Történelmi jelentőségű évet zárt 2018-ban a DAF. Nemcsak azért, mert fennállásának kilencvenedik évfordulóját ünnepelhette, hanem azért is, mert rekordszámú, 67 ezer tehergépkocsit gyártott, amellyel 16,6 százalékos piaci részesedést ért el Európában a nehézkategóriában. Ezzel a DAF a márkák rangsorában az előkelő második helyet foglalta el, a közúti nyerges vontatók szegmensében pedig évek óta piacvezetőnek számít. A holland gyártó azonban szeretne további növekedést elérni, amelyre a fülke-alvázas, azon belül is elsősorban az építőipari tehergépkocsik terén látja a legnagyobb lehetőségeket.
A mellékhajtások és a felépítménycsatlakoztatási modulok (BAM) rendkívül széles választéka is segít a DAF járműveket a lehető legjobban az adott munkafeladatra szabni
Mindez tökéletesen egybevág a márka magyarországi helyzetével is. Hazánkban tíz éve piacvezető a DAF a nehézkategóriában, tavaly pedig a rekordméretű piacon rekordszámú járművet értékesített és 33 százalékos részesedést ért el. Azonban ezek 85-90 százaléka nemzetközi fuvarozásra használt nyerges vontató volt. Növekedési lehetőség elsősorban a fülke-alvázak, azon belül is a négytengelyes billencsek piacán kínálkozik, ahol az elmúlt három évben 25-ről 220-ra nőtt a forgalomba helyezett új tehergépkocsik száma. Lássuk hát, hogy milyen újdonságokkal rukkolt ki a holland márka céljai elérése érdekében!
Új tengelyek
Először is a CF és az XF típus számára bevezetett egy új, tíz tonna teherbírású első tengelyt. Ez főként olyan alkalmazások esetén előnyös, amelyeknél különösen nagy terhelés jut az első tengelyre, például amikor nehéz darut építenek a fülke mögé. Az új tengelyhez három parabolikus rugólapból álló felfüggesztés tartozik. Az újdonság olyan CF és XF járművekhez választható, amelyek egyetlen első tengellyel és MX-11 vagy MX-13 motorral készülnek.
DAF CF 480 FAW (8×4)
Szintén új a 7,5 tonna teherbírású, szólóabroncsos, nem kormányzott utánfutó tengely. Teljesen új fejlesztésű, öntött vasból készülő házának köszönhetően merevebb, ugyanakkor tíz kilogrammal könnyebb elődjénél, statikus terhelhetősége pedig 25 százalékkal 26 tonnára nőtt. Ez különösen fontos szempont akkor, amikor a rakodásnál nagy terhelés jut a leghátsó tengelyre, például görgős konténeremelők vagy fardaruval ellátott teherautók esetében. Továbbá ezt az új tengelyt kapják a CF és XF típus FTR kivitelű, 6×2-es, hátsó segédtengellyel ellátott vontatói is.
Íme, a HR1670T hajtott, agyáttételes, laprugós tandemtengely 26 tonna terhelhetőséggel
Említést érdemel még, hogy a DAF többféle hajtott tandemtengelyt is kínál a 6×4-es és 8×4-es CF, illetve XF teherautókhoz. Ezek készülhetnek egyszeres, illetve agyáttétellel, dob- vagy tárcsafékkel, lap- vagy légrugózással, 19, 21 vagy 26 tonna teherbírással és tízféle tengelyáttétellel. Ez a változatosság is azt mutatja, hogy a DAF tehergépkocsik mennyire az adott alkalmazásra, illetve ügyféligényekre szabhatók.
Szűk helyek mestere
Az új tengelyek mellé pedig több új tengelykonfiguráció is társul a kínálatban. Ilyen a FAW jelű összeállítás, amely 8×4-es CF vagy XF fülke-alvázat jelent egy első tengellyel és hátsó tridemes tengelycsoporttal. Utóbbi egy SR1360T vagy HR1670T hajtott tandemtengelyből és kormányzott, szólóabroncsos leghátsó tengelyből áll. A műszakilag 37 tonna legnagyobb megengedett össztömegű FAW fülke-alvázak a kormányzott hátsó tengelynek köszönhetően rendkívül kis íven tudnak manőverezni. Fordulási körük átmérője csupán 15,6 méter padkák között és 17,0 méter falak között, míg az ugyanolyan jármű- és felépítményhosszal rendelkező 8×4-es FAD modelleké 20,2, illetve 21,6 méter. Ezáltal különösen előnyösek olyan alkalmazásokhoz, ahol szűk építési területekre kell nagy vagy nehéz rakományokat kiszállítani.
