Ilyen még nem volt: vonatnyi lakókocsit húz maga után egy autó! Senkinek se csillanjon fel a szeme, hogy ezt majd ő is kipróbálja, hiszen egyhónapnyi előkészületeket igényelt a Ford angliai próbapályáján a reklámfilm forgatásához végrehajtott mutatvány, amelyhez erősítő alvázzal és hátsó vonórúddal kellett ellátni a lakókocsikat, köztük egy 1950-es Airstream modellt. A közel százméteres, húsztonnás szerelvényt egy kétliteres, 213 lóerős EcoBlue Bi-turbo motorú új Ranger vontatta – olvasóinknak ajánlom a mókás video megtekintését:
Január végén mutatta be a kölni székhelyű német Ford az év közepétől kapható átdolgozott pickupját. Egy ilyen alvázas, alapból összkerékhajtású – terepjáróként vagy szerepjáróként használt – jármű alapjain nem sokat lehet variálni, de azért tökéletesítették a hajtásláncát, elektronikai arzenállal könnyítették meg a vezetést, és frissítették a dizájnt. Szokás szerint háromféle fülke készül: rövid Regular Cab, kicsit hosszabb Super Cab és négyajtós, ötszemélyes utasterű Double Cab.
Xenonfőfényszóró és LED-es nappali menetfény világítja be az utat vagy a terepet. Újdonság az emblémát hordozó díszléc vízszintes osztása
Kisebb motor, nagyobb potenciál
Az eddigi 3,2 literes TDCi dízelt felváltó kétliteres, SCR-es kipufogógáz-utánkezelésű EcoBlue dízelmotor Bi-turbo csúcsváltozatának egyik jellegzetessége a fordulatszám függvényében belépő fix geometriájú kis-, illetve változó geometriájú nagynyomású feltöltő. A csúcsmotor mind teljesítményben, mind nyomatékban felülmúlja nagyobb méretű elődjét: 213 lóerő, illetve 500 newtonméter kifejtésére képes, 9,2 literes átlagos tüzelőanyag-fogyasztással (csak így lazán, egyetlen számadattal közölve). Az, hogy mindemellett kilenc százalékkal csökkent az étvágya, vélhetően részint a kategóriában kivételes tízfokozatú automatikus sebességváltónak köszönhető, amelyet más kocsikba is beépítenek, például az új Ford Mustang és F-150 pickup egyes modelljeibe. Láthattuk a bevezetőből, hogy mire képes ez a párosítás, de személyesen is tapasztalhatják majd extrém sivatagi vagy tereptúrákra vállalkozó kalandkeresők.
Ezenkívül készül majd a megújult Ford Ranger változó turbinageometriájú szimpla turbóval ellátott motorral is, ennek teljesítménye 130 lóerő, nyomatéka 340 newtonméter, átlagfogyasztása 8,0 liter száz kilométeren, illetve potensebb változatával, amelynek megfelelő adatai 170 lóerő, 420 newtonméter és 8,3 liter száz kilométerenként. Ez a két kivitel az eddigi 2,2 literes TDCi utódja. Az egyszerűbb szerkezetet és a kedvezőbb vételárat kedvelők könnyen kapcsolható hatfokozatú manuális sebességváltóval rendelhetik meg Rangerüket, de még ők is négyszázalékos fogyasztáscsökkenéssel számolhatnak a korábbi generációhoz képest.
17 colosak a kerekek, a mutatós könnyűfém keréktárcsa nyilvánvalóan inkább urbánus használatra való, mintsem a terepjáró képességek kihasználására
Konstrukciós újdonság, hogy a kisebb, könnyebb, eleve kevesebb veszteséggel működő blokkban tíz milliméterrel oldalra tolták az öntöttvas blokk középsíkjától a főtengelyt, ezáltal mérséklődik a dugattyúk súrlódása a hengerfalon. A szerelt vezérműtengelyt egy darabból gyártott váltotta le. Tökéletesítésként harangozzák be a piezoelektromos befecskendezőket, holott ez már régóta magától értetődő szerelvény a dízelmotorokban.
Az új Ranger 800 milliméter mély vízen képes átgázolni, és 230 milliméter szabad hasmagasságával jól mozog sziklás helyeken vagy mély traktornyomban is. Első terepszöge 29, a hátsó 21 fokos. Teherbírása eléri az 1252 kilogrammot, a vontatmány maximális megengedett tömege pedig a 3500 kilogrammot – már amikor nem húsztonnás lakókocsivonatot húz éppen…
Vezetőtámogató rendszerek
Az új Rangert kategóriája első járművének mondják, az alapfelszerelésként beépített, kamerás és radaros ütközésmegelőző asszisztenssel, a vezető reagálásának elmaradásakor önműködően fékező gyalogosészleléssel és intelligens sebességhatárolóval. Az utóbbi a szélvédő mögötti kamerával ismeri fel a jelzőtáblákat, és alkalmazkodik a változó limitekhez – de persze, ahol már gyorsabban lehet menni, a vezetőre bízza a gázadást. A kormánykerékről kezelhető, és be lehet állítani rajta az elérni kívánt maximális tempót.
