Az IAA kiállításon látott további újdonságok itt olvashatók, köztük a háttéripari újdonságokról szóló beszámoló első két része is.
Michelin
Michelin X Line Energy F
Ezúttal a Michelin azt helyezte előtérbe a kiállított termékei kapcsán, hogy az abroncsai a törvényileg megengedett legkisebb profilmélység eléréséig mindvégig állandó teljesítményt nyújtsanak. A francia gyártó azt vallja, hogy egy gumiabroncsnak még nagy futásteljesítmény után is biztonságosan és megbízhatón kell üzemelnie. Ennek a tartós teljesítményt célzó stratégiának a jegyében leplezte le új termékét az IAA-n, a Michelin X Coach Z abroncsot távolsági autóbuszokhoz. A kiállított 295/80 R 22,5 méretű modell a gyártó szerint rendkívül lágy futást biztosít, ami a járművezetőnek és az utasoknak is segít kényelmesebbé tenni a hosszú utazásokat.
Michelin X Coach Z
Ugyanezzel a tartós teljesítményt szem előtt tartó megközelítéssel születtek meg korábban az X Multi Energy Z és D tehergépkocsi-abroncsok, valamint az Agilis CrossClimate kishaszonjármű-abroncsok is. Természetesen a kis gördülési ellenállás elérése is kiemelt szempontot jelentett ezeknek a gumiknak a kifejlesztésekor a kedvező tüzelőanyag-fogyasztás érdekében. Az X Multi T abroncsok pedig új keverékanyaguknak köszönhetően két milliméterrel alacsonyabb profilmélység mellett is tíz százalékkal nagyobb futásteljesítményt érhetnek el, mint elődjeik, az XTE 3 gumik.
Michelin X Multi Energy Z
Az X Works termékcsalád tagjai esetében a Powercoil technológiájú karkasz új generációs acélszálakból épül fel, amelyek egyszerre könnyebbek és erősebbek, így az abroncsok kopásállóbbak. A futófelület keverékanyagának Carbion nevű összetevője szintén növeli a kopásállóságot, míg a nagy szilikatartalom hozzájárul a kiváló gördülési tulajdonságokhoz. A Regenion futófelületi mintázat nemcsak megújul a kopás során, hanem a gördülési ellenállást is csökkenti, valamint javítja a tapadást. A termékeken kívül szolgáltatásokat is bemutatott a Michelin, többek között digitális szolgáltatásokat flottamenedzsmenthez és alkalmazásokat tehergépkocsi-vezetőknek. Sőt, egy új biztonsági megoldást is kiállított keréktárcsákhoz, amely elektronikus érzékelők segítségével idejében figyelmeztet a kerékanyák meglazulására. Ezt egy új abroncsnyomás-figyelő rendszerrel is kiegészítette.
Michelin Remix X Works D
WABCO
„Mobilizáljuk a járműintelligenciát” – ezzel a szlogennel vett részt a WABCO az IAA kiállításon. A WABCO is gőzerővel dolgozik az önvezető járművek bevezetéséhez szükséges összetett, ám hibamentesen működő rendszerek kifejlesztésén. Ebből ízelítőt is adott az IAA-n számos fejlett vezetéstámogató rendszer bemutatásával. Többek között a ráfutásos balesetek megelőzésére szolgáló OnGuardActive a legújabb, 77 gigahertzes radar segítségével az iparág leghosszabb érzékelési tartományát nyújtja, és a rendszer már nyolcvan kilométer/óra sebességről is teljesen automatikus vészfékezéssel meg tudja állítani a járművet mozgó és álló akadály észlelése esetén egyaránt, még rossz látási körülmények esetén is. Az OnGuardMax rendszer ezt a radart egy új fejlesztésű Mobileye kamerával is kiegészíti, így húsz kilométer/óra sebességig a jármű előtti gyalogosokat is észleli, és automatikus vészfékezésbe kezd a gázolás megelőzésére. A most leleplezett OnLaneAssist a WABCO egyedülálló aktív kormányművével és a Mobileye kamerával együtt már aktív sávtartásra is képes. Az utólag is beépíthető, radarral működő OnCity a jobb oldali holttérben tartózkodó gyalogosokra és kerékpárosokra figyelmezteti a gépkocsivezetőt jobbra kanyarodáskor. A szintén a 2018-as IAA-n debütált Maxx Air Disc Brakes tárcsafék a világ első moduláris, egydugattyús platformja a haszonjárműiparban. Ez egy szabadalmazott megoldással rendkívül hatékonyan egyenlíti ki a fékbetétek kopását akár tehergépkocsik, akár pótkocsik esetében.
