Hosszan tartó teljesítmény a megújuló mintázat révén, minimális gördülési ellenállás és csökkentett kopás – ezek határozzák meg mostanában a Michelin haszonjárműabroncsainak főbb fejlesztési irányait.
Hirdetés:

Számos újdonsággal érkezett a Michelin a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításra, azonban mindezek középpontjában az a törekvés állt, hogy az abroncsok a törvényileg megengedett legkisebb profilmélység eléréséig mindvégig állandó teljesítményt nyújtsanak. Sőt, az utánvágást és az újrafutózást követően is. A francia gyártónak az a filozófiája, hogy egy gumiabroncsnak még nagy futásteljesítmény után is kellően biztonságosnak, illetve megbízhatónak kell lennie. Ezt fejezi ki a márka Long Lasting Performance, magyarul tartós teljesítmény stratégiája. Ennek jegyében fejlesztették ki az IAA-n bemutatott, távolsági buszokra való X Coach Z abroncsot, a tavaly tavasszal debütált X Multi Energy Z és D tehergumikat, valamint az Agilis CrossClimate négyévszakos kishaszonjármű-abroncsot.
A Michelin további fontos törekvése a fejlesztések során a gördülési ellenállás minimalizálása, valamint a kopás mérséklése. Ez utóbbit kopásálló keverékanyag használatával érik el. Jó példa erre, hogy az X Multi T abroncs profilmélysége új korában két milliméterrel kisebb, mint az XTE 3 nevű elődtípusé volt, mégis tíz százalékkal nagyobb futásteljesítményt biztosít. Ez az üzemeltető költségvetésének és a környezetünknek egyaránt a javára válik.

 -

Michelin X Works XDY közúti és terepes használatú építőipari tehergépkocsikra

További újdonság az X Works építőipari abroncsok esetében, hogy a Powercoil technológiájú karkasza új generációs, az eddiginél könnyebb és erősebb acélszálakból áll, ami növeli a gumi kopásállóságát, valamint defektekkel és sérülésekkel szembeni ellenálló képességét. A futófelület keverékanyagának Carbion nevű összetevője szintén csökkenti a gumikopást, míg nagy szilikatartalma a gördülési tulajdonságokat javítja. A Regenion nevű mintázata nemcsak megújul a kopás során, hanem az abroncs olyan lényeges tulajdonságait is erősíti, mint a gördülési ellenállás vagy a vonóerő-átadás. De lássuk a részleteket!

 

Buszokra szabva

A távolsági autóbuszok számára az X Coach HL Z leváltására bemutatkozott az X Coach Z abroncs 295/80 R 22,5 méretben, amely a Regenion és az Infinicoil technológia együttes alkalmazásának köszönhetően akár 16 százalékkal nagyobb futásteljesítményt, kimagasló tapadást és kisebb gördülési zajt nyújt. Ráadásul a „három hegycsúcs és hópihe” minősítést is megkapta, vagyis egész évben használható. Az Infinicoil egy akár 400 méter hosszú, folytonos acélszálból szőtt karkaszt jelent, amely merevebbé teszi az abroncsot, így csökkenti a kopást és a gördülési ellenállást, valamint az első tengelyen akár 7,5, a hátsón pedig 13,4 tonna terhelést is lehetővé tesz. Persze ez a gumi is utánvágható és újrafutózható.

 -

Michelin X Coach Z távolsági autóbuszokra

 

Innovációk regionális alkalmazásra

Szintén kiemelt figyelmet kaptak a standon a regionális fuvarozásban használt nehéz-tehergépkocsik kormányzott és hajtott tengelyére kínált X Multi Energy Z és D abroncsok, amelyekkel akár 1,2 liter gázolaj is megtakarítható száz kilométerenként az X Multiway 3D XZE és XD típusokhoz képest. Ezek az új generációs abroncsok a már említett Regenion, Infinicoil és Powercoil technológiát egyszerre vetik be a cél érdekében, jelentősen csökkentve a gördülési ellenállást. Mindkét X Multi Energy abroncs „három hegycsúcs és hópihe” jelölést is visel, valamint utánvághatók, illetve újrafutózhatók az üzemeltetési költségek további csökkentése érdekében.

 -

Michelin X Multi Energy Z a kormányzott tengelyre

 

 -

Michelin X Multi Energy D a hajtott tengelyre

 

Gumiabroncsok őrangyala

 -

Az abroncsnyomás-figyelő rendszer fedélzeti egysége

Az abroncssérülések felismerésére és a kerék elvesztésének megelőzésére a Michelin bemutatta az új Wheel Security & Tire Pressure Management System Heavy Fleet rendszerét. Ez lényegében egy olyan abroncsnyomás-figyelő rendszer, amely egyúttal a kerékanyák meglazulására is időben figyelmeztet. Ha az abroncsnyomás 7,5 százalékkal csökken, a berendezés figyelmeztető jelzést küld a telematikai rendszernek Bluetooth-kapcsolaton keresztül. Ha eléri a 15 százalékot a nyomásveszteség, akkor a fülkébe utólag is beépíthető, kijelzővel ellátott egység fény- és hangjelzéssel értesíti a gépkocsivezetőt. Majd 25 százalékos veszteségnél erősödik a riasztás. Persze a rendszer az abroncson belüli nyomás és a hőmérséklet túlzott növekedésére is ugyanígy figyelmeztet.

