üzemben az európai piac ellátására.
Jövő év elejétől már hazánkban is rendelhető lesz az európai ízléshez mérten is kellemes, korszerű megjelenésű BYD T3 kishaszonjármű
BYD T3
A T3-asból a magyar piacon egyelőre csak a kisáruszállítót tervezik forgalmazni, de a bemutató rendezvényre csak egy személyautó-kivitelt sikerült szerezni, így ezt próbálhattuk ki. A BYD tervezői szemmel láthatóan a Nissan e-NV200 típust tekintették etalonnak a T3-as megalkotásakor. A belsőtér pedig a körülbelül 10-15 évvel ezelőtti japán személyautókat idézi az anyagokat, a színeket és a formákat tekintve. Ez persze nem jelent rosszat, pontos illesztésekkel és kellemes színvilággal találkoztunk az utastérben, ahol nem tapasztaltunk zavaró zörgéseket vagy rezgéseket, és elnagyolt vagy igénytelen részletek sem rontották az összképet. A kishaszonjárművek kategóriájában tehát jól megállja a helyét.
Egy kishaszonjárműnek teljesen megfelel ez a műszerfal, kivitelezési minőségét nem találtuk kifogásolhatónak, sőt, kifejezetten igényes megoldásokkal is büszkélkedhet, mint például a joystick irányváltókar. Tárolóhelyből azért lehetne több is
Az egyterűs műszerfal középkonzoljára igényes joystick irányváltókar, a légkondicionálónak digitális kezelőpanel, elektronikus rögzítőfék, az audiorendszernek pedig nagy, színes érintőképernyő került. A műszerpanel grafikus központi kijelzőjének menüje az aktuális energiafolyam mellett fedélzeti számítógépes adatokat, például a hatótávolságot, a pillanatnyi és az átlagos energiafogyasztást, valamint grafikusan az akkumulátor töltöttségi szintjét is mutatta.
A korszerű műszerpanel igényes grafikus kijelzőjén minden fontos adat leolvasható, a menü nyelve természetesen angolra is átállítható. A hazai piacra kerülő példányoké talán magyarul is tud majd…
A T3 vezetése is igen meggyőző élményt jelentett. Négy személlyel is kifejezetten dinamikusan és egyenletesen gyorsított egészen a száz kilométer/órás korlátozásig, különösen a középkonzolról kapcsolható Sport üzemmódban. Az Eurotrade Kft. egyébként igyekszik majd lehetővé tenni, hogy sebességkorlátozás nélkül is rendelhető legyen a típus. A pedálról lelépve pedig viszonylag erős motorfékhatást keltett a rekuperáció. Stabil, könnyen kezelhető, jól vezethető járműnek ismertük meg a T3-ast, egyedül azt találtuk kifogásolhatónak, hogy villanyautós mércével az átlagosnál erősebb a búgó hangja, persze egy dízelmodellnél így is jóval csendesebb.
A kishaszonjármű BYD1S NMC típusú, csúcstechnikát képviselő lítiumion-akkumulátorral készül, amellyel a száz kilométerenkénti 16,7 kilowattórás átlagos energiafogyasztása mellett a háromszáz kilométert is elérheti a hatótávolsága. Nagyteljesítményű, egyenáramú töltővel másfél óra alatt is feltölthető az európai Combo 2 AC/DC töltőcsatlakozón keresztül. Hajtásáról pedig állandó mágneses szinkronmotor gondoskodik. A rögzítőgyűrűkkel felszerelt raktérpadlót alumíniumötvözetből készült burkolat védi.
Látható, hogy jól rakodható, praktikus kialakítású lesz a furgonok 3,5 köbméteres raktere is, mély padlóval, nagy ajtónyílásokkal, szinte függőleges oldalfalakkal, minimálisan benyúló kerékdobokkal
Európai átlagos árakkal számolva napi kétszáz kilométer futás és évi 250 munkanap, tehát összesen évi ötvenezer kilométeres futásteljesítmény során egy hasonló kategóriájú dízelüzemű kishaszonjárműhöz képest 2800, egy benzineshez képest pedig 3700 euró megtakarítás érhető el a T3-assal. A magyarországi beszerzési árat a jövő év elején tervezi nyilvánosságra hozni az Eurotrade Kft., és onnantól már rendelhető lesz a jármű. Sőt, az első negyedévtől már átvehetik az ügyfelek az első példányokat.
