Új lendületet adott a Scania építőipari járművei értékesítésének a vadonatúj tehergépkocsi-generáción alapuló XT teherautó-család bevezetése. Az új tengelyek, felfüggesztések, sebességváltók és kormányműelemek mind a járművek robusztusságát fokozták, ami különösen fontos például a bányaipari alkalmazások esetében. Az XT további erőssége a rugalmasság, ugyanis a márka moduláris rendszerének köszönhetően az XT teherautók hulladékgyűjtéshez éppúgy optimálisan specifikálhatók, mint például autódarunak. Ezek a járművek minden eddiginél jobban az egyedi igényekre szabhatók. A típuscsalád piaci sikerét jól mutatja, hogy 2018-ban harminc százalékkal nőtt a Scania értékesítése az építőipari szegmensben. Ráadásul nemcsak Európában, hanem Ázsiában és Latin-Amerikában is szépen teljesítenek ezek a járművek.
Bányamunkás
Scania G 500 XT 8×4
Habár az XT egy igen fiatal teherautó-család, a Scania több újdonságot is felvonultatott a bauma 2019 kiállításon. Először is egy 8×4-es G 500 billencset Meiller felépítménnyel, amelynek műszakilag megengedett legnagyobb össztömege 58 tonna, így igen termelékenyen használható például a bányaiparban vagy nehéz földmunkákhoz.
Fenntartható betonkeverő
Ez is hibrid, csak kicsit másként: a fülke-alváz hajtásáról gázmotor, a betonkeverő felépítmény működtetéséről pedig villanymotor gondoskodik
A G 410 betonkeverő-autó viszont a fenntartható fuvarozásra való átállás felé vezető úton tett lépéseivel tűnt ki a tömegből. Ugyanis a jármű hajtásáról a Scania nemrég bemutatott, soros, hathengeres, 13 literes, 410 lóerős, gázüzemű motorja gondoskodik, amely sűrített földgázzal (CNG) és sűrített biogázzal (CBG) egyaránt működtethető. De ez még nem minden! Az olasz CIFA által gyártott, nyolc köbméteres hibrid betonkeverő felépítményét villanymotor hajtja. Ezáltal rendkívül tisztán és csendesen dolgozhat, ami városi építkezéseken egyre fontosabb szempontot, sőt, elvárást jelent napjainkban. A felépítmény elülső részében helyezkednek el a külső forrásról tölthető akkumulátorok, amelyekkel a gyártó adatai szerint négy munkaciklus teljesíthető. Persze ez nagyban függ a ciklusok időtartamától, mindenesetre a felépítmény a jármű mellékhajtásáról is működtethető, ha lemerülnének az akkumulátorok.
A felépítmény elülső részében találhatók a konnektorról tölthető akkumulátorok, de ha ezek lemerülnének, akkor a keverődob a jármű mellékhajtásáról is működtethető
A hibrid betonkeverő-autó akár 95 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-lábnyomot, energiafogyasztása pedig harminc százalékkal is kisebb lehet a hagyományos, csak dízelüzemű betonkeverő-autókéhoz képest
Továbbá a Scania kínálatában tavaly óta dízel-elektromos hibrid hajtású, háromtengelyes, 26 tonna össztömegű fülke-alvázak is szerepelnek, amelyek billencsként is alkalmazhatók akár 14 tonna hasznos terhelhetőség mellett. Ezek akár tíz kilométert is megtehetnek tisztán elektromos üzemben, vagyis nulla károsanyag-kibocsátással és minimális zajszinttel, így a nagyvárosok védett zónáiban is ideális megoldást nyújtanak. A hibrid tehergépkocsik a P-fülke mellett a szintén tavaly bemutatott, alacsonybelépésű L-fülkével is rendelhetők, sőt, akár XT építőipari kivitelben is rendelkezésre állnak.
Gigavontató
A sok tengely miatt a tartályok a fülke mögé kerültek a nehézvontatón
Ezek mellett egy igazi nagyágyút is kiállított a griffes gyártó a baumán. Az S 730 10×4*6, vagyis 730 lóerős, öttengelyes, két hajtott és három kormányzott tengellyel ellátott nehézvontató legnagyobb megengedett szerelvényössztömege 250 tonna. Aligha lehetne ennél lenyűgözőbb járművel tisztelegni a Scania V8-as motorok ötvenéves jubileuma előtt. A gyártó egyébként idén számos rendezvénnyel ünnepli majd ennek a legendás erőforrásnak az ötvenedik születésnapját. Az 520, 580, 650 és 730 lóerős változatban készülő, 16,4 literes, V8-as motorok a legkeményebb alkalmazások terén is kiválóan helytállnak.