 -

Ilyen aprók a Michelin abroncsnyomás-érzékelői

A két-két kerékanyát összefogó érzékelőpárok pedig akkor élesítik a fülkén belüli riasztást, ha valamelyik kerékanya egy fordulattal meglazul. Kerekenként két érzékelőpár szükséges a biztonságos közlekedéshez. Ráadásul ezek hőérzékelőt is magukban foglalnak, így például az adott fékberendezés beragadására vagy elégtelen működésére is fel tudják hívni a figyelmet.

 -

Ezekből az elemekből áll a kerékanyák meglazulására figyelmeztető rendszer, két kerékanya érzékelőit fogja össze egy lemez

Sőt, Tire Pressure Management System Light Fleet néven már kishaszonjármű-flották számára is kínál abroncsnyomás-figyelő rendszert a francia gyártó. Ez 15 százalékos nyomásvesztésnél fényjelzéssel, 25 százalékosnál vagy 1,5 bar érték alatt kiegészítő hangjelzéssel is figyelmezteti a vezetőt a fülkébe utólag is beépíthető egységen keresztül.

 

Kiterjesztett élettartam

Szintán az IAA-n mutatta be a Michelin a német, az osztrák és a svájci piacra a kétszeres újrafutózás és a háromszoros utánvágás lehetőségét, vagyis azt, hogy az abroncs az utánvágás, az újrafutózás és a második utánvágást követően másodszor is újrafutózható, majd harmadszor is utánvágható. Ezáltal jelentősen kitolható az abroncs élettartama, illetve csökkenthető a környezeti terhelés a kevesebb nyersanyag felhasználása révén. Egyelőre az építőipari, pontosabban közúti és terepes vegyes használatú X Works XDY 315/80 R 22,5 és 13 R 22,5, valamint a városi buszokra való X Incity XZU 275/70 R 22,5 abroncsokhoz érhető el ez a technológia.

 -

Michelin X Incity XZU városi buszokra

 

Korszerű négyévszakos

Mindezek mellett a kishaszonjárművekhez tavaly februárban bemutatott Agilis CrossClimate négyévszakos gumiabroncs is fontos szerepet kapott az IAA-n. Ezt a terméket különleges, háromféle szintetikus elasztomerből álló keverékanyag, kiváló kopásállóság és kiemelt defektvédelem jellemzi. A „három hegycsúcs és hópihe” minősítéssel téli abroncsként is alkalmazható, keverékanyaga hidegben sem keményedik fel. A 3D-s lamellákkal ellátott mintázati blokkjai és V formájú mintázata kiváló tapadást biztosít hóban, valamint hatékony vízkiszorítást eredményez vizes útfelületen. A vállöv környékén kialakított, 1,5 milliméter mély, trapéz alakú, a teherabroncsokéhoz hasonlóan erős keverékanyagból készülő blokkok pedig ellenállóbbá teszik az abroncsot a sérülésekkel szemben. Ezenkívül a futófelülete két rétegből áll, aminek az az előnye, hogy a külső rétegről kevésbé terjed át a belső réteg és ezáltal az abroncs belső szerkezete felé a hő. Míg a mintázati árokban új, könnyebben leolvasható kopásjelzőket helyeztek el.

 -

Michelin Agilis CrossClimate négyévszakos gumiabroncs kishaszonjárművekre

 

Telematikában is az élen

Persze a Michelin nemcsak gumiabroncsokat kínál, hanem teljes körű telematikai megoldásokat is. Az Effitrailer a legalább ötven járművet felvonultató flották számára nyújt hatékony abroncsmenedzsmentet. A rendszer három modulból áll, amelyek tetszőlegesen kombinálhatók, ezek a földrajzi helyzetmeghatározás és kapacitáskihasználás, a biztonság és karbantartás, valamint a hőmérsékletfigyelés. Belső kimutatások szerint az Effitrailer több mint hetven százalékkal csökkenti az abroncssérülés miatti lerobbanások gyakoriságát.

 -

A Michelin négy új okostelefonos alkalmazása, a MyBestRoute, a MyInspection, a MyTraining és a MyRoadChallenge hatékonyan támogatja az útvonaltervezést, a költségkezelést, rutinellenőrzéseket és a járművezető-továbbképzéseket

Emellett az IAA-n mutatkozott be a Michelin négy új okostelefonos alkalmazása, a MyBestRoute, a MyInspection, a MyTraining és a MyRoadChallenge, amelyek segítenek a gépkocsivezetőknek és a flottamenedzsereknek a legtöbbet kihozni a fuvareszközeikből, illetve tovább csökkenteni a teljes üzemeltetési költséget. Többek között hatékony útvonaltervezést, költségkezelést és rutinellenőrzéseket tesznek lehetővé, valamint jól kiegészítik a járművezető-továbbképzéseket.

Végül, de nem utolsósorban megújult formában visszatért a fülkék tetején díszelgő, legendás Michelin-baba, vagyis a Bibendum. Az online is rendelhető, körülbelül negyven centiméter magas műanyag bábu mindegyike sorozatszámmal ellátott hologramos matricát kap eredetiségének igazolására. Ilyen újdonságok mellett akad ok büszkének lenni a Michelin márkára.

 -

Újra kapható a Bibendum, azaz a legendás Michelin-baba