Elsősorban bányaipari munkákhoz készült ez a CF 530 8×4 FAD billencs. Műszakilag megengedett legnagyobb össztömege 44 tonna
Rendkívül szűken fordulnak az új FAW tengelykonfigurációjú modellek a hátsó kormányzott tengelynek köszönhetően
Ezt a FAW konfigurációt egy Palfinger horgos konténeremelő felépítménnyel ellátott DAF CF 480 8×4 modell formájában próbálhattuk ki a kőbányában. A jármű a kráter túlsó oldalának tetejére felvezető „zsákutca” végén kialakított szűk fordulóhelyen egy ívben könnyedén megfordult, míg a hasonló méretű 8×4-es billencs csak Y-fordulóval tudta ezt teljesíteni. Igen látványos volt a különbség!
Helytakarékosan sorakoznak a CF 480 8×4 FAW modell első és második tengelye között a légtartályok, a hidraulikarendszer olajtartálya és a kipufogódob
Egyébként ez egy közúti kivitelű tehergépkocsinak készült, így a 12 fokozatú ZF TraXon automatizált sebességváltóját a meredek kaptatók előtt érdemes volt kézi üzemmódba tenni, hogy ne váltson fel mászás közben. A 480 lóerős, 13 literes motor dinamikusan mozgatta a 32 tonna összgördülőtömegű járművet a bányában, a TraXonnal pedig olyan gyorsan lehetett fokozatot váltani, hogy a teherautó jóformán nem is veszített a lendületéből a meredek emelkedőkön. Kézi váltó esetén akár meg is állhatott volna a jármű egy ilyen visszaváltástól.
Százlábú
Bizonyos piacokon, például Hollandiában, igen elterjedtek a 10×4-es billencsek
Ugyanebben a bányában vezethettük a DAF fülke-alvázak új nagyágyúját, a 10×4-es billencset is. Ennek első két laprugós tengelye kormányzott és egyenként tíz tonna teherbírású, a harmadik tengelye hidraulikusan kormányzott, felemelhető és szintén tíz tonna terhelhetőségű, hátsó két tengelye pedig egy HR1670T hajtott, agyáttételes, légrugós tandem. A műszakilag ötven tonna legnagyobb megengedett össztömegű óriás hasznos teherbírása körülbelül harminc tonna, így igen termelékeny munkaeszköznek számít. A 480 lóerős, 32 tonna összgördülőtömegűre megrakodott, öttengelyes billencs kényelmesebben haladt át a terepegyenetlenségeken, kevésbé rázott és kanyarodáskor a csúszós, sáros talajon nem tolta annyira az orrát, mint a 8×4-esek.
A 10×4-es CF billencs egyik érdekessége, hogy a kerekei szorosan egymás mögött sorakoznak, ám a DAF tervezőinek így is sikerült egy 350 literes gázolajtartályt elhelyezniük az alvázon
A 12 fokozatú TraXon sebességváltóját pedig Off Road üzemmódba kapcsolva automatikus módban is közlekedhettünk a bánya nehéz terepén, ugyanis emelkedők mászásakor nem kapcsolt fel a váltó, magasabb fordulatszám-tartományt használt és egyébként is még gyorsabban váltotta a fokozatokat, mint Eco üzemmódban.
A középkonzolról kapcsolható a ZF TraXon automatizált váltó Off Road üzemmódja
Praktikusabb lenne forgókapcsolóval működtetni a differenciálzárakat
Nehézfiú
A nyerges vontatók nehézfiúja pedig az XF 8×4 FTM modell, amelyet most először mutatott meg a szaksajtónak a gyártó. Ez SR1360T vagy HR1670T hajtott tandemtengellyel és ezek előtt egy kormányzott segédtengellyel készül, vagyis tridemes tengelycsoportról beszélhetünk. Így a modell legnagyobb megengedett szerelvényössztömege elérheti a 120 tonnát is a vontató tengelyeinek túlterhelése nélkül. Egyébként magának a vontatónak 41 tonna a műszakilag megengedett legnagyobb össztömege, a nyereg legnagyobb terhelhetősége pedig 24 tonna.
