Kínából és Törökországból több buszgyártó is részt vett a 2018-as IAA haszonjármű-kiállításon, ám elmaradt az európai Solaris és a VDL Bus & Coach. A megjelentek szinte kivétel nélkül bemutattak elektromos vagy más alternatív hajtású autóbuszt is.
Hirdetés:

BYD

Második alkalommal jelent meg a BYD az IAA-n, hangsúlyozva meghatározó jelenlétét a villanybuszok piacán. A kínai gyártó 2010 óta hatszáz elektromos buszt értékesített Európában, világszerte pedig már 35 ezer villanybuszt adott át. Idén egy 12 méteres, nagymértékben moduláris, valamint egy 18 méteres, pantográfos töltővel ellátott, csuklós elektromos buszt mutatott be újdonságként. A moduláris jármű egy új gyártási koncepción alapul, amely a vázszerkezet optimalizálása és a négy százalékkal kisebb tömeg mellett jobb termékminőséget, kevesebb alkatrészt és gyorsabb gyártásba állítást eredményez. Mindkét modell a márka új formai arculatát képviselte, valamint már az új, nagy energiasűrűségű lítium-vas-foszfát akkumulátorokat kapta. Szintén újdonság a távdiagnosztikát és a busz bizonyos rendszereinek távolról végzett vezérlését biztosító rendszer. A 12 méteres változat további különlegessége, hogy a komáromi gyárban készült.

CRRC.EV

 -

 -

Isuzu Citiport 12 HyPer

Öt új buszt mutatott be az Isuzu Anadolu az idei IAA-n. A 18,2 méter hosszú Citiport 18 csuklós busz akár 159 utast is szállíthat, ezenkívül motoros mozgatású rámpával, power üzemmódot kínáló váltóművel és különleges formatervezéssel tűnik ki. A Citiport típus másik újdonsága a 9,0 literes, 340 lóerős, 1485 newtonméter nyomatékú motorral ellátott Citiport 12 HyPer városi busz. A sikeres Novociti Life új változata, a Novociti Life Premium pedig nevével összhangban prémiumszínvonalat képvisel a számos kényelmi extrának és dizájnelemnek köszönhetően. Ilyenek a fűthető vezetőülés, a famintázatú padló, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az új formájú első fényszórók és hátsó lámpák, valamint az új műszerfal, tetőelemek és utasülések. Az Isuzu Visigo is készül már HyPer kivitelben, 6,7 literes, 320 lóerős Cummins motorral. Az Isuzu Anadolu midibuszok zászlóshajója, a Turquoise pedig VIP-kivitelben képviseltette magát a kiállításon, 2+1-es üléssorokkal, WC-vel és sok extrafelszereléssel.

 -

Isuzu Visigo HyPer

IVECO BUS

Az IVECO BUS forradalmi módon dízelmentes standján természetesen a buszok is alternatív hajtással vonultak fel. A Heuliez Bus GX 337 ELEC típusú, tisztán elektromos városi buszt a legfejlettebb technológiájú akkumulátorral látták el. Az IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging városi modell új generációja pedig a felsővezetékes üzemelést fedélzeti akkumulátorokkal, illetve menet közbeni töltéssel társítja, így elnyerte a 2019-es Év Fenntartható Autóbusza díjat a városi autóbuszok kategóriájában.

 -

IVECO BUS Crealis In-Motion-Charging

Elővárosi közlekedésre a sűrített földgázt (CNG) tartja ideálisnak az olasz gyártó, így az IVECO BUS Crossway Low Entry Natural Power alacsonybelépésű, gázüzemű modellt állította ki az IAA-n, amely a 2018-as Év Fenntartható Autóbusza cím büszke viselője. A jármű különlegessége, hogy a gázpalackokat a tetőszerkezetbe építették be, hatótávolsága pedig elérheti a hatszáz kilométert.

 -

IVECO BUS Heuliez Bus GX 337 ELEC

Karsan

Négy újdonsággal támadott a török Karsan Hannoverben. Az 57 fős Atak Electric midibusz a BMW személyautóiból származó akkumulátorokat használja, villanymotorját pedig 230 kilowatt teljesítmény és 2400 newtonméter forgatónyomaték jellemzi. Akkumulátorainak 220 kilowattóra kapacitása háromszáz kilométer hatótávolságot eredményez, a teljes feltöltés pedig csak 2,5 órát vesz igénybe. A 26 utas szállítására alkalmas Jest Electric szintén kapcsolódik a bajor márkához, ugyanis 170 lóerős, 290 newtonméter forgatónyomatékú villanymotorja éppúgy a BMW-től származik, mint a 33 vagy 66 kilowattóra kapacitású akkucsomagja, amellyel 165 kilométert is megtehet egy feltöltés után. Hagyományos töltővel nyolc, míg egyenáramú töltővel 1,2 óra alatt tölthető fel az energiatárolója.

 -

Karsan Atak Electric

A Star midibusz 33 fős iskolabusz-kivitelénél a biztonságot helyezték előtérbe a törökök. Beépített alkoholszondás indításgátlóval szerelik fel, az utasüléseket pedig foglaltság-érzékelővel látják el, hogy ne maradhassanak véletlenül gyerekek a buszon. A busz alváza is fokozott védelmet nyújt, automatikus vészfékrendszert is beépítenek, a hajtásról pedig 185 lóerős motor gondoskodik. A Jestronic midibusz újdonsága a hatfokozatú automatizált sebességváltó.

 -

Karsan Jest Electric

 

Az IAA Haszonjárművek 2018 kiállítás kapcsán korábban megjelent cikkeink a hivatkozáson találhatók.