Nemrég beszámoltunk arról, hogy a DAF CF Electric nyerges vontatóba a VDL-től érkezett a tisztán elektromos hajtásrendszer. A VDL távolsági busza, a Futura pedig hagyományosan a DAF-tól kapja a motorokat. Így már várható volt, hogy előbb-utóbb ebben a busztípusban is megjelennek a DAF alaposan továbbfejlesztett, megnövelt nyomatékú, kis fordulatszámú működésre optimalizált, rendkívül hatékony erőforrásai.
Nos, tavaly a VDL Bus & Coach hivatalosan is bejelentette ezt. A Futura megkapta az MX-11 370, 410 és 450 lóerős, valamint az MX-13 530 lóerős változatát. Ezekhez pedig a ZF szintén új generációs, rendkívül hatékony automatizált váltója, a TraXon, illetve bolygóműves automatikus váltója, az EcoLife társítható. A gyorsabb váltásokat biztosító TraXonnal együtt a visszagurulás-gátló és a manőverező mód is megjelent a Futurában. A motorok nagyobb nyomatékát, illetve kedvezőbb nyomatékleadási jellegét kihasználva pedig egy új, hosszabb, 2,71-os hátsó tengelyáttétel is bekerült a kínálatba, amely száz kilométer/óra sebességnél százzal csökkenti a motor fordulatszámát.
Az új hajtásláncok beépítését nem kísérte külső-belső ráncfelvarrás
Mindezek eredményeként nemcsak csendesebb az új Futura, hanem három százalékkal javult a tüzelőanyag-hatékonysága. Ráadásul az új hajtáslánccal a GPS-adatok alapján a domborzathoz előrelátón igazodó hajtásláncvezérlés, a Predictive Powertrain Control (PPC) is bekerült a típus opciói közé, amely átlagosan további 2,5 százalékkal mérsékelheti a tüzelőanyag-fogyasztást.
Tovább csökkenti a teljes birtoklási költséget (TCO), hogy a szervizintervallum immár a százezer kilométert is elérheti, sőt, az olajcsere-intervallum akár 200 ezer kilométer is lehet. Míg a motortér ügyesebb elrendezésének köszönhetően gyorsabban elvégezhetők az adott szervizműveletek, hat százalékkal csökkentve a szervizköltségeket. Szintén kedvezően hat a karbantartási kiadásokra, hogy az új motorgeneráció erősebb dekompressziós motorféke (DAF Engine Brake – DEB) révén csökken az üzemi fékek kopása.
A típus közepes és magas padlószinttel, valamint emeletes buszként is elérhető
Mindemellett száz kilogrammal csökkent a Futura buszok saját tömege, ebből ötven kilogramm az új, kompaktabb kipufogógáz-utánkezelő rendszernek, húsz pedig a ZF TraXon váltónak köszönhető. Ezáltal javult a tengelyek közötti tömegeloszlás és nőtt az utaskapacitás.
A sajtóközlemény szerint azonban a hajtásláncon kívül semmi más nem változott a Futura típuson, így generációváltásról beszélni kissé túlzás. Mindesetre tény, hogy számos tekintetben lényegesen előrelépett a VDL távolsági busza, főként a vezethetőség és az üzemeltetési költségek terén.