Scania S 730 10×4*6
Akinek viszont a bőséges teljesítménynél fontosabb szempont a kis saját tömeg, a soros, hathengeres, 12,7 literes motorok közül válogathat, amelyek csúcsváltozata 500 lóerő teljesítményt és 2550 newtonméter legnagyobb nyomatékot nyújt. Mind a négy teljesítményszint esetén közös jellemző a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélküli, csak SCR-es kipufogógáz-utánkezelés és a fix geometriájú turbófeltöltő. A 410 és 450 lóerős kivitel pedig százszázalékos biodízellel (FAME) is üzemeltethető, akárcsak a 9,3 literes, öthengeres motor 320 és 360 lóerős változata. Ezenkívül a Scania összes Euro V-ös és Euro VI-os motorja akár százszázalékos hidrogénezett növényi olajjal (HVO) is működtethető.
Mindezek mellett a különféle felépítménygyártók standjain is számos új generációs Scania tehergépkocsival találkoztunk, például billencsnek, betonkeverőnek vagy éppen autódarunak kialakítva.
Hálózatba kapcsolt motorok
A Scania a soros, hathengeres (képünkön) és a V8-as motorjait ipari alkalmazásokhoz, illetve áramfejlesztőkhöz megfelelő kivitelben is kínálja,
Az építőipar számára további fontos újítás, hogy a Scania már az áramfejlesztőkhöz kínált erőforrásait és az ipari motorjait is kínálja hálózatba kapcsolhatósággal, amely a folyamatos adatkapcsolat révén az üzemidő maximalizálását és az üzemelés hatékony felügyeletét teszi lehetővé. Immár több mint 350 ezer hálózatba kapcsolt Scania jármű fut a világ útjain, így a griffes gyártó nagy tapasztalattal rendelkezik az ilyen szolgáltatások terén. Amennyiben üzemelés közben apróbb rendellenességek merülnek fel, a motorvezérlés eltárolja ezeket az információkat, majd a következő karbantartás esetén jelzi ezt. Nagyobb probléma esetén a Scania szakemberei távdiagnosztikával is orvosolhatják a problémát, illetve idejében intézkedhetnek a helyszíni elhárításról. Továbbá a rugalmas karbantartási tervek is hozzájárulnak az üzemidő maximalizálásához. Ezenkívül a tüzelőanyag-fogyasztásról és a károsanyag-kibocsátásról is valós idejű adatokat nyújtanak ezek a szolgáltatások.
Sőt, már a hathengeres és V8-as (képünkön) stabilmotorok is hálózatba kapcsolhatók
Gazdaságos megoldás
Emellett a Scania évek óta jól bevált koncepciója, az Ecolution az építőipari szegmensben is elérhető. Ez egy olyan szolgáltatáscsomag, amelynek célja a hatékonyság és a fenntarthatóság fokozása. A szolgáltatások közé tartozik többek között a flották átfogó optimalizálása, a járművezetők vezetési stílusának kiértékelése, illetve ehhez kapcsolódóan a továbbképzésük és a személyre szabott nyomon követésük. A jól képzett gépkocsivezetők a hálózatba kapcsolt járművekkel együtt az építőipari alkalmazásokban is jelentősen növelhetik az üzemidőt, illetve a teljes körű üzemeltetési gazdaságosságot. A Scaniánál most már a járművezető-képzések is modulárisak, így az adott alkalmazási területre szabhatók.
Ez az XT kivitelű, azaz terepesített G 450 6×2*4 modell horgos konténeremelő felépítményt kapott
A járművek hálózatba kapcsolásával pedig az építőipari szegmensben is megjelentek az olyan szolgáltatások, mint a rugalmas ütemterv szerinti karbantartás vagy a flottagondozás, méghozzá kiszámítható költségek mellett. A Scania helyszínoptimalizálási szolgáltatása pedig kifejezetten a bányaipart célozza meg. Ennek lényege, hogy növeli a hatékonyságot az idő, a terhelés, az útvonal, a biztonság és a fenntarthatóság terén. Ehhez a hálózatba kapcsolt járművekből és a bánya különféle folyamataiból származó adatokat elemzik ki, segítve ezzel az üzemeltetők tevékenységét. A Scania itt is arra törekszik, hogy szoros partneri kapcsolatot építsen ki az ügyfeleivel, hogy együttesen javíthassák a termelékenységet és csökkenthessék az üzemeltetési költségeket. Mindezek az újdonságok tehát jól elősegítik, hogy a márka tovább erősítse helyzetét az építőipari tehergépkocsik piacán.
Vérbeli terepes nyerges vontató: emelt hasmagasság, az XT modellekre jellemző erősítések és védőelemek, 500 lóerős motor, valamint összkerékhajtás