A DAF nyerges vontatók csúcsa az XF 530 8×4 FTM nehézvontató, akár 120 tonna szerelvényössztömeggel
Mi egy 530 lóerős motorral és 16 fokozatú ZF TraXon automatizált váltóval ellátott, hetven tonna legnagyobb megengedett szerelvényössztömegű modellt próbálhattunk ki, amelyhez egy háromtengelyes, mélyágyas trélert kapcsoltak. Így a 20,5 méter hosszú tesztszerelvény összgördülőtömege negyven tonna volt. Az már a parkolóból kimanőverezve, majd az első körforgalmon áthaladva feltűnt, hogy a tréler három és a vontató két kormányzott tengelyének köszönhetően olyan jól fordult a jármű, mint egy szokványos nyerges szerelvény. Az autópályán pedig azt tapasztaltuk, hogy a menetkényelme, menetstabilitása és vezethetősége is éppen olyan jó. A már jól ismert új generációs MX-13 motor könnyedén elbírt a negyven tonnával a spanyol emelkedőkön, már 900-as fordulatszámtól is erőteljesen húzott, a 16 fokozatú TraXon pedig könnyedén megtalálta a mindig éppen ideális fokozatot. Az MX motorfék és a ZF Interder együtt szintén bőséges tartalékokkal rendelkezett.
Mintha csuklós lenne
Végül, de nem utolsósorban új konfiguráció az XF 8×2-es fülke-alváz két kormányzott első tengellyel és a hajtott C-tengely mögött egy 7,5 tonnás kormányzott utánfutó tengellyel. Ez a FAX jelű, műszakilag 37 tonna legnagyobb megengedett össztömegű konfiguráció egyébként a CF típushoz már eddig is rendelkezésre állt, mi is egy ilyet próbálhattunk ki. A fülke mögé egy 22 méter magasra kitolható Hiab darut szereltek, amely mögött egy húszlábas konténer helyezkedett el.
A képen látható CF 480 8×2 modell révén kipróbált FAX tengelykonfiguráció már az XF-hez is választható
A fordulékonyság javítása és a gumikopás csökkentése érdekében is nagyon sokat számít a FAX tengely tengelykonfigurációjú modellek kormányzott hátsó tengelye
Ennek a járműkonfigurációnak a lényege a kimagaslóan jó manőverezhetőség, ezért az első körforgalomban rögtön több kört is mentünk, olyan élményt jelentett a fordulékonysága. A leghátsó kormányzott tengely a nagy szögben kikormányozható kerekekkel látványosan vitte kifelé a jármű hátulját, szinte nem is vágta le az ívet. Ugyanakkor autópályán is nagyon stabilan futott.
Építő jellegű szolgáltatások
A DAF persze nemcsak a termékkínálatát, hanem a szolgáltatásait is az építőiparban tevékenykedő üzemeltetők igényeihez igazította. Az üzemidő az építőiparban is éppolyan fontos, mint sok más ágazatban, ezért a hollandok kidolgozták a DAF MultiSupport javítási és karbantartási szerződés építőipari járművekre szabott változatát. Ennek újdonsága az Üzemidő nevű csomag, amelynek keretében a DAF vállalja, hogy műszaki probléma esetén a tehergépkocsi nyolc órán belül folytatni tudja a munkát. Ha ez mégsem teljesülne, akkor az üzemeltető napi háromszáz euró ellentételezést kap. Ráadásul az Üzemidőcsomagot választó ügyfelek akár öt százalék kedvezményt is kapnak a MultiSupport szerződésük díjából.
A fenntarthatóság jegyében a tesztautókon büszkén hirdette a matrica, hogy a DAF tehergépkocsik már hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is üzemelhetnek. Ezzel forrástól a kerékig számítva akár kilencven százalékkal is csökkenthető a szén-dioxid-kibocsátás. Ráadásul a HVO-termelés nem versenyez az élelmiszertermeléssel
A DAF Academy pedig már kifejezetten építőipari járművel dolgozó sofőröknek is kínál gépkocsivezető-továbbképzéseket, amelyeken a gazdaságos, hatékony vezetés mellett a terepes funkciókra is nagy hangsúlyt fektetnek. Míg a DAF Connect telematikai rendszer a felépítmény és a mellékhajtómű üzemeléséről is pontos képet nyújt az üzemeltetőknek, illetve a flottamenedzsereknek. Ez is segít csökkenteni a költségeket és növelni az üzemidőt. A DAF további erőssége a TRP-hálózat, amely pótkocsikhoz és felépítményekhez is kínál alkatrészt, például egyedül az építőipari járműveken használt hidraulikus berendezések terén körülbelül ezer különféle rendszert fed le.
Mindezekkel az újdonságokkal tehát a DAF számottevően közelebb került ahhoz, hogy az építőipari üzemeltetők speciálisabb igényeit is optimális megoldásokkal kielégíthesse. Ezáltal pedig a különlegesebb feladatokra is termelékenyebb, gazdaságosabb tehergépkocsikat és szolgáltatásokat kínálhasson.
Ennél a CF 300 6×2 FAG hulladékgyűjtőnél a harmadik az ikerabroncsos hajtott tengely, mert hátulra jut a legnagyobb terhelés, előtte pedig egy kormányzott, szólóabroncsos segédtengely gondoskodik a kiváló fordulékonyságról