Látszik a dobozszerű formán és a tolóajtókon, hogy a T3 kishaszonjárműnek született. Remélhetőleg az áruszállító változat kétszárnyú hátsó ajtóval érkezik majd
BYD T6 és T8
A T6-ost sem sikerült megfelelően bemutatni a rendezvényen, ugyanis csak egy T5-öst tudtak szerezni, azt is az Amerikai Egyesült Államokból. Így amerikai szabványú töltőcsatlakozóval rendelkezett, vagyis nem tudták itthon feltölteni, ezért csak a műhely körül tehettünk vele egy kis kört.
A bemutatón egy T5-öst ismerhettünk meg, ám nem sokban tér el ettől a hazánkban hamarosan forgalomba kerülő BYD T6 sem
Úgy tűnik, hogy a 7,5 tonna össztömegű T5-öshöz az Isuzu N-széria állt modellt, és a fülkében is a japán kisteherautókat idéző környezettel találkoztunk. Az alacsonyra helyezett fülkébe egy fellépőn keresztül, könnyedén tudtunk beszállni, majd a nem légrugós ülésben a műszerfalhoz képest kissé magasan foglalhattunk helyet, a kormányoszlopot pedig nem lehetett állítani.
A T5 műszerfala is megfelelő kivitelezési minőségű, inkább az ergonómia hagy kívánnivalót maga után, például a kormányoszlop és az ülés állíthatósága terén
A műszerpanel központi kijelzője nem közölt annyi információt, mint amennyi a mai európai típusoktól megszokott, de az energiafolyamot grafikusan mutatta. Az előre- és a hátramenetet, illetve az ürest nyomógombokkal választhattuk ki a motorsátoron elhelyezett panelről. Bántó kivitelezési vagy anyagminőségi problémát nem találtunk a fülkében, a ma elvárható szintet megüti. Vezetése pedig a rövid kör tapasztalatai alapján könnyű és kellemes, dinamikusan, egyenletesen gyorsul, zaj- és rezgésszintje elenyésző, illetve jó kilátást biztosít.
A T5 műszerpanelje is igényes grafikájú, ám a menüt sajnos nem sikerült működésbe hoznunk az erre szolgáló gombokkal
A kipróbált T5-öshöz képest a T6 bizonyára egy magasabb színvonalat képvisel ugyanakkora, 7,5 tonna össztömeg mellett, ráadásul a T6-oshoz hamarosan érkezik egy új, korszerűsített fülke. A T6 hazánkban a jövő év harmadik negyedétől lesz rendelhető, az első kiszállításokat pedig a negyedik negyedévtől tervezi az Eurotrade Kft.
A 18 tonna össztömegű T8-asnak egyelőre csak a keretes táblázatban szereplő adatait ismerhettük meg, valamint megtudtuk, hogy 2020 negyedik negyedévétől rendelhetik majd az ügyfelek, az első járművek átadása pedig 2021 második negyedévétől várható. A beszerzési árak egyelőre még ezeknél a típusoknál sem születtek meg.
Az Eurotrade Kft. tehát jelentős stratégiaváltásának keretében igen széles piaci területet célzott meg a BYD elektromos haszonjárműveivel, amelyek a rövid menetpróbák tapasztalatai alapján jól beválhatnak a magyar piacon is.
A BYD tehergépkocsik főbb műszaki adatai | |||
---|---|---|---|
Típus: | T3 | T6 | T8 |
Hosszúság (mm): | 4460 | 5930 | 7925 |
Szélesség (mm): | 1720 | 2090 | 2540 |
Magasság (mm): | 1875 | 2280 | 3080 |
Tengelytávolság (mm): | 2725 | 3360 | 4500 |
Saját tömeg (kg): | 1700 | 3400 | 7900 |
Hasznos teherbírás (kg): | 920 | 4090 | 10 100 |
Megengedett össztömeg (kg): | 2620 | 7490 | 18 000 |
Raktér mérete (m3): | 3,5 | n.a. | n.a. |
Gumiabroncsok mérete: | 195/60 R 16 C | n.a. | n.a. |
Fordulási kör átmérője (m): | 11,5 | n.a. | n.a. |
Villanymotor legnagyobb/névleges teljesítménye (kW): | 100/35 | 150/110 | 180/150 |
Villanymotor legnagyobb nyomatéka (Nm): | 180 | 550 | 1500 |
Akkumulátor típusa: | BYD NMC lítiumion | BYD NMC lítiumion | BYD lítium-vas-foszfát |
Akkumulátor kapacitása (kWh): | 50,3 | 120 | 217 |
Töltési idő (h): | 1,5/7,5 (DC 40 kW/AC 6,6 kW) | 1,3 (DC 96 kW) | 2,5/5,5 (DC 120 kW/AC 40 kW) |
Hatótávolság (km): | 300 | 240 | 200 |
Legnagyobb sebesség (km/h): | 100 | 90 | 95 |
n.a. – nincs adat |