A Ford Ranger Limited kivitelének utastere bőrgarnitúrával, középső kartámasszal, és gusztusos felületekkel kényezteti utasait
Újdonságként jelenik meg a Rangerben a kulcs nélküli Ford KeyFree System, és az, hogy már a plató hátfalajtójára is hat a központi zár. A járdával párhuzamos parkolóhelyre magától áll be a jármű, a sofőrnek csak a pedálokra van gondja. További terhet vesz le a válláról a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés és a be is avatkozó sávtartó asszisztens, a követési távolságot felügyelő sebességszabályozó, az első-hátsó parkolássegítő érzékelő, a tolatássegítő kamera és a borulásgátlóval, illetve a vontatmány becsóválását megakadályozó funkcióval kiegészített menetstabilizáló.
Mindenféle helyzetre talál megfelelő áttételt a tízfokozatú automatikus váltó. 4×2 és 4×4, illetve közúti és terepfokozat között forgókapcsolóval lehet váltani
A kellemes utazás érdekében az egyes modellváltozatok jellegéhez igazították a rugózást és a lengéscsillapítást. A Double Cab és az új Ranger nagyobb teljesítményű variánsai megkapták az aktív zajelnyomó technikát, sőt, a zászlóshajónak minősülő Ranger Wildtrak és fényűző berendezésű Ranger Limited további prémiumjellemzőkkel bővültek, például torziós rugó segíti a plató hátfalának felcsukását.
Csatlakoztathatóság
A FordPass Connect fedélzeti modem mobil wifi hotspottá teszi a Rangert; akár tíz végkészülék csatlakoztatására ad lehetőséget, és kihasználhatóvá tesz egy sor szolgáltatást, amelyek a FordPass okostelefon-alkalmazásával férhetők hozzá. Ilyen például a jármű állapotának lekérdezése a távolból az olajszinttől a guminyomáson át a futásteljesítményig az utazás megkezdése előtt, a jármű lokalizálása nagy parkolókban, valamint a központi zár távműködtetése, hogy kollégák beszállhassanak az autóba, vagy a tulajdonos meggyőződhessen, lezárta-e a kocsiját.
Az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis Ford SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer a nyolccolos képernyőt ujjal simogatva vezérelhető, vagy még egyszerűbben, hangutasításokkal. A Ford MyKey pedig flottakezelőknek ad lehetőséget, hogy az autókulcsok programozásával korlátozhassák a menetsebességet és a rádió hangerejét, illetve állandó jelleggel bekapcsolhassanak biztonsági intézkedéseket.
Luxusberendezés, díszvarrásokkal, az üléstámlába hímzett típusnévvel, sok kényelmi berendezéssel a Wildtrak csúcsmodellben
Markáns, modern dizájn
Természetesen fel kellett frissíteni a nem éppen szerénykedő küllemet is, hogy lássák: ez már az új Ranger! Áttervezték az első lökhárítót, és széltében kettéosztották a hűtőmaszk vízszintes díszlécét. Új szín a Diffúz Ezüst és a Kék Villám. A magasabb szintű kiviteleken xenonfényszóró és LED-es nappali menetvilágítás működik – ehhez azért jegyezzük meg, hogy Európában már a teljesen fénydiódás fényszóró a menő. Odabenn ébenfa színű környezet fogad, a fényezett felületek az eddiginél jobban, és mélyebb fénnyel csillognak. A tízfokozatú automatikus váltóhoz látványosabb választókar tartozik. A Limited modellekben fekete bőrkárpitozású ülések és exkluzív, 17 colos könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé a hatást.
Vadcsapáson
A szembeötlő új Ranger Wildtrak modellt speciális Szabja Narancs (hogy jönnek ezek össze?) fényezés, illetve kontrasztosan sötét, titánhatású hűtőmaszk és légbeömlők emelik ki a tömegből. Hasonló felületképzésűek a tükörházak, a kilincsek, az oldalsó szellőzők és a platósínek. Az utastérben sötét-selymes krómozású és fényes dekorációk, valamint az ülések Wildtrak grafikája gyönyörködtetnek.
Praktikus is a Wildtrak: roló védi a rakományt, torziós rugó segíti a platóajtó felcsukását
A Ford Ranger 51 500 európai vevőre talált 2018-ban, ami 15 százalékos javulás 2017-hez képest. Az új kivitel révén, élen a Ranger Raptor csúcsmodellel, amely minden idők legnagyobb teljesítményű Rangere, további növekedés várható a forgalomba állítási statisztikában, amikor 2019 közepe táján beindul az értékesítés.
A teherbírás maximuma 1252 kilogramm