WABCO eTrailer
A jövőre készülve a gyártó bemutatta az eTrailer prototípust, amely egy villanymotorral és vezérlőrendszerrel ellátott pótkocsi. A motor fékezéskor visszatáplálja a fékenergiát, amelyet a rendszer később a jármű hajtására vagy a fedélzeti elektromos segédberendezések működtetésére hasznosít. A WABCO becslései szerint az eTrailer rövid távú alkalmazásokon húsz, míg hosszú távú fuvarozásban tíz százalékkal is csökkentheti a tüzelőanyag-fogyasztást. Emellett a WABCO bemutatott egy korszerű, digitális hálózatba kapcsolhatóságon alapuló flottamenedzsment-rendszert is, amely a vezetési stílus kiértékelését és a járművezetőknek nyújtott tanácsadást is magában foglalja. A Traxee flottamenedzsment-rendszert kifejezetten kis és közepes méretű flottáknak fejlesztették ki.
ZF
A ZF AxTrax AVE elektromos hajtású portáltengely kerékagymotorja
Intelligens hálózatba kapcsolhatósági rendszerekkel jelent meg a ZF a hannoveri IAA-n, amelyek segítségével a haszonjárművek látni, gondolkodni és cselekedni tudnak. Ezen alapulva a friedrichshafeni cégcsoport jövőbe mutató és a költséghatékonyságot, illetve a biztonságot növelő megoldásokat kínál a teljes logisztikai lánc számára az elsőtől az utolsó kilométerig. Ezek az automatizált menetfunkciók és a felhő alapú, hálózatba kapcsolhatósági rendszerek mellett a tisztán elektromos hajtást is magukban foglalják.
ZF CeTrax központi villanymotor tisztán elektromos hajtású haszonjárművekhez
A ZF először is bemutatta önvezető rendszerét, amely a rakodóhelyeken, illetve zárt telephelyeken belül járművezető nélkül juttatja el a tehergépkocsit a megadott rakodó- vagy parkolóhelyre. Egy másik intelligens megoldásával a csomagkiszállítás logisztikai folyamatát teszi hatékonyabbá a gyártó. A becslések szerint egyedül Németországban négymilliárd csomagot kell majd kézbesíteni 2021-ben, ráadásul a címzettek egyre pontosabban szeretnék tudni saját maguk is nyomon követni, hogy hol és mikor vehetik át a küldeményüket. A ZF Innovation Van nevű tanulmányfurgonja egyrészt tisztán elektromos hajtású és önvezetésre képes, másrészt saját intelligens algoritmusával kiszámítja a kiszállítás leghatékonyabb útvonalát, sőt, a kézbesítés helyénél saját maga megkeresi a legközelebbi parkolóhelyet, amíg a vezetője átadja a csomagot.
Kompakt elektromos hajtásrendszer kishaszonjárművekhez a ZF-től
Emellett a ZF konvojozási technológiát is bemutatott tehergépkocsik számára, amellyel a gyártó számításai szerint akár húsz százalékkal is csökkenthető a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. A kezdetben a fogaskerekeivel világhírnevet szerző márka az önvezetéshez szükséges érzékelőket, vezérlőelektronikákat és aktuátorokat egy kézből kínálja a járműgyártóknak. A ZF emellett az önvezetéssel kapcsolatos különböző fejlesztési projektekben is részt vesz. Továbbá a gyártó a kishaszonjárművektől a nehéz-tehergépkocsikon át a városi buszokig minden járműkategória számára sorozatgyártásra érett, tisztán elektromos hajtásláncokat is kínál már.
ZF elektromos rásegítésű kormánymű
A közlekedésbiztonság javítására egy új oldalsó holttérfigyelő rendszerrel rukkolt ki a ZF, amely radarok segítségével a tehergépkocsi jobb oldala melletti holtteret teljes mértékben felügyeli. Ha a rendszer egy másik közlekedőt észlel ebben a térben, riasztja a járművezetőt. A Side Vision Assist rendszer egy kamerával is kiegészíthető, sőt, akár aktívan beavatkozhat a kormányzásba és vészfékezést is végrehajthat. A ZF kínálatából sem hiányzik a hálózatba kapcsolhatóságon alapuló telematikai rendszer a flottaüzemeltetők számára, ennek neve: Openmatics. Ez különösen nagy szerepet kap elektromos járművek üzemeltetésekor az energiafelhasználás optimalizálása érdekében. Az Openmatics rendszert kínálja a járműveihez gyárilag a VDL buszgyártó.